بیانیه کانون نویسندگان ایران: اعدام، قتل، کشتار و سرکوب بس!

بخشی از بیانیه کانون نویسندگان خطاب به حکومت: مردم بیدار و آگاه را نمی‌توان با اعدام مرعوب کرد

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای، به صدور و اجرای احکام سنگین علیه معترضان جمهوری اسلامی واکنش نشان داد.

این نهاد در بیانیه خود با عنوان «اعدام بس! قتل و کشتار و سرکوب بس!» تاکید کرد: «نزدیک به سه ماه از خیزش سراسری مردم به‌جان‌آمده می‌گذرد. در این مدت، حاکمیت سرکوبگر برای خاموش کردن اعتراض‌ لایه‌های گوناگون جامعه و مردم، اعتراض‌هایی که از اختناق، فقر، سانسور، سرکوب، فساد، تبعیض و نابرابری سرچشمه می‌گیرد، فقط به تهدید و سرکوب لجام‌گسیخته توسل جسته و جز کشتار جوانان پاسخ دیگری به اعتراض‌ها نداده است.»

در ادامه این بیانیه، ضمن اشاره به اینکه «حاکمیت در هراس از گسترش اعتراض‌ها» طی یک ماه اخیر شماری از معترضان را به احکام مرگبار محاربه و افسادفی‌الارض محکوم کرده، آمده است: «در پی صدور احکام اعدام بود که حاکمیت آزادی‌ستیز برای زهر چشم گرفتن از مردم و ارعاب همگانی در سحرگاه ۱۷ آذر محسن شکاری را سبعانه و بی‌شرمانه به کام مرگ فرستاد.»

کانون نویسندگان ایران با «قتل دولتی» خواندن اعدام محسن شکاری، به ایجاد موج گسترده‌ای از اعتراض‌ها در ایران و سراسر جهان به این خشونت‌ها اشاره کرد و هشدار داد: «جامعه باید هشیار باشد؛ حاکمیت آزادی‌ستیز در پی اعدام‌های دیگر است و جنایت و کشتار و اعدام سر باز ایستادن ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 نویسندگان این بیانیه خطاب به حکومت تاکید کردند: «گمان مبرید که با اعدام و کشتار گسترده می‌توانید صدای حق‌طلبی و آزادی‌خواهی مردم را خاموش کنید. مردم بیدار و آگاه را نمی‌توان با اعدام مرعوب کرد.»

کانون نویسندگان ایران در پایان، ضمن محکوم کردن اعدام محسن شکاری، «توسل به شیوه‌های وحشیانه ضد معترضان» را از مصادیق بارز ضدیت با آزادی و آزادی بیان دانست و خواهان آزادی بی‌قید‌وشرط و فوری همه بازداشت‌شدگان چند ماه اخیر و تمامی زندانیان سیاسی شد.

پیش از این بیانیه، سایر فعالان مدنی، فرهنگی و سیاسی هم به سرکوب خشونت‌بار حکومت و اجرای اولین حکم اعدام بازداشت‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران واکنش‌های گسترده‌ای نشان داده بودند.

شامگاه شنبه ۱۹ آذر، جمعی از کنشگران ایران از جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، و شماری از وکلا و فعالان سرشناس حقوق بشر، استادان دانشگاه و هنرمندان ایرانی در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، محاکمه و اعدام محسن شکاری را مشابه «دادگاه صحرایی و جنگی» خواندند و با تاکید بر اینکه «اعدام مجازاتی ضدبشری» است، خطاب به آنتونیو گوترش نوشتند: «فقط واکنش سریع شما، افکارعمومی جهان و دولت‌های دموکراتیک و آزادی‌خواه و شخصیت‌های تاثیرگذار می‌تواند ماشین اعدام و سرکوب جمهوری اسلامی را متوقف کند.»

۱۳ زندانی سیاسی هم در اعتراض به اجرای حکم اعدام محسن شکاری، در بیانیه‌ای خواستار توقف سیاست‌ها و رفتارهای خشونت‌آمیز، به‌ویژه صدور و اجرای احکام اعدام شدند و خطاب به سران جمهوری اسلامی نوشتند: «بدانید شعله‌های خشونت و نفرتی که به پا کرده‌اید، دامنتان را خواهد گرفت.» این بیانیه را چهره‌های سرشناسی که در زندان اوین محبوس‌اند، از جمله جعفر پناهی، مصطفی تاج‌زاده، محمد رسول‌اف، رسول بداقی، محمد حبیبی، امیرسالار داوودی، حسین رزاق، سعید مدنی، حسن سعیدی، رضا شهابی، اکبر نعیمی، مهدی محمودیان و علیرضا فرشی امضا کرده‌اند.

در همین حال، ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی، نیز در بیانیه‌ای جداگانه‌‌، اعدام محسن شکاری را محکوم کرد. او با اعتراض به اجرای حکم علیه جوانی که «بی‌جرم‌ و بی‌جنایت اسیر شکنجه‌گران نظام فاسد جمهوری اسلامی شد»، نوشت: «این اقدام‌های جنایت‌بار خشم و انزجار ملت را بیش از پیش علیه علی خامنه‌ای برمی‌انگیزد و عزم ملت را در سرنگونی او و نظامش راسخ‌تر می‌کند».

هم‌زمان با این موج انتقادی گسترده، جمعی از زندانیان سیاسی رجایی‌شهر کرج نیز با انتشار بیانیه‌ای، ضمن محکومیت اعدام محسن شکاری، خواستار اقدام فوری کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل شدند. آن‌ها در بیانیه خود خطاب به مجامع بین‌المللی، ضمن افشای آنچه در زندان رجایی‌شهر می‌گذرد، تاکید کردند: «جمهوری اسلامی بیش از ۴۳ سال با کشتار دسته‌جمعی، اعدام، شکنجه، ترور و فساد تمام‌عیار در برابر چشمان نهادهای نظارتی و مسئول بین‌المللی، به حکومت استبدادی و تحمیلی خود بر ایران ادامه داده است.»