نامه وزیر آموزش عالی مالزی به طالبان؛ «در تصمیم‌ خود تجدیدنظر کنید»

«ممنوعیت حضور زنان در دانشگاه برای توسعه تحصیلی مسلمانان مضر است»

در حالی که طالبان ورودی دانشگاه کابل را محاصره کرده اند، یکی از زنان با پلاکاردی که در آن نوشته شده «بخوان» در مقابل در دانشگاه اعتراض کرده است - شبکه‌های اجتماعی

محمد خالد نوردین، وزیر آموزش عالی کشور مالزی، روز سه‌شنبه، ۲۷ دسامبر (۶ دی)، در بیانیه‌ای گفت که از طریق سفارت افغانستان در مالزی، نامه‌ای به ندا محمد ندیم، وزیر آموزش عالی طالبان، ارسال کرده و در آن، از او خواسته است که تصمیم ممنوعیت تحصیل زنان در دانشگاه را بازنگری کند. وزیر آموزش عالی مالزی در این نامه نوشته است، «ممنوعیت حضور زنان در دانشگاه، برای توسعه تحصیلی مسلمانان مضر است».

وزیر آموزش عالی مالزی در این نامه می‌نویسد: «من تجربه و عملکرد کشورمان مالزی را برای ارج نهادن به زنانی که در درجه اول در برنامه منافع ملی ما سهیم‌اند، با شما در میان می‌گذارم.»

بیش از ۶۰ درصد از جمعیت تقریبا ۳۰ میلیونی مالزی مسلمان‌اند و اسلام، دین رسمی این کشور شناخته می‌شود. خالد نوردین، وزیر آموزش عالی مالزی، در نامه‌اش به وزیر آموزش عالی طالبان، با اشاره به پیشرفت‌های زنان مالزی، خاطرنشان کرده است که تحصیل زنان، تغییر فاحشی در وضعیت این کشور مسلمان پدید آورده است. 

پیش از این، گوردون براون، نخست‌وزیر پیشن بریتانیا، در مقاله‌ای در روزنامه گاردین نوشته بود که «کشورهای اسلامی باید متون اسلام را به رهبر طالبان بیاموزند». 

 پس از اینکه وزارت آموزش عالی طالبان روز سه‌شنبه، ۲۹ آذر (۲۰ دسامبر)، اعلام کرد که زنان و دختران اجازه ورود به دانشگاه‌ها ندارند، واکنش‌های بین‌المللی گسترده‌ای در انتقاد و اعتراض به این اقدام مطرح شد، اما اغلب رهبران طالبان به این انتقادها پاسخ ندادند؛ جز چند مورد اندک که ذبیح‌الله مجاهد و ندا محمد ندیم، وزیر آموزش عالی طالبان، از کشورهای جهان خواستند «در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر آموزش عالی مالزی در نامه‌ اخیر خود به مولوی ندا محمد ندیم، تصریح می‌کند که زنان مالزی «با آموزش‎های خوبی که به آن‌ها ارائه شده است، به طرز چشمگیری برای کشور شهرت و سربلندی کسب کرده‌اند.» او همچنین خاطرنشان می‌کند که با کمک آموزش، زنان مالزی تشویق شده‌اند که برابر با مردان، استعدادها و توانایی‌های خود را در زمینه صنعت به کار گیرند و «به همین دلیل، به تبدیل شدن مالزی به کشوری با درآمد بالا، کمک کرده‌اند». 

این در حالی است که وزیر آموزش عالی طالبان، پیش‌تر در مصاحبه با روزنامه گاردین گفته بود که یکی از دلایل ممنوعیت تحصیل زنان در دانشگاه‌های افغانستان، این است که «زنان در رشته‌های مهندسی و کشاورزی تحصیل می‌کنند و این خلاف سنت و فرهنگ ما است.» او رعایت نکردن حجاب باب میل طالبان را نیز از دلایل این تصمیم دانسته بود، و تاکید کرده بود که کشورهای جهان نباید در امور داخلی افغانستان مداخله و ابراز نظر کنند. 

با این حال، خالد نوردین، وزیر آموزش عالی مالزی، در نامه خود به ندامحمد ندیم، می‌نویسد: «من معتقدم که آموزش زنان افغان، آنان را به سرمایه‌ای ارزشمند برای ملت تبدیل، و به انعطاف‌پذیری، ثبات و انسجام اجتماعی نیرومند در جهت توانمندسازی ملت کمک می‌کند.»

تاثیر آموزش و کار زنان بر ثبات کشور، موضوعی بود که در بیانیه کمیساریای عالی حقوق‌ بشر سازمان ملل نیز تاکید شده بود. در این بیانیه که سه‌شنبه، ۲۷ دسامبر (۶ دی)، منتشر شد، فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق ‌بشر سازمان ملل، تاکید می‌کند که ممانعت از کار و تحصیل زنان، می‌تواند حتی عواقب فرامرزی در پی داشته باشد.

بیشتر از جهان