حملات تروریستی در پاکستان در یک سال گذشته، ۵۱ درصد افزایش یافته است

«شادی بی‌معنای پاکستان از پیروزی طالبان به یک شوک عمیق بدل شده است»

یک حمله‌کننده انتحاری در ماه آوریل، خودرو حامل استادان چینی در دانشگاه کنفسیوس در کراچی پاکستان را هدف قرار داد - RIZWAN TABASSUM / AFP

موسسه مطالعات صلح پاکستان روز پنجشنبه ۲۸ مهر، (۲۰ اکتبر) در گزارشی، اعلام کرد در یک سالی که از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد، تعداد حملات تروریستی در پاکستان نسبت به سال پیش از آن، ۵۱ درصد افزایش یافته است. این مرکز هشدار می‌دهد که حکومت نامنظم و بی‌ثبات طالبان در همسایگی پاکستان، به ایجاد مصیبتی بزرگ به نام تروریسم در پاکستان منجر خواهد شد.

بر اساس یافته‌های این موسسه، از ابتدای اوت ۲۰۲۰ تا ۱۴ اوت ۲۰۲۱، در مجموع، ۱۶۵ حمله تروریستی در خاک پاکستان رخ داد که در نتیجه آن‌ها، ۲۹۴ تن کشته و ۵۹۸ تن زخمی شدند. اما از ۱۵ اوت ۲۰۲۱، یعنی پس از سلطه طالبان بر افغانستان، تا ۱۴ اوت۲۰۲۲، تعداد ۲۵۰ حمله تروریستی در پاکستان انجام شده که دست‌کم ۴۳۳ کشته و ۷۱۹ زخمی به جا گذاشته است.

مقایسه این آمار که در شماره پنجم «سری مقالات موسسه مطالعات صلح پاکستان« (PIPS) چاپ اسلام‌آباد، منتشر شد، نشان می‌دهد طی یک سال سلطه طالبان بر افغانستان، تعداد حملات تروریستی در پاکستان تا ۵۱ درصد افزایش یافته است. این موسسه می‌افزاید: «خطرات رژیم تحت رهبری طالبان در کابل برای پاکستان آشکار شده و شادی بی‌معنی از پیروزی طالبان اکنون به یک شوک جدی تبدیل شده است.»

در این مقاله، به نقل از گزارش سازمان ملل آمده است که هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه طالبان برای محدود کردن فعالیت گروه‌های تروریستی خارجی در خاک افغانستان اقدامی انجام داده باشند، وجود ندارد و پیروزی طالبان در افغانستان به گروه‌های تروریستی خارجی مستقر در این کشور انگیزه‌ داده تا تبلیغات خود در آسیای مرکزی و جنوبی و در سطح جهان را گسترش دهند.

تقویت گروه‌های تروریستی پس از سلطه طالبان در افغانستان یکی از موضوع‌هایی است که در یک سال گذشته بارها در مجامع بین‌المللی درباره آن بحث شده است و هرچند طالبان همواره ادعا کرده‌اند که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان متوجه کشورهای همسایه و منطقه نیست، رهبران کشورهای آسیای مرکزی و حتی پاکستان بارها از افزایش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از میان گروه‌های تروریستی که گفته می‌شود در افغانستان فعالیت دارند، کلیدی‌ترین آن‌ها شبکه القاعده، تحریک طالبان پاکستان، جنبش اسلامی ازبکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و شاخه خراسان گروه داعش‌اند. طالبان تاکنون تنها علیه گروه داعش وارد عمل شده‌اند؛ آن‌هم به این دلیل که داعش در یک سال گذشته عملا به یکی از چالش‌های عمده طالبان تبدیل شده است. داعش با حملات گسترده تروریستی در افغانستان نه تنها فضا را برای طالبان ناامن کرده، بلکه باور منطقه و جهان به توانایی طالبان در اداره افغانستان را هم تضعیف کرده است. 

در همین حال، گروه تحریک طالبان پاکستان که ادعا می‌کند با طالبان افغانستان ارتباط مستقیم دارد اما طالبان افغانستان این ادعا را رد می‌کنند، در یک سال گذشته، از خاک افغانستان حملات متعددی به پاکستان انجام داد. این حملات بارها با پاسخ نظامی ارتش پاکستان روبرو شدند و سرانجام با میانجی‌گری طالبان افغانستان، آتش‌بسی نامحدود میان این گروه و دولت پاکستان برقرار شد؛ هرچند دو طرف تاکنون بارها این آتش‌بس را نقض کرده‌اند.

موسسه مطالعات صلح پاکستان با اشاره با این موضوع می‌نویسد که ساکنان منطقه خیبرپختوانخواه پاکستان که با افغانستان هم‌مرز است، در ماه‌های اخیر از بازگشت اعضای تحریک طالبان پاکستان از افغانستان به این منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

بیشتر از جهان