چهار سازمان بین‌المللی فعالیت خود را در افغانستان تعلیق کردند

این سازمان‌ها می‌گویند بدون حضور کارمندان زن نمی‌توانند به کار خود در افغانستان ادامه دهند

سازمان‌های بین‌المللی اعلام کردند که در نبود کارمندان زن، نمی‌توانند به کارهای شان در افغانستان ادامه دهند-WAKIL KOHSAR / AFP

در ادامه واکنش‌های گسترده در داخل و بیرون از افغانستان به فرمان‌های اخیر طالبان مبنی بر منع تحصیل و اشتغال زنان از سوی طالبان، کمیته بین‌المللی نجات (IRC)، سازمان حمایت از کودکان (savethechildren)، شورای پناهندگان نروژ (NRC) و سازمان بین‌المللی مراقبت (CARE International) در بیانیه‌هایی گفتند که فعالیت خود را در افغانستان به حالت تعلیق در می‌آورند.

کمیته بین‌المللی نجات در بیانیه‌ای که عصر یکشنبه، ۴ دی ( ۲۵ دسامبر) منتشر کرد، نوشت: «کمیته بین‌المللی نجات از آخرین فرمان طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی در افغانستان، متاسف و مایوس شده است.» این سازمان افزود که از ۱۹۹۸ تاکنون در افغانستان فعالیت دارد و هم‌اکنون با مجموع ۸۰۰۰ کارمند، مشتمل بر ۳۰۰۰ کارمند زن، در ۱۲ استان افغانستان به ارائه خدمات بشردوستانه مشغول است. کمیته بین‌المللی نجات افزود: «توانایی ما برای ارائه خدمات، به کارکنان زن در تمام سطوح سازمان ما متکی است. اگر اجازه استخدام زنان را نداشته باشیم، نمی‌توانیم به نیازمندان خدمات ارایه کنیم. بر این مبنا، کمیته بین‌المللی نجات اینک خدمات خود را در افغانستان متوقف کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از فروپاشی حکومت پیشین در افغانستان، کمیته بین‌المللی نجات فعالیت خود را در زمینه‌های واکنش اضطراری، خدامت درمانی و بهداشتی، آموزش، معیشت و سایر موارد نجات‌دهنده افزایش داد. 

مولوی دین‌محمد حنیف، وزیر اقتصاد طالبان، روز شنبه، ۳ دی (۲۴ دسامبر)، با انتشار فرمانی دستور داد که کار زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی تا اطلاع ثانوی ممنوع است. او دلیل ممنوعیت کار زنان را رعایت نشدن حجاب در محیط‌های کار دانست و گفت، هر سازمانی که این دستور را رعایت نکند، جواز فعالیتش در افغانستان لغو خواهد شد.

همزمان، سازمان‌ حمایت از کودکان، شورای پناهندگان نروژ و سازمان بین‌المللی مراقبت که از سال‌ها پیش در افغانستان فعالیت داشتند، در بیانیه‌ مشترکی نوشتند که به دلیل موضع طالبان در مورد اشتغال زنان و محدودیت‌هایی که در این باره وضع شده است، فعالیت خود را در افغانستان تعلیق می‌کنند.

در بیانیه این سازمان‌ها آمده است: «ما بدون کارمندان زن خود نمی‌توانیم به طرز موثر به کودکان، زنان، و مردان نیازمند در افغانستان دسترسی یابیم.»

در این بیانیه که مسئولان سه سازمان بین‌المللی مذکور آن را امضا کرده‌اند، آمده است که پس از سلطه طالبان بر افغانستان، این نهادها با کمک کارکنان زن توانستند به میلیون‌ها زن و کودک خدمات بشردوستانه ارایه کنند، اما فرمان اخیر طالبان این امکان را ازآنان می‌گیرد.

در بیانیه تصریح شده است که منع اشتغال زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی، گذشته از تاثیرگذاری بر میزان و نحوه ارائه کمک‌های بشردوستانه برای نجات جان انسان‌ها، هزاران شغل را نیز در بحبوحه بحران اقتصادی عظیم کنونی در افغانستان، از بین می‌برد.

در این بیانیه ذکر شده است که  این نهادها ضمن تعلیق برنامه‌های خود، خواستار توضیح مقام‌های طالبان در مورد این فرمان شده‌اند.»

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز دوشنبه، ۲۶ دسامبر (۵ دی)، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که رامز الاکبروف، سرپرست یوناما در کابل، با مولوی محمد حنیف، وزیر اقتصاد طالبان، دیدار کرده است. بنا به این اطلاعیه، او در این ملاقات خواستار لغو تصمیم ممنوعیت فعالیت زنان در مشاغل مرتبط با امور بشردوستانه در سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی شد.

در این اطلاعیه به واکنش طالبان به این درخواست سازمان ملل اشاره‌ای نشده است.

در یک هفته گذشته و پس از صدور فرمان منع تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و در پی آن، منع اشتغال زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی، شماری از رهبران جهان ضمن محکوم کردن این محدودیت‌ها، خواستار لغو فوری این فرمان‌ها شدند.

بیشتر از جهان