بیانیه اروپا، بریتانیا و آمریکا: هدف تحریم‌ها ماشین جنگی روسیه است، نه بخش غذا یا کود

این بیانیه مشترک به بانک‌ها، شرکت‌های بیمه‌، حمل‌و‌نقل، و سایر دست‌اندرکاران بین‌المللی اطمینان داده است که می‌توانند بدون هراس از تحریم‌ها، به انتقال مواد غذایی و کودهای روسی اقدام کنند

در تعهد و عزم خود برای رسیدگی به ناامنی غذایی متحدیم-AFP

نمایندگان عالی اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه، ۱۳ نوامبر (۲۳ آبان)، با انتشار بیانیه‌ای مشترک، چالش‌های حاد غذایی و تغذیه‌ای در جهان را بررسی کردند.

این بیانیه با امضای جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، و جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، منتشر شده است. 

این بیانیه می‌گوید که درگیری‌های نظامی، تغییرات آب‌و‌هوایی و اثرات ماندگار کووید-۱۹، اثرات مخربی بر نظام‌های غذایی محلی و جهانی و افرادی دارد که به این نظام‌ها وابسته‌اند، و تجاوز بی‌دلیل روسیه به اوکراین این چالش‌ها و آسیب‌پذیری‌ها را به میزان قابل‌توجهی تشدید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه همچنین می‌گوید که اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در کنار سایر اعضای گروه هفت و شرکای بین‌المللی، در خط مقدم تلاش‌های جهانی برای مقابله با ناامنی غذایی‌اند که میلیون‌ها نفر از افراد آسیب‌پذیر را در کشورهای در حال توسعه تحت تاثیر قرار داده و هزینه‌های مواد غذایی را در کشورهای اروپایی و آمریکایی افزایش داده است. 

این بیانیه مشترک به بانک‌ها، شرکت‌های بیمه‌، حمل‌و‌نقل، و سایر دست‌اندرکاران بین‌المللی اطمینان داده است که می‌توانند بدون هراس از تحریم‌ها، به انتقال مواد غذایی و کودهای روسی اقدام کنند. امضاکنندگان بیانیه می‌گویند که هدف تحریم‌ها ماشین جنگی روسیه است، نه بخش غذا یا کود. 

این بیانیه مشترک تاکید می‌کند که دست‌اندرکاران بین‌المللی می‌توانند به واردات و صادرات مواد غذایی و کود اوکراینی و روسی برای پاسخگویی به تقاضای حاد مواد غذایی در جهان اقدام کنند. آن‌ها می‌گویند که حمایت خود را از ابتکار صادرات غلات از دریای سیاه تکرار می‌کنند و خواستار تمدید دوره عملیات انتقال از اوکراین برای پاسخگویی به تقاضای رو به افزایش جهانی‌اند. 

مسئولان سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ایالات متحده و بریتانیا، در پایان بیانیه خود می‌گویند: «در تعهد و عزم خود برای رسیدگی به ناامنی غذایی متحدیم. ما می‌کوشیم نیازهای بشردوستانه را برآورده کنیم، انتقال غذا و کودها را ادامه دهیم، بودجه اضطراری را فراهم کنیم، انعطاف‌پذیری را بهبود بخشیم، و انتقال به نظام‌های غذایی پایدار را برای مقاومت در برابر چالش‌های آینده، تسریع کنیم.» 

در ژوییه سال جاری، روسیه و اوکراین قراردادی را با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد امضا کردند که به اوکراین اجازه می‌داد صادرات غلات را که به دلیل عملیات نظامی روسیه متوقف شده بود، از سر گیرد. اما کرملین روز شنبه، ۲۹ اکتبر (۷ آبان)، اعلام کرد که پس از حمله پهپادی به ناوگان روسیه در دریای سیاه، که اوکراین آن را «بهانه‌ای دروغین» خوانده است، از این توافق خارج می‌شود.

با وجود تصمیم مسکو به خارج شدن از این توافق، کشتی‌های باری حامل غلات و محصولات کشاورزی، در هفته‌های گذشته بندرهای اوکراین را ترک کردند. 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، که در حکم میانجی در این توافق عمل می‌کند، قول داد که «به تلاش‌های خود برای خدمت به بشریت ادامه می‌دهیم» و توافق را «به قوت خود حفظ می‌کنیم».

بیشتر از جهان