مراحل اجرایی شهر آینده نگر«نئوم» در عربستان سعودی آغاز شده است

سازندگان نئوم، در نظر دارند فاز اول این شهر هوشمند را تا سال ۲۰۲۴ آماده پذیرایی از گردشگران و ساکنان آن کنند

مدیر اجرایی «شهر نئوم» اعلام کرد عملیات خاک‌برداری و ساخت تونل میان کوه‌ها برای ساختن یک «شهر آینده‌نگر» آغاز شده است. مقامات امیدوارند اولین ساکنان این شهر تا سال ۲۰۲۴ در آن مستقر شوند.

به گزارش بلومبرگ، نظمی النصر با اعلام این خبر گفت: «کارکنان هنوز در حال توسعه طرح‌های جامع منطقه‌ای برای پروژه بزرگ به نام نئوم (NEOM) هستند؛ اما آن‌ها قبلاً کار زیرساختی اولیه را آغاز کرده‌اند - شهری به طول ۱۷۰ کیلومتر بدون خودرو که می‌تواند از سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ پذیرای ساکنان و گردشگران باشد.»

به گفته النصر «امروز اگر به نئوم بروید، ساخت‌وساز را در سرتاسر منطقه می‌بینید، کارهای خاک‌برداری در همه‌جا در حال انجام است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه شهر نئوم که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، گل سرسبد برنامه‌های ولیعهد محمد بن سلمان برای بازنگری در اقتصاد بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است. برنامه‌های او برای تبدیل یک منطقه دورافتاده در شمال غربی ساحل دریای سرخ به یک مرکز فناوری آینده‌نگر که عناصر اصلی «چشم‌انداز ۲۰۳۰» را در برمی‌گیرد تا از نفت خام دور شود، محدودیت‌های اجتماعی را کاهش و سرمایه‌گذاری را افزایش دهد.

سازندگان نئوم، در نظر دارند فاز اول این شهر هوشمند در استان تبوک در امتداد ساحل دریای سرخ را تا سال ۲۰۲۴ آماده پذیرایی از گردشگران و ساکنان آن کنند.

جوزف بردلی، مدیرعامل شرکت هلدینگ فناوری و دیجیتال NEOM، در تشریح این پروژه به عرب نیوز گفت که یکی از اهداف اتصال همیشگی برای همه به اینترنت است.

به گفته سازندگان این شهر قرار نیست فقط برای سکونت انسان‌ها ساخته شود، بلکه می‌خواهند سکونتگاهی ایجاد کنند که برای زندگی انسان‌ها مناسب باشد، مثلاً با امکان «هوای دیجیتال» در هرکجا که هستید، نگران اتصال به اینترنت نباشید. در هر قسمت از شهر، خواه ساکن دائمی باشد یا خیر، تحت پوشش اینترنت قرار خواهید داشت.

 خدمات آنلاین و فنّاوری 5G فرصت بزرگی برای رشد درآمد برای شرکت‌هایی مانند گوگل و آمازون به وجود خواهد آورد تا خدمات مبتنی بر «فضای ابری» را برای کسب‌وکارها ارائه دهند.

هدف این است انرژی مورد نیاز شهر نئوم صد درصد از انرژی‌های تجدید پذیر تأمین شود و یکی از منابع این انرژی هیدروژن سبز است. در حال حاضر وارد یک سرمایه‌گذاری مشترک با ACWA Power and Air Products برای توسعه اولین مرکز تولید هیدروژن سبز خود شده است.

پیتر تریم، مدیرعامل انرژی، آب و غذا در نئوم به عرب نیوز گفت: «یکی از شرکای ما در این سرمایه‌گذاری، برق ACWA است که تا سال ۲۰۲۴ برق شهر را تأمین می‌کند. تریم گفت: «من افتخار می‌کنم که می‌بینم اولین کارخانه هیدروژن سبز در مقیاس بزرگ در جهان در اینجا ساخته می‌شود، با ظرفیت ۲۰۰۰ مگاوات الکترولیز. این واقعاً یک جهش نسبت به آنچه در حال حاضر وجود دارد است.» او افزود که اکثر نیروگاه‌های مشابه در جاهای دیگر با حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مگاوات کار می‌کنند.

اولین فیلم بین‌المللی نئوم

صنعت رسانه و خلاقیت بصری یکی از شانزده بخشی است که شهر هوشمند به آن توجه کرده است و نئوم قصد دارد به یک مرکز منطقه‌ای برای تولید محتوا تبدیل شود.

وین بورگ، مدیر عامل بخش رسانه، فرهنگ و سرگرمی این پروژه، گفت: تنوع چشم‌انداز و منابع طبیعی نئوم امکانات بی‌پایانی را برای تولیدکنندگان فیلم محلی و بین‌المللی، از فیلم و تلویزیون گرفته تا پویانمایی و بازی‌های ویدئویی فراهم می‌کند. بورگ اعلام کرد: «در حال حاضر یک فیلم بلند سینمایی بین‌المللی با بودجه حدود ۱۰۰ میلیون دلار در این منطقه در حال ساخت است.»

او گفت که این فیلم که در ۱۰ مکان (لوکیشن) و در چند صحنه فیلم‌برداری می‌شود، بزرگ‌ترین تولید سینمایی در منطقه تا به امروز است.

شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در مراسم آغاز پروژه عظیم «خط» را در «نئوم» با اشاره به اینکه هدف این پروژه بهره‌برداری از انرژی پاک و حفظ محیط‌زیست است گفت: «این انقلابی در شهرسازی است برای انسان‌ها، جایی که انسان‌ها در اولویت‌اند...چرا باید منابع طبیعی را برای توسعه قربانی کرد؟ چرا باید سالانه یک‌میلیون انسان در تصادفات رانندگی جانشان را از دست بدهند؟»

نئوم بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی است، طرحی بلندپروازانه برای ایجاد تحول در جامعه عربستان سعودی، کاهش وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی و تبدیل نمودن این کشور به کانون فناوری.

بیشتر از تکنولوژی