طرح ساخت بلندترین برج جهان به ارتفاع دو کیلومتر در عربستان

ارتفاع این ساختمان دو برابر برج خلیفه دبی و پنج برابر امپایراستیت آمریکا است

پیمانکارانی که در احداث برج‌های عظیم منطقه دست داشتند، هزینه نهایی سازه این برج را حدود پنج میلیارد دلار تخمین زده‌اند--Фото: trend.az

بر اساس گزارشی که مجله مید منتشر کرده است، طرح ساخت بلندترین برج جهان با ارتفاع دو کیلومتر در منطقه‌ای به وسعت ۱۸ کیلومتر در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، در حال بررسی است.

بر اساس این گزارش، «پیمانکارانی که در احداث برج‌های عظیم منطقه دست داشتند، هزینه نهایی سازه این برج را حدود پنج میلیارد دلار تخمین زده‌اند».

براساس این گزارش، ارتفاع این برج بیش از دوبرابر بلندترین ساختمان جهان، برج خلیفه در دبی، خواهد بود و بلندترین برج‌های آمریکا و بریتانیا در کنار آن تقریبا به حساب نمی‌آیند. ارتفاع این سازه تقریبا چهار برابر ارتفاع مرکز جهانی وان و ۲۰ برابر ارتفاع ساختمان معروف بیگ‌بن در لندن خواهد بود.

نشریه سان در گزارشی به این نکته اشاره کرد که شورای ساختمان‌های بلند و زیستگاه شهر ساختمان‌های بالای ۳۰۰ متر را فوق‌العاده بلند (super tall) نام‌گذاری می‌کند؛ در حالی که ساختمان بیش از ۶۰۰ متر ابر بلند (mega tall) نامیده می‌شود. در حالی که ۱۷۳ ساختمان فوق‌العاده بلند در جهان وجود دارد، تعداد ساختمان‌های ابربلند جهان تنها چهار عدد است که عبارت‌اند برج خلیفه دبی، مردکا در کوالالامپور، برج شانگهای و برج ساعت در مکه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مجله، یک مسابقه طراحی با هزینه مشارکت یک میلیون دلاری برای این برج در نظر گرفته شده است. طبق این گزارش، از هشت شرکت معروف برای رقابت در این مسابقه دعوت شده است. برخی شرکت‌های برتر معماری در جهان مستقر در آمریکا، فرانسه و دبی، بر اساس پروژه‌های قبلی خود در زمینه سازه‌های نمادین و برج‌های بلند در سراسر جهان برای این پروژه انتخاب شدند تا با یکدیگر رقابت کنند.

برج بلند پیش‌بینی شده در ریاض تنها یکی از پروژه‌های تاثیرگذاری است که برای حاشیه شمالی این شهر، در غرب فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض در نظر گرفته شده است.

فرودگاه بین‌المللی ۲۰۳۰

عربستان سعودی طرح‌های بلندپروازانه دیگری را نیز در دست دارد که از جمله آنها می‌توان به طرح فرودگاه بین‌المللی اشاره کرد. طرح اصلی توسعه فرودگاه ۲۸ نوامبر رونمایی شد و اگر طبق برنامه در سال ۲۰۳۰ به پایان برسد، فرودگاه بین‌المللی ملک سلمان نام‌گذاری خواهد شد و بالاترین ظرفیت مسافر در کل جهان را خواهد داشت.

شش باند موازی در مساحتی حدود ۵۷ کیلومترمربع ساخته می‌شوند که ترمینال‌های فعلی فرودگاه بین‌المللی ملک خالد را نیز در برمی‌گیرد.

زیبایی بصری این طرح قرار است با برج دو کیلومتری موردنظر تکمیل شود.

برنامه‌هایی که برای ساخت ساختمان‌های بلندتر در این کشور وجود دارد، نشان‌دهنده تمایل ریاض برای اجرای اهداف مشخص‌شده در چشم انداز ۲۰۳۰ از طریق تعدادی از پروژه‌های خیلی عظیم است.

لاین- نئوم

یکی دیگر از ابرپروژه‌های بلندپروازانه عربستان سعودی نئوم و دلاین است. طرح‌های اولیه سازه ۱۷۰ کیلومتری لاین در استان تبوک در شمال غربی عربستان سعودی ۵۰۰ متر ارتفاع دارند.

پیش‌بینی می‌شود ساختمان‌های دیگری مثل دو برج هتلی در نزدیکی خلیج عقبه نیز ۵۰۰ متر ارتفاع داشته باشند.

بیشتر از جهان