افزایش بی‌رویه صادرات زغال سنگ افغانستان برای تامین مخارج طالبان

طالبان که به شدت با کمبود منابع مالی مواجه‌اند، دست به دامن منابع طبیعی افغانستان شده‌اند

بیشترین معادن ذغال سنگ افغانستان در شمال این کشور موقعیت دارند و اکنون توسط چهار شرکت استخراج می شوند - عکس: WAKIL KOHSAR / AFP

مقام‌های طالبان اخیرا به رسانه‌های محلی گفتند در شش ماه گذشته صادرات زغال‌سنگ به کشور پاکستان را افزایش داده‌اند. وزارت دارایی طالبان مدعی شد که پس از تسلط این گروه بر افغانستان، نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار بابت صادرات زغال‌سنگ به پاکستان، درآمد داشته‌اند. در همین حال، شهروندان افغانستان از افزایش شدید بهای زغال‌سنگ در بازارهای داخلی و نیز چالش‌ها در مسیر تردد خودروهای حامل زغال‌سنگ شاکی‌اند.

طالبان با توجه به این که هنوز از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده‌اند و به شدت با کمبود منابع مالی مواجه‌اند، دست به دامن منابع طبیعی افغانستان شده‌اند. معادن زغال‌سنگ افغانستان که از رشته‌ کوه‌های هندوکش در بدخشان و در شمال شرق این کشور شروع می‌شود و به هرات در غرب می‌رسد، از منابع قدیمی تامین سوخت مردم افغان است. در حال حاضر چهار شرکت در شمال افغانستان درحال استخراج معادن زغال‌سنگ‌اند. پیش از این نیز زغال‌سنگ افغانستان به میزان کم به کشورهای همسایه صادر می‌شد، اما در حال حاضر صادرات این محصول معدنی، به‌ویژه به پاکستان شدیدا افزایش یافته است.

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت خزانه‌داری طالبان، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت: «صادرات زغال‌سنگ را به پاکستان افزایش داده‌ایم و در شش ماه گذشته ۱۶ میلیارد افغانی از این بابت درآمد داشته‌ایم.» او مدعی شد که تنها سه میلیارد افغانی معادل ۳۳ میلیون دلار بابت گمرک این محصولات به دست آمده است. وزارت خزانه‌داری طالبان، مالیات بر صادرات زغال‌سنگ را از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش داده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های پاکستانی رسما در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند، اما یک مقام پاکستانی بدون ذکر نامش به خبرگزاری رویترز گفت که واردات زغال‌سنگ از افغانستان افزایش یافته است و انتظار می‌رود که تا ۵۰۰ هزار تن در ماه برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع محلی در بامیان می‌گویند قرار است یک شرکت چینی در این منطقه، مسئولیت استخراج معادن زغال‌سنگ را به عهده بگیرد. در حال حاضر نیز بامیان یکی از منابع اصلی استخراج و تولید زغال‌سنگ است. رئیس معادن طالبان در بامیان در صحبت با رسانه‌های محلی گفت که در شش ماه گذشته ۳۰۰ میلیون افغانی بابت فروش محصول زغال‌سنگ در این استان درآمد داشته‌اند.

این در حالی است که مردم از افزایش بهای زغال‌سنگ که از اقلام عمده مواد سوخت در افغانستان است، شاکی‌اند. علاوه بر این، شماری از شهروندان از وضعیت بد مسیر انتقال زغال‌سنگ از شمال افغانستان به کابل خبر می‌دهند. منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند افزایش بی‌سابقه تعداد کامیون‌های حامل زغال‌سنگ که از مسیر دره سالنگ به سمت کابل می‌روند، مسافربری در این راه کوهستانی را به‌شدت سخت کرده است. به گفته منابع آگاه، به دلیل وزن بیش‌ازحد کامیون‌‌ها، بزرگراه سالنگ به شدت آسیب‌ دیده است و همچنین به دلیل افزایش شمار این خودرو‌ها، مسیر تردد خودروهای مسافربری برای ساعت‌ها مسدود می‌شود.

طالبان برای تامین مخارجشان تلاش می‌کنند که از منابع طبیعی مانند زغال‌سنگ استفاده کنند و در حال حاضر، بیشترین میزان زغال‌سنگ افغانستان به پاکستان صادر می‌شود. پس‌ازآنکه اندونزی صادرات زغال‌سنگ را متوقف کرد و همچنین به دلیل جنگ اوکراین که باعث افزایش هزینه‌های مواد سوخت در سراسر جهان شد، صادرات زغال سنگ به پاکستان افزایش یافت. پاکستان در حال حاضر سه‌چهارم زغال‌سنگ موردنیازش را از آفریقای جنوبی وارد می‌کند که بدون شک از لحاظ هزینه‌ برای این کشور، گران‌تر از زغال‌سنگ افغانستان است.

طالبان که تاکنون نتوانسته‌اند حمایت مالی بیرونی برای ادامه حکومتشان بیابند و از سوی دیگر هم زیر فشار تحریم‌های مالی ایالات متحده آمریکا قرار دارند، از هر راهی برای تامین مخارجشان استفاده می‌کنند. چین، ازبکستان و پاکستان ازجمله کشورهای‌اند که در زمینه‌های تجاری با طالبان تعامل دارند و این گروه تلاش می‌کنند تا فرصت‌های تجاری بیشتری با این کشورها فراهم کنند.

بیشتر از اقتصاد