صلیب سرخ: مردم افغانستان بی‌رحمانه با کمبود غذا، بیماری و فقر مواجه‌اند

صلیب سرخ تاکید کرده است که برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان به حمایت‌های قوی‌تر بین‌المللی نیاز دارند 

از کودکان و زنان به‌ مثابه آسیب‌پذیرترین قشر در افغانستان نام برده می‌شود- Wakil Kohsar / AFP

مارتین شوئپ، رئیس بخش عملیاتی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، هشدار داده است که مردم افغانستان «بی‌رحمانه» در معرض کمبود غذا، بیماری و فقر قرار دارند.

او روز شنبه، ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر) در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که در افغانستان است، و افزود که چندین دهه درگیری و مشکلات اقتصادی به شدت بر زندگی مردم این کشور تاثیر گذاشته است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان دوشنبه، ۷ نوامبر (۱۶ آبان)، با ابراز نگرانی از وخامت اوضاع و دشواری‌های شدید زندگی مردم در افغانستان، گفته بود که با فرا رسیدن زمستان، شرایط «بدتر» خواهد شد. 

این کمیته تاکید کرده بود که برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان، به حمایت‌های قوی‌تر بین‌المللی نیاز دارند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در گزارشی گفته بود که نزدیک به ۲۰ میلیون افغان به مواد غذایی کافی دسترسی ندارند، و بیش از ۲۴ میلیون نفر نیز به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. 

این کمیته گفته بود در پی تسلط طالبان بر افغانستان، درآمد ۹۰ درصد شهروندان این کشور به کمتر از ۱.۹ دلار در روز کاهش یافته است و نزدیک به ۷۰۰ هزار تن نیز شغل خود را از دست داده‌اند.

از کودکان و زنان به‌ مثابه آسیب‌پذیرترین قشر در افغانستان نام برده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان حفاظت از کودکان روز پنجشنبه، ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان)، در بیانیه‌ای اعلام کرد ۷۰ درصد کودکان در افغانستان در معرض خطرهای ناشی از حوادث طبیعی قرار دارند. این سازمان هشدار داد که تغییرات اقلیمی در افغانستان، برای زندگی تقریبا ۱۳.۲ میلیون کودک که معاش خانواده‌های آنان به کشاورزی وابسته‌ است، خطری جدی محسوب می‌شود‌.

پیش‌تر، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) نیز در گزارشی هشدار داده بود که شرایط زیست در افغانستان در سه ماه اخیر وخیم‌تر شده است. در این گزارش ذکر شده بود که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان، یعنی تقریبا ۲۴.۴ میلیون نفر، به کمک نیاز دارند.

در گزارش سی‌گار آمده بود که با تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۲، خشکسالی، افزایش قیمت مواد غذایی، فلج بودن نظام بانکی، کمبود نقدینگی و نبود فرصت‌های شغلی، بر تامین درآمد خانواده‌ها برای نیازهای ضروری، اثر منفی گذاشته است.

طالبان حدود ۱۵ ماه پیش، از طریق گزینه نظامی قدرت را در افغانستان در اختیار گرفتند. در این مدت، فقر و بیکاری به بالاترین سطح ممکن رسیده است و بسیاری از شهروندان افغان به دشواری می‌توانند نیازهای اولیه زندگی خود را فراهم ‌کنند. 

بیشتر از جهان