رئیسی: دشمنان جمهوری اسلامی «عمود خیمه نظام» را نشانه گرفته‌اند

رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۴۰۰ صدها حکم اعدام صادر کرده است، گفت:«به معاندین رحم نخواهیم کرد»

دولت رئیسی به‌منظور کنترل افزایش قیمت ارز در «جارچی» استخدام کرد -- منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، در سخنرانی خود در روز سه‌شنبه، ۶ دی ۱۴۰۱، بار دیگر به تهدید مردم معترض ایران پرداخت و در بخشی از سخنان خود گفت:«به معاندین رحم نخواهیم کرد.»

رئیسی که بخش غالب سخنان روز سه‌شنبه خود را به موضع‌گیری علیه جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» اختصاص داد، و ضمن آنکه نظام جمهوری اسلامی را شاخص «انسجام ملی» دانست، خطاب به مردم معترض چنین گفت:«امروز هرکس که بخواهد یا نخواهد، بداند یا نداند، اگر انسجام ملی را برهم بزند در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.»

رئیس دولت سیزدهم، ضمن اشاره تلویحی به‌ شعارهایی که مردم معترض ایران علیه رهبر جمهوری اسلامی سر می‌دهند، گفت مخالفان حکومت ایران «عمود خیمه نظام» را هدف گرفته‌اند. به‌گفته ابراهیم رئیسی، دشمنان جمهوری اسلامی به‌واسطه چنین شعارهایی قصد به‌زیر کشیدن این نظام را دارند. 

ابراهیم رئیسی در ادامه این بخش از سخنانش مدعی شد در حال حاضر جمهوری اسلامی در مسیر پیشرفت قرار دارد و این امر به‌دلیل تبعیت از فرامین علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران، به‌دست آمده است. او در فراز دیگری از سخنانش چنین گفت:«اگر در هر بخشی از کشور موفقیت می‌بینید، مربوط به آنجایی است که به سخن امام و رهبری توجه شده است. هر جا کاستی وجود دارد، مربوط است به کسانی که یا اعتقاد نداشتند و کارهایی را به‌دست گرفتند یا اعتقاد داشتند و در عمل ناکارآمد بودند.»

رئیسی در حالی ادعای پیشرفت نظام جمهوری اسلامی و موفقیت دولت سیزدهم را مطرح می‌کند که یکی از بحران‌های بزرگ حال حاضر جامعه ایران افزایش روزانه نرخ ارز و به‌تبع آن گران شدن زندگی اکثریت مطلق مردم ایران است. با این‌وجود اقدامات کابینه ابراهیم رئیسی در جهت کاهش قیمت ارز، تا این لحظه اقدام‌هایی غیرعلمی و غیراصولی بوده‌اند. 

به‌عنوان مثال رسانه‌های اقتصادی داخل ایران، از جمله تجارت‌نیوز و اکو ایران، همزمان با ورود قیمت دلار به کانال ۴۲ هزار تومان از استخدام «جارچی» دولتی در مراکز فروش ارز خبر دادند. بر اساس گزارش این رسانه‌ها دولت سیزدهم جمهوری اسلامی افرادی را استخدام کرده است تا با حضور در مراکز فروش ارز با صدای بلند داد بزنند که دلار را به قیمت ۳۹ هزار و ۲۰۰ تومان حراج کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های مذکور در ارتباط با این موضوع نوشتند دولت قصد دارد تا با دست زدن به چنین اقداماتی «انتظارات بازار ارز» را کنترل کند. 

رئیسی همچنین بخش دیگری از سخنان خود را به موضوع فشارهای جامعه بین المللی بر جمهوری اسلامی اختصاص داد و در این‌ مورد گفت کشورهای غربی «بالاترین فشار و تحریم تاریخ» را بر حکومت ایران اعمال کرده‌اند. 

با این‌وجود او به هیچ‌یک از اقدام‌های مخرب و تحریک‌آمیز جمهوری اسلامی در سطح منطقه خاورمیانه و جهان، که افزایش تحریم‌ها علیه تهران را به همراه داشته است، اشاره‌ای نکرد. 

در حال حاضر یکی از تنش‌های اصلی میان جمهوری اسلامی و جامعه جهانی، به‌غیر از مورد گسترش برنامه هسته‌ای تهران و موضوع نقض حقوق بشر به‌وسیله حکومت ایران، به همکاری نظامی تهران و مسکو در جنگ اوکراین مربوط می‌شود.

اوکراین و متحدان غربی‌اش از دو ماه قبل می‌گویند جمهوری اسلامی پهپادهایی به روسیه فروخته است که در جنگ اوکراین، خاصه به‌منظور تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

از این‌رو نهادهای نظامی و امنیتی برخی کشورها، از جمله ایالات متحده آمریکا، در هفته‌های اخیر اعلام کردند پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی تهدیدی علیه منطقه خاورمیانه به‌حساب می‌آید. 

رئیس موساد نیز در سخنان ۲۳ دسامبرِ خود اعلام کرد با توجه به اطلاعاتی که به‌دست سازمان تحت فرماندهی‌اش رسیده است، همکاری نظامی تهران و مسکو تنها به موضوع ارسال پهپادها محدود نمی‌شود و جمهوری اسلامی در حال حاضر در پی آن است تا شمار بیشتری محموله تسلیحاتی در اختیار دولت روسیه قرار دهد.