کانون نویسندگان ایران: جمهوری اسلامی ستم را با ستم می‌پوشاند

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای موج جدید بازداشت‌ها را محکوم کرد و نوشت مبارزه مردم «مستحکم‌تر» شده است

«اختناق افسارگسیخته در حالی افزوده می‌شود که فساد سازمان‌یافته، سایه شوم فلاکت و نیستی را بر زندگی مردم گسترده است» -- ویکی‌پدیا

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای در روز چهارشنبه، ۲۲ تیر ۱۴۰۱، موج اخیر بازداشت‌ها در ایران را محکوم کرد. نویسندگان این بیانیه ضمن اشاره به بازداشت محمد رسول‌اف، مصطفی آل‌احمد، جعفر پناهی و حمله به منزل شماری از کشته‌شدگان وقایع آبان ۱۳۹۸ و بازداشت مادران دادخواه، رویکرد جمهوری اسلامی ایران به اعتراض‌های سیاسی و اجتماعی را «پوشاندن ستم با ستم» توصیف کرد.

اعضای کانون نویسندگان ایران در بخشی از این بیانیه چنین نوشته‌اند:«در این چند ماه فشار سازمان‌یافته حاکمیت بر نویسندگان، هنرمندان و فعالان صنفی و مدنی بی‌وقفه ادامه داشته است. بسیاری در سلول‌های انفرادی محبوس شده‌اند، بسیاری در بازداشت نهادهای امنیتی به‌سر می‌برند و هر روز اخبار نگران‌کننده‌ای از وضعیت زندانیان و تداوم اعتصاب غذای آنان منتشر می‌شود.»

نهادهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر شمار قابل توجهی از فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را بازداشت کرده‌اند. به‌عنوان مثال محمد رسول‌اف، جعفر پناهی و مصطفی آل‌احمد، سه سینماگر ایرانی، بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر، نیروهای امنیتی در روز دوشنبه، ۲۰ تیر ۱۴۰۱، با هجوم به منزل برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان وقایع آبان ۱۳۹۸، ضمن آسیب رساندن به محل سکونت این افراد، آن‌ها را بازداشت کردند. بر اساس اخبار منتشر شده در این زمینه، ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، و همچنین مادر دو تن دیگر از جان‌باختگان آبان، یعنی مادران پژمان قلی‌پور و نوید بهبودی، جزو بازداشتی‌های روز دوشنبه بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی همچنین در روزهای اخیر با تشدید فضای پلیسی حاکم بر شهرهای ایران، به مقابله‌ای خشن با آنچه نظام عقیدتی – سیاسی حاکم بر ایران «بدحجابی» یا «بی‌حجابی» زنان می‌خواند، پرداختند.

پیش‌تر نیز پس از بازداشت گسترده فعالان کارگری و چهره‌های شناخته شده نهادهای صنفی معلم‌های ایران، تعدادی از بازداشت‌شدگان دست به اعتصاب غذا زدند. رضا شهابی و حسن سعیدی، از اعضای سندیکای رانندگان شرکت واحد، از ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ در اعتراض به «بازداشت، بلاتکلیفی و بازجویی‌های تکراری و پرونده‌سازی» اعتصاب غذا کرده‌اند. با این‌وجود دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، در روز چهارشنبه، قرار بازداشت رضا شهابی را به‌مدت یک‌ماه دیگر تمدید کرد.

در بیانیه کانون نویسندگان ایران به «شرایط وخیم اقتصادی و معیشتی» مردم نیز اشاره شده و چنین نوشته‌اند:«در میان اخباری که هر دم از ویرانی‌های حکومت ساخته به‌گوش می‌رسد و در کوران اعتراض‌های مردم، حاکمیت همچون گذشته، این‌بار هم بنا را بر گسترش بیدادگری گذاشته است و فشار بر معترضان را افزوده است.»

کانون نویسندگان ایران در بخشی از این بیانیه نوشت:«اختناق افسارگسیخته در حالی افزوده می‌شود که فساد سازمان‌یافته، سایه شوم فلاکت و نیستی را بر زندگی مردم گسترده است.»

با این‌وجود، و بر پایه متن بیانیه مورد نظر، اعضای کانون نویسندگان ایران بر این باورند که «پایه‌های پایداری» مردم ایران در مقابل جمهوری اسلامی «مستحکم‌تر» شده است، چون «هر روز بر شمار این مردم به‌جان آمده از تباهی افزوده می‌شود.»

بیانیه روز چهارشنبه کانون نویسندگان ایران چنین نوشته است:«در این سالیان، گرچه سرکوب بی‌وقفه حکومت در کار بوده است، اما همواره بوده‌اند آزادی‌خواهانی که دم فرونبسته‌اند، پا پس نکشیده‌اند و دریچه‌هایی رو به آزادی گشوده‌اند.»