کوخاوی: هفته‌ای یک عملیات علیه جمهوری اسلامی انجام می‌دهیم

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل گفت به‌دلیل عملیات نظامی ده سال گذشته این کشور علیه مواضع جمهوری اسلامی، «پایگاه‌ها، نیروها و تسلیحات» تهران در سوریه به‌شدت کاهش یافته است

کوخاوی: جمهوری اسلامی قصد داشته «صدها موشک زمین‌به‌زمین»  در سوریه مستقر کندـ Israel Defence Ministry / AFP

به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌پست در روز سه‌شنبه، ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲، آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، مدعی شد کشور متبوعش دستکم هفته‌ای یک عملیات علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد. این فرمانده ارشد ارتش اسرائیل همچنین در اظهارات روز سه‌شنبه‌اش در «موسسه مطالعات امنیت ملی» گفت ارتش کشورش، در صورت ابلاغ دستورات لازم، آمادگی حمله به تاسیسات هسته‌ای حکومت ایران را دارد. 

او این بخش از اظهاراتش را با این عبارت تکمیل کرد:«سطح آمادگی به‌منظور انجام عملیات در ایران به‌شکل چشمگیری بهبود یافته است.»

کوخاوی همچنین اعلام کرد جمهوری اسلامی قصد داشته «صدها موشک زمین‌به‌زمین» و «ده‌ها هزار شبه‌نظامی شیعه» را در سوریه مستقر کند تا از این طریق «حزب‌الله دوم» را در این کشور تشکیل دهد؛ برنامه‌ای که، به‌گفته رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، اسلامگراهای حاکم بر تهران در به سرانجام رساندن آن ناموفق بوده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوخاوی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت قرار بود تا ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی، در روز سه‌شنبه به سوریه سفر کند اما سفرش به‌ دلایلی لغو شد. او در ادامه گفت اگر ابراهیم رئیسی به سوریه سفر می‌کرد می‌توانست با چشم خود ببیند که شمار «پایگاه‌ها، تسلیحات و نیروهای» حکومت ایران در خاک سوریه به مراتب کاهش پیدا کرده‌اند. 

بنابر اظهارات کوخاوی، کاهش شمار «پایگاه‌ها، تسلیحات و نیروهای» جمهوری اسلامی در خاک سوریه، «خود به خودی» اتفاق نیفتاده است و محصول جنگ پنهانی ده ساله تل‌آویو علیه استقرار نیروهای وابسته به تهران در خاک سوریه به‌حساب می‌آید. 

به‌گزارش اورشلیم‌پست، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در فراز پایانی سخنان خود درباره ایران تاکید کرد که نباید جمهوری اسلامی را صرفا در داخل مرزهایش رصد کرد، بلکه مشکلات این حکومت به «توانمندی‌های هسته‌ای و صدور انقلاب [اسلامی]» و همچنین استفاده از «نیروهای نیابتی و شبه‌نظامیان در خاورمیانه و آفریقا» نیز مربوط می‌شود.

در هفته‌های اخیر شمار دیگری از چهره‌های امنیتی فعلی و سابق دولت اسرائیل اظهاراتی در مورد ضرورت برخورد نظامی با برنامه هسته‌ای تهران داشتند و ضرورت نشان دادن حساسیت‌های بیشتر نسبت به همکاری نظامی جمهوری اسلامی و روسیه را مطرح کردند.

به‌عنوان مثال وبسایت خبری – تحلیلی آکسیوس به نقل از دیوید بارنئا، رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد)، نوشت بر اساس اطلاعاتی که به دست موساد رسیده است جمهوری اسلامی در حال برنامه‌ریزی به‌منظور ارسال تسلیحات نظامی بیشتر به روسیه است تا روس‌ها آنها را در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار دهند.