انفجار در کارخانه رنگ‌سازی آذرشهر در اثر نشت گاز؛ ۶۵ نفر مصدوم شدند

سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی با اشاره به وقوع انفجار و آتش‌سورزی در این کارخانه گفت که از ۶۵ مصدوم این حادثه، ۲۲ نفر در محل درمان و مابقی به مراکز درمانی منتقل شدند

علت این حادثه نشت گاز تزریقی به مخزن بوده است- عکس از تسنیم

انفجار در کارخانه رنگ‌سازی آذرشهر در استان آذربایجان شرقی، روز دوشنبه، ۵ دی (۲۶ دسامبر)، دست‌کم ۶۵ مصدوم بر جا گذاشت که حال ۱۰ نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

به گفته وحید شادی‌نیا، سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی، از ۶۵ مصدوم این حادثه، ۲۲ نفر در محل درمان، و مابقی به مراکز درمانی منتقل شدند.

شادی‌نیا همچنین گفت که ۱۰ دستگاه آمبولانس اورژانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۲۵ نیروی عملیاتی و خودرو فرماندهی، در عملیات امدادرسانی شرکت داشتند.

به گفته مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان شرقی، انفجار مزبور در کارخانه رنگ‌سازی صنایع اطلس فوم سهند در شهرک سلیمی شهرستان آذرشهر رخ داده است و در جریان آن ۱۵۰ نفر به درجات مختلف زخمی شده‌اند. به گفته مسئولان هلال‌احمر، اکثر زخمی‌ها در محل درمان شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم به نقل از محمدباقر هنربر، مدیرکل بحران استانداری آذربایجان شرقی، نوشته است که علت این حادثه، نشت گاز تزریقی به مخزن بوده است. او افزود که مصدومان این حادثه به بیمارستان‌های آذرشهر، اسکو و تبریز منتقل شده‌اند و با توجه به گستره انفجار، احتمال می‌رود که تعداد مصدومان بیش از رقمی باشد که در گزارش‌های اولیه ذکر شده است.

بابک محبوب علیلو، دادستان مرکز استان آذربایجان شرقی، در واکنش به این حادثه گفت که بلافاصله پس از وقوع آتش‌سوزی در واحد تولیدی رنگ‌سازی واقع در شهرک سلیمی، رئیس حوزه قضایی بخش ممقان دستور قضایی صادر کرد تا کارشناسان سازمان آتش‌نشانی علت وقوع حادثه را بررسی کنند. او افزود که این حادثه همچنین تحت بررسی قضایی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهرک صنعتی سلیمی بزرگ‌ترین شهرک صنعتی در بخش شمال غرب ایران است. حدود ۲۸ هزار نفر در ۷۹۰ واحد تولیدی این شهرک کار می‌کنند.

در گزارش‌های مختلفی که در سال‌های گذشته منتشر شده‌اند، وضعیت ایمنی محیط کار در کارگاه‌های ایران وخیم ارزیابی شده است. حسن اصیلیان، رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای، از وقوع سالیانه ۱۳ هزار حادثه مرتبط با ایمنی در محیط کار در ایران خبر داده است. به گفته او، به دلیل فقدان ایمنی ابزارها و محیط‌های کار، سالیانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ کارگر در کشور کشته می‌شوند. او همچنین گفته است که به دلیل ترس کارگران از اخراج یا برخی مسائل دیگر، بسیاری از گزارش‌هایی که‌ می‌توانند از آسیب‌های جدی پیشگیری کنند، ارائه نمی‌شوند.

خبرگزاری ایلنا در گزارشی با اشاره به تعداد بالای حوادث ناشی از کار در ایران، نوشته است که طبق آمار سازمان تامین اجتماعی، در سال ۱۳۹۹ خورشیدی، ۴۴ هزار و ۴۴۱ حادثه‌ ناشی از کار ثبت شده است.

پژوهشگران حوزه کار از فقدان آمار صحیح در حوزه حوادث کار شکایت دارند. با این حال، همه پزوهشگران و گزارشگران بر این نکته توافق دارند که وضعیت ایمنی محیط کار در ایران به‌شدت وخیم است و شرایط کارگاه‌هایی که کمتر از ۲۰ کارگر دارند، بدتر است، زیرا هیچ نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد.