پروژه دریای سرخ عربستان؛ احیا محیط زیست فراتر از پایداری

هسته اصلی این پروژه ساخت‌وساز پیرامون طبیعت و همراه با طبیعت بوده است

پروژه دریای سرخ بخشی از یک برنامه بزرگ در حال اجرا برای گسترش صنعت گردشگری عربستان است -theredsea.sa

پروژه دریای سرخ عربستان سعودی از یک ساحلی منزوی و دور افتاده تا تبدیل‌شدن به یک مرکز گردشگری جهانی، به عنوان طرحی برای «بازآفرینی شهری» که چیزی فراتر از پایدار بودن است، راه را برای دیگران نیز هموار می‌کند.

این پروژه چند میلیارد دلاری که در حال حاضر در بیش از ۹۰ جزیره در سواحل غربی عربستان سعودی در حال ساخت است، تاکنون ۲۰۰۰ شغل ایجاد کرده و هدف نهایی آن در صورت بهره‌برداری کامل استخدام ۳۰۰۰۰ نفر است.

دکتر مریم فیکوسیلو، مدیر اجرایی شرکت توسعه دریای سرخ، گفت با وجود سه استراحتگاهی که قرار است تا پایان سال آینده به روی عموم باز شود، «تهی کردن محیط طبیعی» هرگز نباید در ساخت مقاصد بزرگ گردشگری آینده یک گزینه باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در جریان میزگردی درباره شهرسازی در غرفه عربستان در اکسپو ۲۰۲۰ دبی گفت: «شهرسازی احیاکننده یا بازآفرینی شهری ایجاد تعادلی است که در آن ساختمان‌ها، ساکنان آن‌ها و سامانه‌های اطراف، چه طبیعی و چه ساخته دست انسان، با هم کار کنند. پروژه ما مساحتی به وسعت ۳۲۰۰۰ کیلومترمربع را در بر می‌گیرد، کوچک نیست، اما ما تصمیم گرفته‌ایم که تنها یک درصد از زمین این پروژه را توسعه دهیم و بیشتر آن را دست نخورده بگذاریم. ما در تلاش بوده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که مقصدی گردشگری را توسعه می‌دهیم که نه تنها پایدار که حتی فراتر از آن، احیاکننده است.»

کاشت مجدد صخره‌های مرجانی

دکتر فیکوسیلو گفت که این گروه ارزیابی در اوایل سال ۲۰۱۶ اثرات اجتماعی و زیست‌محیطی پروژه را برای اطمینان از اینکه ساخت‌وساز و توسعه به محیط طبیعی آسیب نمی‌زند، به انجام رسانده است.

او گفت که هسته اصلی این پروژه ساخت‌وساز پیرامون طبیعت و همراه با طبیعت بوده است: «در طول بررسی‌های طولانی متوجه شدیم جزیره‌های زیادی وجود داشت که خانه‌های طبیعی برای لاک‌پشت‌ها بودند. لاک‌پشت‌ها خانه خود را تغییر نمی‌دهند. آن‌ها سال‌ها و سال‌ها همچنان به جایی که در آن متولد شده‌اند باز می‌گردند، بنابراین ما مجبور شدیم تا پروژه خود را دور از آن مناطق شناسایی شده بسازیم. ما همچنین متوجه شدیم که تعداد زیادی جزیره وجود دارد که محل زندگی پرندگان مهاجر بوده است»

دکتر فیکوسیلو با چشم‌انداز رسیدن به ۳۰ درصد حفاظت خالص مثبت تا سال ۲۰۴۰ گفت که آن‌ها مجبور شده‌اند به‌عنوان بخشی از این پروژه مرجان‌ها را نیز جابه‌جا کرده و دوباره بکارند.

به‌منظور باز شدن راه، شرکت توسعه‌دهنده مجبور شد مناطق کوچکی از صخره‌های مرجانی زنده را از ریشه درآورده و آن‌ها را به منطقه‌ای که اختلال و مزاحمت کمتری داشته باشند منتقل کند.

دکتر فیکوسیلو با اشاره به اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ گفت که تلاش‌ها برای دستیابی به پایداری اجتماعی به شدت در این پروژه گنجانده شده است. تاکنون به عنوان بخشی از پروژه دریای سرخ ۲۰۰۰ شغل ایجاد شده که مخصوصاً برای افرادی از روستاها و شهرهای نزدیک به سایت توسعه کارآفرینی کرده است. این گروه همچنین با کشاورزان محلی برای تهیه محصولات تازه مانند انجیر، خیار و گوجه‌فرنگی برای مصرف استراحتگاه‌ها همکاری کرده است.

 در طرح «ملی‌سازی» عربستان شرکت‌های سعودی و کارآفرینان ملزم به پر کردن نیروی کار خود با شهروندان عربستانی تا سطوح مشخصی هستند.

پروژه دریای سرخ بخشی از یک برنامه بزرگ در حال اجرا برای ایجاد صنعت گردشگری عربستان و کاهش اتکای آن به نفت و تنوع بخشیدن به اقتصاد است.

این سایت استفاده ۱۰۰ درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر را پس از بهره‌برداری کامل هدف گرفته است و با قرار گرفتن در چهارراه اروپا، آسیا و آفریقا، ۲۵۰ میلیون نفر می‌توانند تنها با پروازی چهار ساعته به آن دسترسی داشته باشند.

بیشتر از سفر