آمار حوادث کار و خودکشی کارگران در سه ماه اخیر افزایش یافت

سالانه حدود ۸۰۰ کارگر بر اثر حوادث ناشی از کار فوت می‌کنند

خودکشی ۱۰ کارگر در فاصله کمتر از سه ماه، اوج فشارهای مالی بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه ایران را آشکار می‌کند. AFP

دولت سیزدهم کار خود را با وعده حل مشکلات اقتصادی، مبارزه با فقر و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه آغاز کرد اما اکنون با گذشت یک سال از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، نه‌تنها مشکلات مالی مردم برطرف نشده بلکه افزایش چندین برابری هزینه‌های زندگی شماری از اقشار آسیب‌پذیر را به سمت مرگ و آسیب‌های فزاینده سوق داده؛ به طوری که گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر، هم آمار حوادث کار و هم آمار خودکشی کارگران افزایش یافته است.

روزنامه اعتماد روز ۱۱ مرداد در گزارشی، با استناد به اخبار موجود نوشت که از ابتدای خرداد تا نهم مرداد ۱۴۰۱، هشت کارگر در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به مشکلات معیشتی، اخراج، تعدیل و بلاتکلیفی شغلی اقدام به خودکشی کردند.

خبرگزاری ایلنا نیز روز پنجشنبه، ۲۷ مرداد، در گزارشی، آمار تکمیلی خودکشی کارگران را منتشر کرد و نوشت که روز ۱۸ مرداد هم دو کارگر در شهرستان چوار استان ایلام به دلیل مشکلات اقتصادی خودکشی کرده‌اند.

اگرچه مشکلات اقتصادی دلیل موجهی برای اقدام به خودکشی نیست، خودکشی ۱۰ کارگر در فاصله کمتر از سه ماه، اوج فشارهای مالی بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه ایران را آشکار می‌کند.

حوادث ناشی از کار در محیط ناایمن

در شرایط فعلی، بسیاری از کارگران به دلیل نبود کار دائمی، به کارهای فصلی و غیررسمی روی می‌آورند که در آن‌ها از بیمه و تضمین‌های شغلی خبری نیست، دولت بر این مشاغل نظارتی ندارد و کارگران در ازای دستمزد کمتر، کار بیشتری انجام می‌دهند و به دلیل فقدان ایمنی در محیط کار دچار حوادثی می‌شوند که گاهی حتی به مرگ آنان می‌انجامد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در مردادماه، آمار حوادث کار و فوتی‌های ناشی از آن به‌شدت افزایش یافته است؛ دوم مرداد، دو رفتگر شهرداری رشت حین کار بر اثر تصادف یک خودرو سواری با خودرو حمل زباله دچار حادثه شدند که یکی از آن‌ها جان باخت و دیگری به بیمارستان منتقل شد. در همان روز، یکی از کارگران مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان استان اردبیل هنگام تعمیر ماشین «چاپر ذرت» دچار حادثه شد و جان باخت.

چهارم مرداد، دو کارگر یک شرکت حفاری چاه بر اثر ریزش ناگهانی دیواره‌های دو چاه آب واقع در منطقه «میان گلال» خرم‌آباد دچار حادثه شدند و جان باختند. پنجم مرداد، یک مغنی در روستای حسین‌آباد همدان هنگام تمیز کردن «توری کف‌کش موتور چاه» دچار گازگرفتگی شد و جان خود را از دست داد.

هفتم مرداد، کارگر جوانی که در حال حفر چاه در روستای کپجوان شرق اصفهان بود، بر اثر سقوط در چاه، جان خود را از دست داد. در همان روز، یک کارگر اداره مخابرات روستای زرین‌آباد نیز حین کار، بر اثر سقوط از تیرک جان باخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فاصله هشتم تا دهم مرداد، دو سیمبان اداره برق اصفهان و رشت بر اثر دو حادثه کار جداگانه فوت کردند. یازدهم مرداد، در دو حادثه مجزا، دو کارگر ساختمانی در یاسوج حین کار بر اثر برق‌گرفتگی کشته و زخمی شدند. چهاردهم مرداد، چهار کارگر یک واحد تولیدی در روستای قمصر باقرشهر تهران بر اثر استنشاق گاز در حوضچه ضایعات پلاستیک جان خود را از دست دادند. در این حادثه یک نفر از کارگران نیز مسموم شد.

پانزدهم مرداد نیز یک کارگر شاغل در منطقه نفتی بهرگان بر اثر سانحه رانندگی جان باخت. شب هفدهم مرداد، ترکیدگی لوله به مرگ یک کارگر و مجروح شدن شش کارگر دیگر در یک واحد کشتارگاه طیور در صالح‌آباد همدان منجر شد. نوزدهم مرداد، گازگرفتگی مرگ سه کشاورز در عمق چاهی در روستای «منگاوی» شهرستان ملایر را رقم زد. ۲۱ مرداد، یک کارگر شاگرد بولدوزر معدن طلای آق‌دره شهرستان تکاب که بر اثر برخورد با بیل لودر به‌شدت زخمی شده بود، در بیمارستان درگذشت.

دلخراش‌ترین حادثه در روز بیست‌ویکم مرداد رخ داد؛ وقتی آتش‌سوزی دو مخزن قیر در یک کارگاه ذوب قیر در اسلامشهر به مرگ یک کارگر ۱۸ ساله منجر شد. این دو مخزن ذوب قیر دچار آتش‌سوزی شدند و این آتش به حوضچه‌های قیر مجاور سرایت کرد؛ آتش‌نشانی بعد از اطفای حریق، متوجه شد جسد یک جوان ۱۸ ساله در حوضچه قیر داغ مایع شناور است.

البته این‌ها تمام حوادث منجر به فوت کارگران در بازه زمانی اول تا ۲۱ مرداد نیستند، زیرا برخی از حوادث کار که در کارگاه‌های دورافتاده و دور از نظارت رخ می‌دهند، اعلام نمی‌شوند.

احسان سهرابی، فعال کارگری، در همین رابطه نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه نوشت و درخواست کرد که در این اوضاع بغرنج، معاونت پیشگیری از جرم این قوه برای حمایت از جان کارگران اقدام کند. به گفته او، بیشتر حوادث منجر به فوت در کارگاه‌های کوچک و فاقدایمن رخ می‌دهند؛ همان مناطقی که بازرسان ایمنی به‌ندرت گذرشان به آن‌ها می‌افتد؛ در این شرایط، باید به جنبه‌ عمومی جرم بیشتر توجه شود و اینجا است که معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه می‌تواند و باید، وارد عمل شود.

از قربانیان حوادث کار در ایران آمار دقیقی وجود ندارد اما علی‌حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اردیبهشت ۱۴۰۱، گفت که سالانه حدود ۸۰۰ کارگر بر اثر حوادث ناشی از کار فوت می‌کنند.

علاوه بر آماری که او اعلام کرد، شماری از کارگران نیز در اثر حوادث ناشی از کار آسیب می‌بینند و برخی تا پایان عمر خانه‌نشین می‌شوند. این افراد از آنجا که سرپرست خانوار و جزو اقشار فقیر جامعه‌اند، برای تامین مخارج زندگی خانواده خود با تنگناهای زیادی روبرو می‌شوند؛ در حالی‌ که بیمه ندارند و از آن‌ها حمایت نمی‌شود.