ستیزه‌جویان پاکستانی یک سرباز ارتش را پیش چشمان خانواده‌اش سر بریدند

گروه جدیدی به نام اتحاد مجاهدین خراسان، سر بریده‌شده سرباز را در بازار محلی منطقه بنوی ایالت خیبرپختونخواه به نمایش گذاشتند

بازار پیشاور در پاکستان- ABDUL MAJEED/ AFP

روزنامه پاکستانی داون، روز پنجشنبه ۱۷ آذر، گزارش داد که یک سرباز ارتش پاکستان همراه با پسرش، در خانه‌شان در منطقه بنوی ایالت خیبرپختونخواه، به دست گروه جدیدی به نام «اتحاد مجاهدین خراسان» تیرباران و سپس سربریده شدند. سر از تن جداشده این سرباز، صبح روز پنجشنبه در بازار محل به درختی آویخته شده بود.

همسر این سرباز که رحمان زمان نام داشت، به رسانه‌های پاکستانی گفت که یک گروه حدود ۲۰ نفری از شبه‌نظامیان، شب‌هنگام به خانه آن‌ها حمله و شوهر و پسرش را درحالی که خواب بودند، تیرباران کردند. او گفت که ستیزه‌جویان پس از آنکه همسرش را تیرباران کردند، سر او را از تنش جدا کردند و گفتند که این مجازات به‌دلیل خدمت او به دولت پاکستان بوده است.

گروه کمتر شناخته‌شده‌ای به نام اتحاد مجاهدین خراسان، مسئولیت این حادثه را به‌عهده گرفته است. در گذشته، تحریک طالبان پاکستان نیز از این روش علیه مردان امنیتی و نیز گروگان‌های غیرنظامی استفاده کرده است. طالبان افغانستان نیز در ۲۰ سال گذشته و به‌ویژه پس از بازگشتشان به قدرت در یک سال و چهارماه اخیر، با همین روش انتقام گرفته‌اند. بیشتر افسران و سربازان نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان، پس از شکنجه شدید، به دست طالبان یا تیرباران یا سربریده شدند. طالبان افغانستان تاکنون از این روش بیشتر برای حذف نظامیان پیشین و اعضای داعش استفاده کرده‌اند.

مقام‌های پاکستانی گفتند هدف از تیرباران این سرباز ارتش و پسرش و سربریدن او، گسترش وحشت بین نیروهای امنیتی و همچنین غیرنظامیان در خیبرپختونخواه است تا هیچ کسی جرات ایستادگی مقابل گروه‌های تروریستی را نداشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه داون نوشت که قتل «فجیعانه» این سرباز در بنو، چراغ قرمزی را برای ارگان‌های امنیتی پاکستان روشن کرده است تا در ارتباط با سرکوب تروریست‌ها در این منطقه سریع اقدام کنند.

این اتفاق در حالی رخ داد که به‌تازگی گزارش‌هایی از گسترش نفوذ و تشدید فعالیت‌های تحریک طالبان پاکستان در خیبرپختونخواه منتشر شده است. طالبان پاکستان که از تابستان سال جاری با پادرمیانی طالبان افغانستان، با دولت پاکستان آتش‌بس شکننده‌ای برقرار کرده بودند، سرانجام چندی پیش، به‌طور علنی لغو این آتش‌بس را اعلام کردند و حملاتشان به مواضع دولت پاکستان را از سر گرفتند.

ژنرال عاصم منیر، فرمانده جدید ارتش پاکستان، روز سه‌شنبه در دیدار خود از مناطقی در خیبرپختونخواه، اعلام کرد که به سرکوب و از بین بردن تروریسم در این منطقه متعهد است و برای این کار، به یک راهکار موثر مبارزه با تروریسم نیاز دارد.

دولت پاکستان در ۲۰ سال گذشته، جزو حامیان اصلی طالبان افغانستان بوده و بیشترین پناهگاه‌ها و مدارس تعلیمی نظامی و دینی طالبان در خاک این کشور وجود داشته است. اکنون پاکستان با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، با چالش‌های متعدد امنیتی روبرو شده است. گسترش نفوذ تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی با استفاده از آزادی عمل در خاک افغانستان، کار مبارزه با تروریسم را برای دولت پاکستان دشوارتر کرده است.

بیشتر از جهان