قاچاق دلار، آرد و کود شیمیایی از پاکستان به افغانستان افزایش یافته است

وزیر دارایی پاکستان: به‌زودی جلو قاچاق دلار به افغانستان را می‌گیریم

قاچاق دلار از پاکستان به افغانستان اتفاق تازه‌ای است؛ چون تا پیش از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، دلار از افغانستان به پاکستان و ایران قاچاق می‌شد-ASIF HASSAN / AFP

اسحاق دار، وزیر دارایی پاکستان، روز دوشنبه ۲۱ آذر، در نشستی در اسلام‌آباد، گفت که قاچاق دلار، کود شیمیایی و آرد از پاکستان به افغانستان افزایش یافته است. او اعلام کرد اقدام‌هایی در دستور کار قرار دارد تا در اسرع وقت از قاچاق دلار و بقیه اقلام تجاری به افغانستان ممانعت شود.

وزیر دارایی پاکستان در این نشست خبری، با اشاره به بحران اقتصادی در این کشور گفت که اگر عمران خان در قدرت باقی می‌ماند، پاکستان به نقطه‌ای بی‌بازگشت می‌رسید. اسحاق دار ادعا کرد که دولت شهباز شریف و شخص او در تلاش‌اند شکست‌های اقتصادی ناشی از سیاست‌های عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، را جبران کنند و اقتصاد پاکستان را به ثبات برسانند.

پیش از این، از دولت شهباز شریف و وزارت دارایی پاکستان به دلیل اینکه نتوانسته‌اند جلو قاچاق دلار به افغانستان را بگیرند، انتقاد شده بود. اسحاق دار در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است تلاش‌های او در جلوگیری از قاچاق دلار و بقیه اقلام تجاری به افغانستان ناکام بماند و سیاست‌های اقتصادی‌‎اش با شکست مواجه شود، گفت: «در ۴۸ ساعت گذشته در این خصوص اقدام شد و تفاوت آن به‌زودی مشاهده خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های پاکستانی اخیرا گزارش دادند که افراد و شبکه‌هایی در داخل پاکستان و افغانستان با استفاده از جعبه‌های مخصوص نارنجی رنگ، بسته‌های دلار را از بازارهای پاکستان به افغانستان قاچاق می‌کنند. این کار از طریق فرودگاه‌ها، مرزهای زمینی و مسیرهای قانونی انجام می‎‌شود.

در حالی که پاکستان به دلیل آسیب‌های ناشی از سیل و بحران سیاسی، با چالش‌های اقتصادی مواجه است، قاچاق دلار می‌تواند به بازارهای این کشور آسیب بیشتری وارد کند.

دولت پاکستان در هفته‌های گذشته برای جلوگیری از قاچاق دلار به افغانستان، در فرودگاه‌ها و مرزهای خود به اقدام‌هایی متوسل شد اما تاکنون فرد یا گروهی به این اتهام بازداشت نشده است.

قاچاق دلار از پاکستان به افغانستان اتفاق تازه‌ای است؛ چون تا پیش از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، دلار از افغانستان به پاکستان و ایران قاچاق می‌شد. در ۱۶ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، نیز چندین نفر در استان‌های هرات و نیمروز به اتهام قاچاق دلار به ایران بازداشت شدند.

به دلیل تحریم‌های وضع‌شده علیه جمهوری اسلامی و افزایش نرخ ارز در ایران، قاچاقچیان پول بسته‌های دلار را از بازارهای افغانستان می‌خرند و با انتقال به داخل ایران، به بهای بیشتری می‌فروشند. این کار از یک‎ سو به نفع قاچاقچیان پول است و از سوی دیگر، افرادی که پول‌های غیرقانونی در داخل افغانستان دارند، می‌توانند آن را در داخل ایران به نرخ بالاتری به فروش برسانند. در چند سال اخیر، شمار زیادی از سرمایه‌داران و بازرگانان در استان‌های جنوب افغانستان، سرمایه‌های خود را به ایران، پاکستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه منتقل کردند و اکنون میان افغانستان و کشورهای همسایه تجارت می‌کنند.