پروژه‌های عظیم عمرانی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳

توسعه شهر نئوم در شمال‌ غربی عربستان سعودی، یکی از عمده‌ترین پروژه‌های اقتصادی این کشور به شمار می رود

اقتصاد عربستان سعودی تحت برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ تلاش‌ می‌کند اتکای این پادشاهی به درآمد‌ نفت را کاهش دهد، به توسعه صنایع محلی کمک کند و گردشگری غیرمذهبی در این کشور را با اتکا به تاریخ کهن و امکانات مدرن آن تقویت کند.

با تحقق این برنامه‌ها، بستر‌های جدیدی از فعالیت اقتصادی مهیا و هزاران شغل جدید ایجاد خواهد شد.

اما چه پروژه‌هایی قرار است به تحقق این برنامه‌ها کمک کنند؟

شهر آینده‌نگر نئوم

برنامه ساخت شهر آینده‌نگر نئوم همان‌طور که شاهزاده محمد بن‌سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، ولیعهد و رئیس شورای امور اقتصادی و توسعه عربستان سعودی، در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد، برنامه‌هایی دارد که بر پنج اصل مختلف متمرکزند: پایداری، جامعه، فناوری، طبیعت و زیست‌پذیری.

این پروژه به‌عنوان سنگ‌بنای چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی و با توجه به اینکه فاز اول آن در حال تکمیل‌ است، تاثیر زیادی بر منطقه خواهد داشت و پیشگام آینده طراحی شهری خواهد بود؛ پروژه‌ای که در عین ایجاد تنوع، تا سال ۲۰۳۰ با فراهم‌ کردن ۳۸۰هزار فرصت شغلی و ۴۸ میلیارد دلار کمک به تولید ناخالص داخلی، موتوری اقتصادی برای پادشاهی عربستان سعودی خواهد شد.

نئوم مجموعه‌ای متشکل از شهرک‌ها و شهرها، بندرها و مناطق تجاری، مراکز تحقیقاتی، مکان‌های ورزشی و سرگرمی و مقاصد گردشگری در نظر گرفته شده است.

این پروژه که در منتهی‌الیه شمال غربی عربستان سعودی واقع شده است و در استان تبوک در امتداد ۴۶۰ کیلومتر از ساحل که شامل زمین‌های دریایی واقع‌در مرزهای مصر و اردن ساخته خواهد شد، به‌دنبال ترکیب فناوری، کارآفرینی، علم و نوآوری برای ایجاد یک شهر جدید با فرصت‌های بی‌حدوحصر است.

در ادامه چهار پروژه بزرگ نئوم معرفی می‌شوند:

۱- سنداله (Sindalah)

سنداله یک مکان گردشگری جزیره‌ای بی‌مانند و دروازه‌ای به دریای سرخ خواهد بود که طرفداران قایق سواری و همچنین بازدیدکنندگانی که به‌دنبال تفریحات دریایی گران‌قیمت و منحصربه‌فردند را به خود می‌خواند. 

سنداله با تجربه‌های فراموش‌نشدنی روی آب و زیر آب و دسترسی عالی به دریای مدیترانه، علاوه‌بر زمین‌های گلف تماشایی، به لطف آب‌وهوای عالی‌اش، امکان خوشگذرانی در تمام طول سال را برای مهمانان خود فراهم می‌کند.

این استراحتگاه شامل یک باشگاه ساحلی، باشگاه قایق‌های تفریحی، مرکز آبگرم و سلامتی، به‌علاوه ۵۱ فروشگاه لوکس و هتل‌های مجلل و یک اسکله بزرگ است.

۲- تروجنا

دومین پروژه بزرگ، تروجنا، بخشی از طرح منطقه‌ای نئوم است که در ۵۰ کیلومتری ساحل خلیج عقبه با ارتفاعاتی از ۱۵۰۰ تا ۲۶۰۰ متر و مساحتی نزدیک به ۶۰ کیلومتر مربع، در قلب این منطقه طبیعی قرار دارد. 

