زلنسکی: روسیه با محاصره بنادر اوکراین، جهان را در آستانه قحطی قرار داده است

برخی از کشورهای آفریقایی، مانند سومالی، تا ۹۰درصد نیاز خود به غلات را از طریق واردات تامین می‌کنند

کی‌یف تاکنون توانسته در مجموع ۱۱ میلیون تن از محصولات کشاورزی خود را از طریق دریای سیاه و بنادر ترکیه صادر کند - president.gov.ua

در میانه جنگ اوکراین، در حالی که همچنان نگرانی‌‌‌ها از تشدید بحران جهانی مواد غذایی ادامه دارد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز شنبه در کی‌یف میزبان یک نشست بین‌المللی درباره امنیت غذا بود.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۲۶ نوامبر (پنجم آذرماه) در گزارشی نوشت زلنسکی در حالی نشست بین‌المللی امنیت غذایی را در کی‌یف آغاز کرد که در کنار او رئيس‌دفتر و نخست‌وزیر اوکراین حضور داشتند و نخست‌وزیر بلژیک، لهستان، لیتوانی و رئیس‌جمهوری مجارستان هم سخنرانی کردند.

بنابر گزارش‌ها، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، هم روز شنبه در نشست بین‌المللی امنیت غذایی در کی‌یف به‌طور ویدئویی سخنرانی کردند.

از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، قیمت مواد غذایی، به‌طور قابل ملاحظه‌ای در جهان بالا رفته است.

 بالا رفتن بهای مواد غذایی، به‌ويژه در کشورهای فقیر و کشورهای اصلی وارد کننده محصولات کشاورزی، به نگرانی‌های پیشین از قحطی در برخی از مناطق جهان دامن زده است.

رئیس‌جمهوری اوکراین، در ابتدای صحبت‌های روز شنبه خود، در نشست بین‌المللی امنیت غذایی کی‌يف، روسیه را متهم کرد با محاصره بندرهای این کشور، جلوی صادرات مواد غذایی را گرفته و جهان را در آستانه قحطی قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از کشورهای آفریقایی، مانند سومالی، تا ۹۰درصد نیاز داخلی خود به غلات را از طریق واردات تامین کنند. بالا رفتن بهای جهانی کود و مواد غذایی، به گرسنگی بیشتر در این کشورها دامن زده است.

به‌گفته رئیس‌جمهوری اوکراین، افزایش سریع بهای محصولات کشاورزی، امنیت اقتصادی مردم دنیا و رفاه میلیون خانواده را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است.

روزنامه گاردین روز شنبه ۲۶ نوامبر (پنجم آذرماه) در گزارشی به‌نقل از مقام‌های اوکراینی نوشت کشتی‌های اوکراینی که از بندر اودسا خارج می‌شوند می‌توانند به مناطق بحرانی جهان مانند سودان، یمن و سومالی بروند، اما لازم است بودجه‌های بین‌المللی برای تامین «یارانه مواد غذایی» فراهم شود.

در این میان، آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا اعلام کرده است تا سقف ۲۰ میلیون دلار از طریق «برنامه جهانی غذای سازمان ملل» برای رساندن محصولات کشاورزی اوکراین به کشورهای فقیر کمک می‌کند.

روسیه هفته گذشته با ایجاد یک مسیر دریایی ويژه، به‌منظور صادرات محصولات کشاورزی اوکراین، از طریق دریای سیاه، برای ۱۲۰ روز دیگر موافقت کرد.

به‌نوشته گاردین، با رفع محدودیت‌های روسیه، کی‌یف تاکنون توانسته در مجموع ۱۱ میلیون تن از محصولات کشاورزی خود را از طریق دریای سیاه و بنادر ترکیه صادر کند.

بیشتر از جهان