شیخ الازهر: محرومیت زنان از تحصیل، در تضاد با اصول اسلام و قرآن است

رئیس دانشگاه الازهر از طالبان خواست تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت زنان از تحصیل را لغو کنند

رئیس دانشگاه الازهر تصریح کرد که اقدام طالبان در زمینه محروم کردن زنان افغانستان از تحصیل، وجدان مسلمانان و غیرمسلمانان را به درد آورده است-WAKIL KOHSAR / AFP

در ادامه واکنش‌ها به محرومیت زنان افغانستان از تحصیل در دانشگاه‌ها، احمد الطیب، رئیس دانشگاه الازهر مصر، روز جمعه ۲ دی‌، با انتشار اعلامیه‌ای دستور اخیر طالبان را مغایر با اصول اسلام، قرآن و سنت پیامبر دانست و از این گروه خواست بدون تاخیر، محدودیت اعمال‌شده علیه تحصیل زنان را لغو کنند و زمینه آموزش را برای همه زنان افغانستان فراهم کنند.

در اعلامیه رئیس دانشگاه الازهر آمده است که مبنای تصمیم طالبان در زمینه ممنوع کردن تحصیل زنان در افغانستان، کاملا مغایر با قوانین اسلامی است، زیرا اسلام بر فراگیری دانش برای همه زنان و مردان تاکید می‌کند.

رئیس دانشگاه الازهر با استناد به آیاتی از قرآن و همچنین احادیثی از پیامبر اسلام، تاکید کرد تصور اینکه آموزش در اسلام برای زنان ممنوع است از اساس غلط است.

در این بیانیه آمده است: «اسلام زنان و مردان را به فراگیری دانش از گهواره تا گور فراخوانده است و همین رویکرد، باعث ظهور زنان نابغه در طول تاریخ علمی، سیاسی و فرهنگی اسلام شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس دانشگاه الازهر با اظهار تعجب از تصمیم طالبان مبنی بر محروم کردن زنان از حق تحصیل افزود کسانی که این تصمیم را گرفته‌اند، چگونه توانسته‌اند بیش از دو هزار حدیث معتبر را که از عایشه، همسر پیامبر اسلام، نقل شده است، نادیده بگیرند.

احمد الطیب تصریح کرد که اقدام طالبان در زمینه محروم کردن زنان افغانستان از تحصیل، وجدان مسلمانان و غیرمسلمانان را به درد آورده است.

وزارت تحصیلات عالی طالبان، روز سه‌شنبه ۲۹ آذر، در بیانیه‌ای گفت براساس تصمیم کابینه این گروه، آموزش زنان در دانشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است. انتشار این تصمیم، واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج از افغانستان در پی داشت. شماری از زنان و مردان و به‌ویژه دانشجویان، در دانشگاه‌های مختلف افغانستان، به این تصمیم اعتراض کردند.

وزرای خارجه ۱۲ کشور غربی از جمله آمریکا، در بیانیه‌ مشترکی، این تصمیم طالبان را نکوهش کردند و از رهبران این گروه خواستند بدون معطلی تصمیمشان در این زمینه را لغو کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه در نشستی در واشنگتن گفت اگر طالبان در مورد تصمیم خود مبنی بر محروم کردن زنان از حق تحصیل بازنگری نکنند، بهای سنگینی خواهند پرداخت.

شیخ ندامحمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، شامگاه پنجشنبه، در مصاحبه با تلویزیون ملی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، گفت در توجیه محروم کردن زنان از تحصیل در دانشگاه‌ها، این تصمیم بر مبنای اقدام‌های این گروه برای عملی کردن دستورهای شریعت اسلام گرفته شده است. او اعا کرد که رهبران طالبان روی طرحی کار می‌کنند تا زمینه آموزش را در فضایی کاملا اسلامی برای زنان افغانستان فراهم کنند. زنان افغانستان در حالی از تحصیل در دانشگاه‌ها محروم شدند که طی ۱۶ ماه سلطه طالبان، مدارس نیز به روی دختران دانش‌آموز از کلاس هفتم به بالا بسته شده است.

بیشتر از جهان