عربستان از طالبان خواست تا ممنوعیت تحصیل زنان را لغو کنند

وزارت خارجه پادشاهی عربستان، از این تصمیم حکومت طالبان ابراز تاسف کرد و گفت که این تصمیم، در همه کشورهای مسلمان موجب شگفتی شده است

زیر سلطه‌ طالبان محدودیت‌ها بر زنان در افغانستان روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند- WAKIL KOHSAR / AFP

عربستان سعودی روز چهارشنبه، ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر)، از طالبان خواست تا ممنوعیت تحصیل زنان را در افغانستان که آنان را از حقوق قانونی و حق آموزش محروم می‌کند، لغو کنند.

وزارت خارجه پادشاهی عربستان، از این تصمیم حکومت طالبان ابراز تعجب و تاسف کرد و گفت که این تصمیم، در همه کشورهای مسلمان موجب شگفتی شده است. 

این وزارت تاکید کرد که تحصیل زنان، به امنیت، ثبات و توسعه در افغانستان کمک می‌کند و نباید زنان افغان از حق آموزش محروم شوند.

وزارت تحصیلات عالی طالبان روز گذشته، ۲۹ آذر (۲۰ دسامبر)، با انتشار ابلاغیه‌ای، به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان دستور داد که بر اساس تصمیم کابینه طالبان، تحصیل دختران را ممنوع کنند. 

این ابلاغیه با امضای ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، که دیدگاهی زن‌ستیزانه دارد، صادر شده است.

نیروهای مسلح طالبان به دانشجویان دختر اجازه ندادند به دانشگاه‌ها وارد شوند و برخی از این دانشجویان با چشمان اشکبار به خانه‌های خود برگشتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چندین استان، از جمله کابل، شمار نیروهای طالبان در نزدیک دانشگاه‌ها افزایش یافته بود تا جلو اعتراض دانشجویان را بگیرند. طالبان سابقه سرکوب، ضرب‌و‌شتم و بازداشت زنان معترض را دارند.

ماموران وزارت معارف (آموزش و پرورش) طالبان نیز به مسئولان آموزشگاه‌های خصوصی دستور دادند که از پذیرش دختران و زنان دانش‌آموز و آموزگار در این مراکز خودداری کنند.

عربستان سعودی مهد ظهور اسلام است و به همین دلیل، نفوذ زیادی در اغلب کشورهای مسلمان دارد. این کشور در سال‌های اخیر اصلاحات گسترده‌ای را در ابعاد گوناگون، به‌ ویژه برای توانمندسازی زنان، آغاز کرده است. در چارچوب همین اصلاحات، حق رانندگی به زنان اعطا، و قانون منع آزار و اذیت زنان تصویب شد، و نیز اجازه ورزش در مدارس و باشگاه‌ها و تماشای مسابقات ورزشی به دختران داده شد. 

محدودیت‌ها بر فعالیت زنان در عربستان سعودی روز به روز کاهش می‌یابد و این اصلاحات زیر نظر شاهزاده محمد بن ‌سلمان، ولیعهد این کشور، انجام می‌گیرد. 

اما بر خلاف عربستان سعودی، زیر سلطه‌ طالبان، محدودیت‌ها بر زنان در افغانستان روز‌به‌روز افزایش می‌یابد. طالبان یک سال و نیم پیش توانستند با توسل به گزینه نظامی، قدرت را در افغانستان تصاحب کنند و در این مدت، بیشترین محدویت‌ها را بر زنان اعمال کرده‌اند.

زنان افغان از سفر بدون همراهی محرم شرعی، رفتن به پارک‌های تفریحی، باشگاه‌های ورزشی و حمام‌های بیرون از خانه محروم شدند و حضورشان در اجتماع نیز کاهش یافته است.

سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای، از تصمیم حکومت طالبان مبنی بر مسدود شدن دانشگاه‌ها به ‌روی دختران ابراز نگرانی، و آن را محکوم کرده است.

در این بیانیه آمده است که این سازمان، از این اقدام وزارت تحصیلات عالی طالبان «متاسف» شده است.

در این بیانیه‌ همچنین آمده است که ابراهیم طه، دبیرکل این سازمان، پیش‌تر به مقام‌های طالبان در مورد اتخاذ چنین تصمیمی هشدار داده بود. 

این سازمان تاکید کرده است که محرومیت دختران از آموزش، عامل تضعیف سریع اعتبار حکومت طالبان خواهد شد.

برخی از رهبران طالبان دیدگاه‌هایی به شدت زن‌ستیزانه دارند و می‌کوشند تجربه دور نخست حکومت خود را در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ میلادی در افغانستان در مورد زنان، تکرار کنند. 

دوره نخست حکومت طالبان در أفغانستان، در ذهن زنان این کشور به «دوره سیاه» مشهور است که طالبان زنان را خانه‌نشین، و مدارس و دانشگاه‌ها را به روی آن‌ها مسدود کردند. 

از آبان سال جاری خورشیدی به‌ این ‌سو، طالبان روند شلاق زدن زنان متهم را در ملاءعام و استادیوم‌های ورزشی نیز آغاز کردند. فعالان حقوق زن در افغانستان نگرانند که طالبان سنگسار کردن زنان را نیز از سر گیرند.

طالبان در جریان مذاکرات با ایالات متحده آمریکا در دوران دولت پیشین این کشور، ادعا می‌کردند که به رعایت حقوق زنان و حق آموزش‌ آنان متعهدند و در قیاس با دوران نخست حکومت خود «تغییر مثبت» کرده‌اند، اما با رسیدن دوباره به قدرت، محدودیت‌ها و فشارها بر زنان را افزایش دادند.

بیشتر از جهان