تروجنا که شرکت معماری و مهندسی آلمانی LAVA آن را طراحی کرده، یک مقصد گردشگری نمادین و در سطح جهانی است که مناظر طبیعی و دست‌ساز را درهم می‌آمیزد و تجربیات منحصربه‌فرد انسان‌محوری به ساکنان و بازدیدکنندگانش ارائه می‌دهد.

با بهره‌گیری از آب‌وهوای مطبوع در این منطقه، جایی که دمای هوا در زمستان به زیر صفر می‌رسد و در طول سال به‌طور کلی ۱۰ درجه خنک‌تر از بقیه مناطق عربستان سعودی است، همچنین با هوای پاک و تمیز و مناظر خیره‌کننده‌اش، تروجنا نه‌تنها مکانی مسحورکننده برای بازدید که مکانی جادویی برای زندگی و کار خواهد بود.

۳- اکساگون

سومین ابرپروژه نئوم اکساگون است که با توجه به عبور ۱۳درصد از تجارت جهانی از کانال سوئز، به‌عنوان بزرگ‌ترین سازه شناور در جهان طراحی شده است و مانند الگوی جدیدی عمل می‌کند که در آن مردم، صنایع و فناوری در هماهنگی با طبیعت گردهم می‌آیند.

این شهر تا سال ۲۰۳۰ میزبان جمعیتی ۹۰هزار نفری خواهد شد و ۷۰هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد‌. 

اکساگون که به‌صورت ۱۰۰درصدی از انرژی پاک استفاده خواهد کرد، مرکزی برای بازتعریف کار، زندگی و پایداری به‌طور کلی خواهد بود.

۴- لاین

بخشی دیگر از پروژه نئوم معماران «مورفوسیس» (Morphosis) یک ابرسازه عظیم به‌نام «لاین» (The Line) است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروژه لاین قرار است از دو آسمان‌خراش موازی به طول ۱۷۰ کیلومتر تشکیل شود که از ساحل دریای سرخ از طریق صحرا به‌سمت کوه‌ها امتداد دارند. عرض لاین ۲۰۰ متر خواهد بود و تا ارتفاع ۵۰۹ متری (بلندتر از بسیاری از برج‌های جهان) بالا خواهد رفت و از هر طرف با آینه‌های غول‌پیکر پوشیده خواهد شد.

«لاین» با چالش‌های پیش روی بشر در زندگی شهری امروزی مقابله خواهد کرد و راه‌هایی جایگزین برای زندگی ارائه می‌کند.

العلا

این سایت تاریخی با مقبره‌های باستانی محافظت شده در حال حاضر یک مقصد گردشگری محبوب است اما این همه ماجرا نیست.

قرار است ۹ هتل جدید و یک مجموعه اقامتی کوچک در هگرا که در فهرست یونسکو قرار دارد، ساخته شود. به گزارش نشنال نیوز، انتظار می‌رود العلا حدود ۳۲ میلیارد دلار به اقتصاد عربستان سعودی کمک کند.

کمیسیون سلطنتی العلا پیش‌بینی می‌کند جمعیت این منطقه تا سال ۲۰۳۵ سه برابر شود و به ۱۳۰ هزار نفر برسد و حدود ۳۸ هزار شغل جدید ایجاد شود.

پروژه دریای سرخ

بخش مهمی از گردشگری عربستان سعودی، پروژه‌ دریای سرخ با مجموعه‌ای از ۹۲ جزیره، ۵۰ آتشفشان خاموش، رشته‌‌کوه‌ها و تپه‌های شنی است که در منطقه‌ای به مساحت ۲۸ هزار کیلومتر مربع قرار گرفته است.

در فاز اول این پروژه که قرار است در سال ۲۰۲۳ افتتاح شود، ۱۶ هتل با سه هزار اتاق، یک فرودگاه بین‌المللی، یک اسکله تفریحی، یک زمین گلف قهرمانی ۱۸ سوراخ، خانه‌های لوکس و مراکز خرید و سرگرمی در نظر گرفته شده‌اند. شرکت توسعه پروژه دریای سرخ به آن لقب «یکی از آخرین گنجینه‌های پنهان واقعی جهان» را داده است و انتظار می‌رود که ۷۵ درصد جزیره‌های این منطقه در فهرست مناطق حفاظت‌شده قرار بگیرند.

