قاچاق دلار به افغانستان، اقتصاد پاکستان را دچار بحران کرده است

روزانه ۱۵میلیون دلار از پاکستان به افغانستان منتقل می‌شود

ارزش هر دلار آمریکایی از ۱۵۵ به ۲۳۰ روپیه پاکستان رسیده است- ARIF ALI/ AFP

اتحادیه شرکت‌های صرافی پاکستان به رسانه‌های این کشور اعلام کرد که از زمان بازگشت طالبان به قدرت، خروج دلار از پاکستان به افغانستان به‌طور گسترده‌ای افزایش یافته است. 

روزنامه پاکستانی داون، روز سه‌شنبه ششم دی‌ماه، در گزارشی به نقل از رئیس اتحادیه شرکت‌های صرافی پاکستان نوشت: «تا زمان تصرف کابل به‌دست طالبان، ذخایر ارزی پاکستان بالغ‌بر ۲۲ میلیارد دلار بود، اما اکنون به کمترین میزان در ۸ سال گذشته رسیده است.»

انجمن صرافان پاکستان قاچاق و واردات جعلی دلار به آن کشور و «بی‌توجهی دولت اسلام‌آباد به این موضوع» را عامل اصلی تضعیف ذخایر ارزی پاکستان عنوان کرده است. براساس این گزارش، دولت پاکستان اجازه داده است که هر نفر بتواند روزانه به‌طور قانونی تا یک‌هزار دلار با خود به افغانستان منتقل کند. این درحالی است که به گزارش رسانه‌های پاکستانی، روزانه به‌طور متوسط ۱۵هزار نفر از پاکستان وارد خاک افغانستان می‌شوند و این‌گونه است که روزانه حدود ۱۵میلیون دلار به این کشور منتقل می‌شود.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که طالبان دو ماه پیش، دستور دادند هر کسی که ارز روپیه پاکستانی دارد، باید آن را به دلار یا سایر ارزهای خارجی تبدیل کند. طالبان مشخص کردند هر کسی که در داخل افغانستان بیشتر از ۵۰۰هزار روپیه پاکستانی نزد خود داشته باشد، تحت قوانین مبارزه با پولشویی محاکمه خواهد شد.

بر این اساس، مالک بوستان، رئیس اتحادیه صرافان پاکستان، به روزنامه داون گفت تاجران افغان که بیش از ۴۰ سال با روپیه پاکستانی معامله می‌کردند و هر کدام میلیاردها روپیه با خود داشتند، اکنون «به هر قیمتی، دلار خریداری می‌کنند و این سبب می‌شود که دلار به‌طور گسترده از بازارهای پاکستان خارج شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس اتحادیه صرافان پاکستان هشدار داد که اگر دولت پاکستان این موضوع را به‌طور جدی با طالبان بررسی نکند، به‌زودی بازار ارز آن کشور با بحران‌های بسیار عمیقی مواجه خواهد شد. او همچنین تاکید کرد: «سرازیرشدن میلیون‌ها دلار از طرف آمریکا به‌طور هفتگی به افغانستان، سبب بحران جدیدی در بازار ارز پاکستان شده است.»

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، نرخ یک دلار در پاکستان پیش از سلطه طالبان در افغانستان، معادل ۱۵۵ روپیه پاکستانی بود؛ اما اکنون یک دلار به نرخ ۲۲۵ تا ۲۳۰ روپیه به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر، دولت پاکستان که پیش از این فشار زیادی بر واردات از کشورهای دیگر وضع کرده بود تا میزان واردات را کاهش دهد، در بیشتر از یک سال گذشته پس از تسلط طالبان، به‌طور گسترده به واردات از افغانستان روی آورده است.

زغال‌سنگ، میوه خشک، سبزیجات و دیگر مواد معدنی، از اقلامی است که در این مدت به‌طور گسترده از افغانستان وارد پاکستان شده است و براساس گزارش اتحادیه صرافان پاکستان، میزان آن روزانه به ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار می‌رسد. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در سه ماه نخست سال مالی جاری، دولت پاکستان به ۱۵هزار کانتینر کالاهای صادراتی، بدون پرداخت گمرک، اجازه خروج از کشور را داده است. این درحالی است که این میزان در سه‌ماه نخست سال مالی گذشته، فقط ۳هزار کانتینر بود.

پس از به‌قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، این گروه تلاش کرد به‌طور گسترده‌ای روابط تجاری با پاکستان را تقویت کند. زغال‌سنگ افغانستان یکی از اقلامی بود که طالبان به‌سرعت اقدام به استخراج و فروش آن کردند و جدی‌ترین خریدار این کالای تجاری هم پاکستان بود.

طالبان که معادن زغال‌سنگ افغانستان را یکی از منابع مالی بزرگ خود می‌دانند، میزان تعرفه گمرکی زغال‌سنگ را برای صادرات به پاکستان، از ۹۰ دلار به ۲۰۰ دلار افزایش داده‌اند.

علاوه‌بر این، رسانه‌های پاکستان چندی پیش گزارش دادند که برخی از افراد و گروه‌ها، به‌طور مداوم، با استفاده از بسته‌های نارنجی‌رنگ مخصوص، دلار آمریکایی را از طریق مسیرهای هوایی و زمینی از پاکستان به افغانستان قاچاق می‌کنند.

درپی این گزارش‌ها، اسحاق دار، وزیر دارایی پاکستان، در یک نشست خبری اعلام کرد که قاچاق دلار، آرد و کود شیمیایی از پاکستان به افغانستان افزایش یافته است و دولت اقدام‌هایی برای جلوگیری از آن در دستور کار دارد.

این مقام پاکستانی آشفتگی مالی در پاکستان را ناشی‌از سیاست‌های نادرست دولت عمران خان دانست و گفت که دولت شهباز شریف در‌پی اصلاح این اشتباهات است.

بیشتر از اقتصاد