آلمان می‌گوید با تصمیم طالبان در منع اشتغال زنان کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را متوقف می‌کند

آلمان می‌گوید با این تصمیم نهادهای امدادرسان در برخی نقاط افغانستان قادر به کار نیستند

پس از ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیر دولتی افغانستان، چندین نهاد خارجی فعالیتشان را متوقف کردند- AFP

دولت آلمان در واکنش به فرمان طالبان در مورد ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی، کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را متوقف می‌کند. 

سوینیا شولتسه، وزیر امور همکاری اقتصادی و توسعه آلمان، در توییتر خود نوشت که طالبان با ممنوع کردن استخدام کارمندان زن در نهادهای غیردولتی، به روند کمک‌های بشردوستانه صدمه زده‌اند.

او تاکید کرد که نهادهای امدادرسان قادر نیستند در نبود همکاران زن، در بسیاری از مناطق افغانستان که نیمی از جمعیت آن را زنان تشکیل می‌دهند، فعالیت کنند. 

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان نیز در توییتر خود نوشت: «نمی‌پذیریم که طالبان کمک‌های بشردوستانه را به ابزار زن‌ستیزی خود بدل کنند.» او ممنوعیت کار زنان افغان در نهادهای غیردولتی را محکوم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مریم (نام مستعار)، از زنان شاغل در یکی از نهادهای غیردولتی خارجی در استان هرات در غرب افغانستان، پس از تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت کار در نهادهای خارجی، خانه‌نشین شده است و از طالبان می‌خواهد که بگذارند زنان کار کنند. 

مریم تنها نان‌آور خانواده سه نفری‌اش است و نگران است که با تداوم ممنوعیت کار زنان در نهادهای خارجی، نتواند هزینه‌های زندگی را تامین کند.

او به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «طالبان می‌خواهند زنان را خانه‌نشین کنند و این برای ما پذیرفتنی نیست. من در یکی از نهادهای معتبر خارجی در هرات کار می‌کردم، اما حالا اجازه نداریم سر کار برویم. طالبان نباید فشار بیشتری بر مردم وارد کنند. بیشتر زنان شاغل در نهادهای خارجی، تنها نان‌آوار خانوارند و وقتی بیکار شوند، چه بخورند؟»

مولوی دین‌محمد حنیف، وزیر اقتصاد طالبان، روز شنبه، سوم دی (۲۴ دسامبر)، با انتشار فرمانی دستور داد که کار زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی تا اطلاع ثانوی ممنوع است. او دلیل ممنوعیت کار زنان را رعایت نشدن حجاب در محیط‌های کار دانست. او هشدار داد که هر سازمانی که این دستور را رعایت نکند، جواز فعالیتش در افغانستان لغو خواهد شد.

کرن دکر، کاردار سفارت آمریکا در افغانستان، در واکنش به ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های بین‌المللی، در توییتر خود نوشت که «قاری دین‌محمد حنفی» وزیر اقتصاد طالبان، را مسئول این کار می‌داند.

پس از ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی در افغانستان، چندین نهاد خارجی فعالیت خود را در این کشور متوقف کردند.

بیش از یک سال‌‌ونیم از حاکمیت طالبان بر افغانستان می‌گذرد و در این مدت، این گروه فشار زیادی بر زنان وارد آوردند. در افغانستان دختران فقط تا کلاس ششم می‌توانند درس بخوانند و طالبان با صدور فرمان‌هایی، حضور زنان را در باشگاه‌های ورزشی، پارک‌های تفریحی و حمام‌ها، و رفت‌‌وآمد آنان را بدون همراهی «محرم شرعی»، ممنوع اعلام کردند.