امالا

یکی دیگر از پروژه‌های گردشگری عربستان سعودی پروژه امالا است که بر فعالیت‌های قایقرانی و سلامتی متمرکز است.

از جمله جاذبه‌های امالا، مرکز حیات دریایی تجربی است که اولین نمونه در جهان به شمار می‌رود و به بازدیدکنندگان امکان می‌دهد که در تورهای زیر آب شرکت کنند و تجربه متفاوتی داشته باشند.

فاز اول توسعه «تریپل بی» (Triple Bay) قرار است در سال ۲۰۲۴ تکمیل شود که در آن شش هتل و بیش از یک هزار اتاق به بازدیدکنندگان خدمات خواهند داد.

تاریخ پیش‌بینی شده برای تکمیل این پروژه سال ۲۰۲۷ است و که انتظار می‌رود سه هزار اتاق در ۲۵ هتل و ۲۰۰ فروشگاه سطح بالا، غذاخوری‌های خوب و امکانات رفاهی و تفریحی عالی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد.

القدیه

القدیه پروژه‌ای متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی است و پیش‌بینی می‌شود به پایتخت سرگرمی، ورزش و هنر و یکی از مقاصد گردشگری جهان تبدیل شود.

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های آن پارک تفریحی «سیکس فلگز» (Six Flags) و زمین گلف قهرمانی جک نیکلاس (Jack Nicklaus) است. علاوه بر آن‌ها می‌توان به پارک آبی، پیست سرعت و استادیوم ورزشی هم اشاره کرد.

این منطقه خارج ریاض واقع شده و مساحت آن حدود ۲۲۳ کیلومترمربع است. یک خطر مترو آن را به پایتخت عربستان سعودی متصل خواهد کرد.

الدرعیه

این شهر ۳۰۰ ساله که زادگاه و پایتخت اولیه عربستان سعودی محسوب می‌شود، قرار است به یک مرکز آموزشی، فرهنگی، تفریحی و پذیرایی تبدیل شود. یکی از اهداف اصلی این پروژه، محافظت از شهر خشت‌وگلی الطریف، سایت میراث جهانی یونسکو، است.

ساخت یک فضای اجرا با ظرفیت ۲۰ هزار صندلی، یک سالن اپرا، یک موزه هنر معاصر و یک مرکز همایش جدید نیز در دستور کار است.

دروازه شماره ۱ الدرعیه ۱۸ هتل با کاربری‌های متفاوت خواهد داشت که ضمن ارائه امکانات مدرن، طبق اصول معماری نجدی اصیل مثل روستا‌های عربستان از خشت و گل ساخته خواهند شد. دروازه شماره ۲ این شهر با الهام از پاریس، بر پیاده‌روی و موضوع‌های سرگرمی فرهنگی متمرکز خواهد بود و دروازه شماره ۳ بخش مسکونی بزرگ آن است.

الدرعیه در گذشته یک مسیر تجاری و زیارتی باستانی و محل تلاقی کاروان‌ و مسافرانی بود که به آسیا، آفریقا یا اروپا رفت‌و‌آمد داشتند.

هدف این پروژه  ۵۰.۶ میلیارد دلاری رسیدن به ۲۷ میلیون بازدیدکننده داخلی و بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ تعریف شده است.

پارک بن سلمان

پایگاه هوایی ملک سلمان که سابقا فرودگاه ریاض نامیده می‌شد، در حال تغییر برای تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های شهری در جهان است.

این پارک به عنوان «ریه سبز» ریاض در نظر گرفته شده است و با ۱۶ کیلومترمربع مساحت، دارای امکانات ورزشی، زمین گلف و یک مرکز سوارکاری است.

بیشتر از سفر