ارسال ۴۰ میلیون دلار به کابل؛ حجم پول کمکی به حدود دو میلیارد دلار رسید

با سرنگونی دولت افغانستان، نقل‌وانتقالات پولی میان بانک‌های دولتی و خصوصی افغانستان با بانک‌های ‌جهانی قطع شد

کمک‌های بشر‌دوستانه به‌صورت بسته‌های پول نقد به افغانستان منتقل می‌شود- Twitter/ @AFGCentralbank

در ادامه روند ارسال بسته‌های پول نقد به افغانستان تحت عنوان کمک بشردوستانه، روز چهارشنبه ۲۳ آذر (۱۳ دسامبر) یک بسته ۴۰ میلیون دلاری به کابل رسید.

بانک مرکزی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، در توییتر نوشت که این مبلغ به یکی از بانک‌های خصوصی سپرده شده است. این بانک تاکید کرد از هر اقدامی که به ورود ارز و کمک به نیازمندان جامعه منجر شود، قدردانی می‌کند. همچنین ابراز امیدواری کرد ارسال این بسته‌های پول نقد از طریق بانکی انجام شود.

پس از سرنگونی دولت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ به‌ دست طالبان، نقل‌وانتقالات پولی بانک‌های دولتی و خصوصی افغانستان با بانک‌های ‌جهانی قطع شد و به همین دلیل کمک‌های بشر‌دوستانه به‌ صورت بسته‌های پول نقد به افغانستان منتقل می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، نوشت که از آغاز روند ارسال پول تحت عنوان کمک‌های بشر دوستانه به افغانستان تاکنون، نزدیک به دو میلیارد دلار به افغانستان منتقل شده است.

این خبرگزاری از ارسال ۵۱ بسته کمکی پول نقد به کابل خبر داد و افزود: «بانک مرکزی از ورود ارز به کشور از راه‌های اصولی و قانونی استقبال می‌کند و ضمن قدردانی از کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی، خواهان روابط بانکی بهتر در سایر بخش‌های مالی و بانکی با افغانستان است.»

ارسال بسته‌های ۴۰ میلیون دلاری به افغانستان از مرداد ۱۴۰۱ شروع شد. پیش از آن، کمک‌های بشردوستانه کشورهای جهان به ارزش ۳۲ میلیون دلار پول نقد، هفتگی به این کشور می‌رسید.

هرچند نگرانی‌هایی مبنی بر دستیابی طالبان به بخشی از پول این بسته‌های کمکی و تقویت بیشتر این گروه وجود دارد، سازمان ملل متحد می‌گوید این بسته‌های پول نقد ارسالی به افغانستان را نهادهای امدادرسان فعال در آن کشور مصرف می‌کنند و این پول در اختیار طالبان قرار نمی‌گیرد.

افغانستان تحت کنترل طالبان با بحران شدید مالی و انسانی مواجه است و میلیون‌ها شهروند این کشور به کمک‌های فوری بشردوستانه در فصل سرما نیاز دارند. طالبان هم قادر نیستند به بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان کمک کنند.

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) نهم آذرماه گزارش داد که واشنگتن پس از سرنگونی حکومت افغانستان، ۱.۱ میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است. سی‌گار در توییتی نوشت که واشنگتن همچنان بزرگ‌ترین کشور کمک‌کننده به افغانستان باقی مانده و از اوت ۲۰۲۱ تاکنون، ۸۱۲ میلیون دلار از طریق «یواس اِید» (USAID) و نزدیک به ۳۲۰ میلیون دلار از طریق وزارت خارجه به این کشور کمک کرده است.

بیشتر از اقتصاد