بی‌توجهی دولت آمریکا به پناهجویان افغان در ابوظبی

حدود ۲۰۰ پناهجوی افغان مقیم اردوگاه بشردوستانه ابوظبی به افغانستان بازگشته‌اند

بی‌‌توجهی به انتقال پناهجویان اردوگاه ابوظبی به ایالات متحده آمریکا سبب شد که شماری از این پناهجویان به بیماری‌های روانی دچار شوند - JON CHERRY/GETTY IMAGES VIA AFP

بی‌‌اعتنایی ایالات متحده آمریکا به آینده شهروندان افغانستانی که در اردوگاه بشردوستانه ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی مستقر شده‌اند، این افراد را ناگزیر کرد به افغانستان بازگردند. علاوه بر اینکه تاکنون حدود ۲۰۰ نفر از پناهجویان افغان مقیم در این اردوگاه، داوطلبانه به افغانستان بازگشته‌اند، حدود ۴۰۰ نفر دیگر نیز برای بازگشت به افغانستان ثبت نام کرده‌اند و در انتظار پرواز به کابل‌اند.

بی‌‌توجهی به انتقال پناهجویان اردوگاه ابوظبی به ایالات متحده آمریکا سبب شد که شماری از این پناهجویان به بیماری‌های روانی دچار شوند. لطیفه (مستعار)، همسر یکی از نظامیانی که عضو واحد ویژه امنیت ملی بود و زیر نظر سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا آموزش دیده بود، از هفت ماه پیش در اردوگاه بشردوستانه ابوظبی به‌سر می‌برد. او در اوضاع بد روانی قرار دارد و چند بار اقدام به خودکشی کرده است، اما مردم او را نجات دادند. با آن‌که همسر لطیفه در افغانستان با تهدید مستقیم طالبان، بازداشت، شکنجه و مرگ مواجه است، اما اوایل هفته گذشته مجبور شدند به افغانستان بازگردند.

یک ماه پیش پناهجویان افغانستانی در اردوگاه ابوظبی دست به اعتراض زدند. اعتراض‌کنندگان می‌گفتند هیچ کسی به آنان در مورد انتقالشان به ایالات متحده آمریکا و کشورهای دیگر چیزی نمی‌گوید. حدود دو هزار و ۷۰۰ نفر از این پناهجویان، نظامیانی‌اند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا آنان را آموزش داده است. این افراد با نیروهای آمریکایی کار می‌کردند و گذرنامه یا کارت سبز ایالات متحده آمریکا را دارند‌، اما با گذشت بیش از هفت ماه از انتقال به ابوظبی همچنان در نابسامانی به‌سر می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آن‌که در بازگشت به افغانستان، فقر، بیکاری، ناامنی و بازداشت و شکنجه در انتظار پناهجویان است، اما تاکنون حدود ۲۰۰ تن از پناهجویان ازجمله نظامیان، زنان و کودکان از این اردوگاه به افغانستان بازگشته‌اند. یک منبع آگاه به شرط فاش نشدن نامش گفت دست کم سه تن از این افراد پس از بازگشت به افغانستان ناپدید شده‌اند و هیچ ارتباطی با خانواده‌هایشان ندارند.

عبدالله، از نظامیانی است که در ماه اوت سال گذشته به فرودگاه کابل رفت و قرار بود به ایالات متحده آمریکا برود، اما مدیریت نادرست مسئولان روند تخلیه سبب شد که از همسر و یک فرزندش جدا شود. عبدالله به ایندیپندنت فارسی گفت همسر و فرزند شش ساله‌اش در فرودگاه کابل ناپدید و او با دو فرزند دیگرش به ابوظبی منتقل شدند. اکنون همسر و یک فرزندش به آمریکا رسیده‌اند، اما او و دو کودک دیگرش در کمپ مانده‌اند. کودکان او در وضعیت روحی خوبی نیستند و در ناامیدی کامل به سر می‌برند. عبدالله از سازمان ملل متحد و نهادهای جهانی حقوق بشر می‌خواهد به وضعیت پناهجویان افغانستان در ابوظبی توجه کنند.

 محمد، یکی دیگر از نظامیانی است که از هفت ماه پیش در اردوگاه بشردوستانه ابوظبی به سر می‌برد و از رسیدن به کشور سومی که برای او امنیت و زندگی جدید را فراهم کند، ناامید شده است. او نیز برای بازگشت به افغانستان ثبت نام کرده و می‌گوید با آنکه پرونده پناهجویی‌اش در ایالات متحده آمریکا ثبت شده است و از هفت ماه پیش در انتظار رفتن به آمریکا است، اما افراد مسئول در روند تخلیه به او گفته‌اند که معلوم نیست به کشور دیگری منتقل می‌شود یا خیر.

پس از فروپاشی نظام جمهوریت در افغانستان و تسلط طالبان در پانزدهم ماه اوت ۲۰۲۱، هزاران نفر از شهروندان افغانستان در روند پر شتاب تخلیه به پایگاه‌های نظامی و غیرنظامی ایالات متحده آمریکا به کشورهای مختلف فرستاده شدند. از این میان حدود ۱۰ هزار نفر شامل نظامیان و غیرنظامیان به اردوگاه بشردوستانه ابوظبی منتقل شده‌اند که در هفت ماه گذشته شماری از این افراد به آمریکا و کشورهای اروپایی رفته‌اند، اما تعداد زیادی هنوز در این اردوگاه باقی مانده‌اند.

پیش از این، مسئولان آمریکایی گفتند که ممکن است شماری از افراد حاضر در اردوگاه موقت بشردوستانه ابوظبی هرگز به آمریکا نروند.