آنتونی بلینکن از کمپ پناهجویان افغان در قطر بازدید کرد

صدها شهروند افغان در قطر منتظر دریافت ویزا از ایالات متحده و ورود به این کشورند

از سال ۲۰۱۲ که دفتر سیاسی طالبان در دوحه فعال شد، دولت قطر با این گروه روابط نزدیک برقرار کرد-SecBlinken/Twitter@

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۲ آذر (۲۳ نوامبر)، از کمپ موقت مهاجران افغان در قطر بازدید کرد. او در توییتی نوشت: «من از کمپ آس سیلیه بازدید و با افغان‌هایی ملاقات کردم که به‌زودی ایالات ایالات متحده را خانه خود خواهند خواند.»

کمپ آس سیلیه مقر نظامیان آمریکایی در قطر است که پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، بخشی از آن به محل اسکان هزاران شهروند افغان اختصاص یافت که به وسیله پروازهای نظامی آمریکا و کشورهای عضو ناتو از افغانستان خارج شدند.

در ۱۵ ماه گذشته، شمار زیادی از افغان‌هایی  که در کمپ آس سیلیه در قطر مستقر شدند، پس از طی مراحل اداری، به آمریکا منتقل شدند، اما هنوز صدها تن در این کمپ منتظر دریافت پاسخ برای ورود به ایالات متحده‌اند.

آنتونی بلینکن در این دیدار تاکید کرد که حمایت قطر از مردم افغانستان، همکاری میان این کشور و آمریکا را تقویت کرده است.

پیش از این نیز مقام‌های آمریکایی از نقش برجسته قطر در همکاری با این کشور در امور افغانستان سپاسگزاری کرده است. پس از  فروپاشی دولت پیشین افغانستان، قطر به عنوان یکی از همکاران عمده آمریکا، در روند تخلیه نظامی افغانستان، برقراری روابط با طالبان و تداوم فعالیت دیپلماتیک در افغانستان نقشی عمده ایفا کرد.

آمریکا و کشورهای متحد آن از ۱۵ تا ۳۱ اوت ۲۰۲۱، توانستند بیش از ۱۲۲ هزار نفر را از افغانستان به کمپ‌های موقت در قطر و امارات و متحده عربی منتقل کنند. این افراد شهروندان کشورهای غربی، نظامیان آمریکایی، افغان‌های همکار با نیروها و سازمان‌های غربی و همچنین برخی از شهروندان کشورهای آسیایی بودند که زندگی آنان به دلیل سلطه طالبان بر افغانستان به خطر افتاده بود. از این میان، حدود ۷۶ هزار نفر به آمریکا منتقل شدند و بقیه پناهجویان در کشورهای مختلف اروپایی و کمپ‌های موقت در قطر، امارات و آلبانی منتظر طی مراحل دریافت اسناد اقامتی و دریافت ویزا مانده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۱۵ ماه گذشته، پروازهای تخلیه از کابل و مزارشریف به قطر، امارات و برخی کشورهای آسیای میانه همچنان ادامه دارد که معمولا دولت قطر متولی آن‌ها است.

از سال ۲۰۱۲ که دفتر سیاسی طالبان در دوحه فعال شد، دولت قطر با این گروه روابط نزدیک برقرار کرد. مذاکرات میان آمریکا و طالبان و همچنین مذاکرات ناکام طالبان و دولت پیشین افغانستان نیز با میزبانی قطر در دوحه انجام شد. پس از فروپاشی دولت افغانستان، قطر از نخستین دولت‌هایی بود که سفارت خود را در کابل گشود. در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، اعلام کردند که از این پس، سفارت قطر در افغانستان ضمن پیشبرد مسئولیت‌های خود، به عنوان «نماینده و حافظ منافع آمریکا» در افغانستان نیز عمل خواهد کرد.

بلیکن در آن زمان گفت: «قطر در سفارت خود در کابل، یک بخش مربوط به آمریکا ایجاد خواهد کرد تا برخی از خدمات کنسولی را ارائه دهد و همچنین بر وضعیت و امنیت امور دیپلماتیک آمریکا در افغانستان نظارت کند.»

بیشتر از جهان