سنداله، جزیره لوکس دوست‌دار محیط زیست نئوم در عربستان

در سنداله فقط از خودروهای برقی استفاده خواهد شد

سنداله اولین مقصد گردشگری پروژه نئوم است که برای بازدید عموم افتتاح خواهد شد. ابرشهر نئوم با هزینه ۵۰۰ میلیارد دلار در راستای رشد گردشگری عربستان سعودی و یکی از بلندپروازانه‌ترین طرح‌های توسعه شهری جهان است.

جزیره سنداله با مساحتی حدود ۸۴۰ هزار متر مربع با هدف حفظ زیبایی طبیعت منطقه، یکی از طرح‌های اصلی پروژه نئوم است.

پیتر فیتزهاردینج، مدیر فروش و بازاریابی «نئوم توریسم»، در گفت‌و‌گو با نشریه نشنال، سنداله را «جواهر دریای سرخ» توصیف کرد و گفت این جزیره با مرجان‌ها، دریای فیروزه‌ای و چشم‌اندازی زیبا از ابرشهر نئوم احاطه شده است. او در ادامه افزود زیبایی و موقعیت عالی سنداله گردشگران را از سراسر جهان جذب خواهد کرد.

عربستان سعودی در تلاش است در چارچوب برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰»‌ــ طرحی ابتکاری برای تنوع اقتصادی کشور‌ــ درآمدش از گردشگری را افزایش دهد.

شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در ماه جاری گفت: «سنداله اولین جزیره لوکس نئوم و مقصد قایق‌‌های تفریحی در دریای سرخ، دروازه‌ای تماشایی به دریای سرخ و هیجان‌انگیزترین و جذاب‌ترین منطقه گردشگری منطقه خواهد بود.»

او در ادامه افزود: «سنداله مقصدی خواهد بود که مسافران زیبایی حقیقی نئوم و عربستان سعودی را روی آب و زیر آب می‌بینند و به آینده سفرهای لوکس تبدیل خواهد شد.»

سنداله چه زمانی به روی عموم باز می‌شود؟

این جزیره شامل هتل‌های گرانقیمت و یک تفرجگاه ساحلی وسیع، باشگاه ساحلی، باشگاه قایق‌های تفریحی، مراکز سونا  و ماساژ، و ۵۱ مرکز خرید لوکس است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار است سنداله سه هتل لوکس با مجموع ۴۱۳ اتاق، ۸۸ ویلا، ۳۳۳ آپارتمان همراه با ارائه خدمات، ۹ رستوران شیک و گرانقیمت، و ۹ رستوران عادی داشته باشد و بام برخی از آن‌ها نیز دارای استراحتگاه است.

سنداله در اوایل سال ۲۰۲۴ افتتاح می‌شود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۸، روزانه پذیرای ۲۴۰۰ مسافر باشد. پیش‌بینی می‌شود این پروژه ۳۵۰۰ شغل نیز ایجاد کند.

این جزیره اولین بخش گردشگری ابرشهر نئوم است که افتتاح می‌شود و امکان کایاک‌سواری، موج‌سواری با کایت، اسکی روی آب و غواصی را برای گردشگران فراهم می‌کند.

چگونه به سنداله برویم؟

کریس نیومن، مدیرعامل توسعه هتل‌ها در سنداله، به نشریه نشنال گفت با توجه به جشنواره‌های غذا و خرید، رویدادهای ورزشی، باشگاه ساحلی، زمین گلف، قایق‌سواری تفریحی و غیره، این جزیره مقصدی هیجان‌انگیز خواهد بود.

به گفته نیومن، پیش‌بینی می‌شود در ابتدا ۷۰ درصد بازدیدکنندگان سنداله از کشورهای منطقه باشند، اما به‌مرور این رقم تغییر خواهد کرد و گردشگران از سراسر جهان به این جزیره سفر می‌کنند. چهل درصد گردشگران قادر خواهند بود با پروازی شش ساعته از سراسر جهان به نئوم بروند.

آنتونی ویوس، مدیر برنامه‌‌ریزی شهری نئوم، در این زمینه گفت فاصله پایتخت‌های بزرگ اروپایی با نئوم فقط به اندازه پروازی سه یا چهار ساعته و این مسافت برای ۴۰ درصد جمعیت جهان شش ساعت است. در نئوم، افراد می‌توانند به‌راحتی از سنداله به لاین بروند.

احداث سنداله با چه چالش‌هایی مواجه بود؟

فیتزهاردینج در مورد چالش‌های پروژه به نشنال گفت: «من چالش‌ها را به چشم فرصت می‌بینم، این را از کودکی به ما یاد داده‌‌اند. سنداله برای ما فرصتی بود تا از صفر شروع کنیم، از یک بوم نقاشی سفید. هیچ مانعی نمی‌بینم، شاید تنها چالش خود ما باشیم، محدودیت‌ نگاه و چشم‌انداز ما.»

لوکا دینی، طراح ایتالیایی قایق‌های تفریحی لوکس، مغز متفکر طراحی این جزیره است. فیتزهاردینج در مورد دینی گفت او استعدادی استثنایی دارد و اعتباری برای سنداله است که یکی از بزرگ‌ترین طراحان جهان آن را طراحی کرده است.

انرژی پاک و پایداری محیط زیست چه نقشی دارد؟

به گفته فیتزهاردینج، پایداری و محیط زیست در مرکز پروژه نئوم قرار دارد. از نظر انرژی پاک، نئوم از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی خورشیدی خواهد بود. این ابرشهر علاوه بر انرژی خورشیدی، بر شیرین‌سازی آب دریا و هیدروژن سبز نیز متکی خواهد بود. 

محیط زیست در این پروژه اهمیتی کلیدی دارد و برای حفظ آب‌های بکر و طبیعی و حیات وحش تمام اقدام‌های لازم به عمل آمده است. در سنداله فقط از خودروهای برقی استفاده خواهد شد.

هدف نئوم این است که تا سال ۲۰۶۰، انتشار گازهای گلخانه‌ای این ابرشهر به صفر برسد.

بیشتر از سفر