روحانیون هندی: ممنوعیت تحصیل زنان بی‌حرمتی به دین اسلام است

«آموزش زنان در هیچ دوره‌ای از تاریخ اسلام منع نشده و این امر در مغایرت با آموزه‌های دین اسلام است»

طالبان علاوه بر ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه، به استادان و کارمندان ادارای زن نیز اجازه ورود به دانشگاه را ندادند‌ـ WAKIL KOHSAR / AFP

هیئت سراسری علمای هند روز پنجشنبه ۸ دی‌، در بیانیه‌ای مطبوعاتی ممنوعیت تحصیل زنان و دختران در افغانستان را محکوم کردند و آن را «تصمیم ناعادلانه‌ای به نام دین اسلام و سبب بی‌حرمتی این دین در سطح بین‌المللی» دانستند.

این روحانیون از طالبان خواستند که فورا در‌ مورد این تصمیم تجدیدنظر و زمینه تحصیل زنان و دختران در افغانستان را به بهترین شکل فراهم کنند.

در این بیانیه آمده است: «تصمیم حاکمان افغانستان درباره ممنوعیت تحصیل زنان ظالمانه، توانفرسا و خلاف ارزش‌های انسانی است.» آن‌ها از سران کشورها خواستند که برای لغو این تصمیم تلاش کنند و در ادامه افزودند: «دولت هند نیز باید این تصمیم را در سطح دیپلماتیک محکوم کند، زیرا این نه‌تنها مشکل زنان، بلکه مشکل نسل‌های آینده افغانستان است.»

در این بیانیه تصریح شده است که آموزش هدف اصلی زندگی است و اسلام همواره چه در آیات قرآن و چه در احادیث، بر دانش و تحصیل تاکید کرده است. در این بیانیه به نقل از طفیل ندوی، از روحانیون شهر بمبئی، آمده است: «ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان که دولت طالبان اعمال کرده واقعا غم‌انگیز است، چنین ممنوعیتی مساوی است با دلسرد کردن و نفی حقوق اساسی زنان.»

روحانیون هندی با بیان مثال‌های واضح از تاریخ اسلام و متون دینی که آموزش زنان و دختران در عصر پیامبر اسلام را تایید می‌کنند، گفتند آموزش زنان در هیچ دوره‌ای از تاریخ اسلام منع نشده و این امر «در مغایرت با آموزه‌های دین اسلام است».

آن‌ها در ادامه افزودند: «در دوره اسلامی، تلاش‌های مستمری برای دستیابی و ارتقای تعلیم‌و‌تربیت صورت گرفته که در آن خدمات زنان در کنار مردان در عرصه‌های مختلف علمی و هنری برجسته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان که با بازگشت به قدرت در سال ۲۰۲۱، آموزش دختران در مقطع متوسطه و دبیرستان را ممنوع کرده بودند، اخیرا دستور منع تحصیل دختران در دانشگاه‌ها را نیز صادر کردند. بر اساس این تصمیم، هیچ دختری حق تحصیل در مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های فنی‌ـ‌حرفه‌ای را ندارد.

این در حالی است که در ۲۰ سال گذشته، زنان افغانستان با تحصیل در دانشگاه یا آموزشگاه‌های فنی‌ـ‌حرفه‌ای، علاوه بر اینکه موجب تغییر چهره جامعه و فرهنگ شدند، نقش بسزایی در بهبود اقتصاد خانواده‌ نیز داشتند. اما با به قدرت رسیدن طالبان، نه تنها چرخه اقتصاد افغانستان به‌دلیل تحریم‌ها و نابسامانی سیاسی متوقف شد، بلکه خانه‌نشینی زنان نیز ضربه شدیدی به تولید ناخالص داخلی وارد کرد.

تاکنون، بسیاری از کشورهای اسلامی و روحانیون شناخته‌شده از تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل زنان و دختران در دانشگاه‌ها انتقاد کرده‌اند. احمد الطیب، رئیس دانشگاه الازهر مصر، از نخستین روحانیون مسلمان بود که دو روز پس از اعلام این فرمان طالبان، با انتشار بیانیه‌ای این اقدام طالبان را در تضاد با ارزش‌های اسلامی دانست و از آن‌ها خواست فورا این ممنوعیت را لغو کنند.

مقام‌های عربستان سعودی، قطر و دیگر کشورهای اسلامی نیز در‌ این‌باره اظهارنظرهای مشابهی داشتند، اما طالبان تاکنون به هیچ‌یک از این واکنش‌ها پاسخی نداده‌اند.

 

بیشتر از جهان