«تنها هفت درصد مردم افغانستان به غذای کافی دسترسی دارند»

گزارش اخیر سازمان ملل نشان می‌دهد ۲۲.۸ میلیون نفر در افغانستان با ناامنی غذایی مواجه‌اند

سازمان جهانی غذا در ماه آوریل، به ۱۲ میلیون نفر کمک غذایی رساند- عکس: JAVED TANVEER / AFP

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل روز پنجشنبه، ۱۵ اردیبهشت (۵ می)، گزارش وضعیت غذایی در کشورهای جنگ‌زده جهان را منتشر کرد. این گزارش نشان داد که در افغانستان، تنها هفت درصد مردم به غذای کافی دسترسی دارند و این رقم در حال کاهش است. این دفتر اعلام کرد در حالی که کمک‌های بشردوستانه میزان ناامنی شدید غذایی در بسیاری از مناطق افغانستان را کاهش می‌دهد، هنوز میزان افرادی که در افغانستان به غذا دسترسی ندارند، به طرز نگران‌کننده‌ای بالا است.

نتایج فعلی یک ارزیابی جدید که هنوز هم ادامه دارد، نشان می‌دهد که در حال حاضر، ۲۲.۸ میلیون نفر در افغانستان با گرسنگی شدید مواجه‌اند. این در حالی است که دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل گزارش داده است که از ماه ژانویه تا مارس ۲۰۲۲، سازمان‌های امدادرسان به ۱۸ میلیون نفر در افغانستان، دست‌کم یک مورد کمک‌ بشردوستانه رسانده‌اند. از این تعداد، ۱۷.۶ میلیون نفر افراد آسیب‌پذیر در داخل افغانستان و ۱۷۴ هزار نفر کسانی‌اند که به افغانستان پس فرستاده شده‌اند، ۷۴ هزار نفر هم پناهنده در خارج از مرزها، ۶۶ هزار نفر آسیب‌دیدگان از سیلاب‌ها و حوادث طبیعی و ۶۵ هزار نفر هم آوارگان داخلی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمار سازمان ملل نشان می‌دهد که در ماه آوریل، سازمان جهانی غذا از ۱۲ میلیون نفر حمایت غذایی کرده است. اما با این حال، دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد که میلیون‌ها نفر در افغانستان برای زنده ماندن به کمک‌های مداوم و دوره‌ای، نیاز دارند.

با سقوط افغانستان به دست طالبان، همه مجراهای حمایت مالی از افغانستان قطع شدند. این در حالی بود که دولت پیشین افغانستان به طور قابل ملاحظه‌ای به کمک‌های بین‌المللی متکی بود و صدها هزار نفر اعم از کارکنان دولتی و غیردولتی، به کمک حمایت‌های جهانی، حقوق می‌گرفتند. تحریم‌های آمریکا بر طالبان سبب شد تا کمک‌های جهانی به این کشور قطع شود و انبوهی از مردم در بیکاری و فقر شدید گرفتار شوند.

در هشت ماه گذشته، هزاران نفر به دلیل گرسنگی و بیکاری، افغانستان را ترک کردند و مسیر مهاجرت به کشورهای همسایه را در پیش گرفتند که آن هم با مشقت‌های بی‌شماری همراه بود.

در این میان، سازمان‌های امدادرسان جهانی در تلاش برای ارائه خدمات بشردوستانه به مردم افغانستان برآمدند، اما در بسیاری از مناطق، طالبان با دخالت در روند توزیع کمک‌ها، مانع از تاثیرگذاری کافی این روند شدند.

در حالی‌ که در مورد واریز پول به حساب‌های بشردوستانه برای کمک به افغانستان، چانه‌زنی‌های زیادی در سطح جهانی، در جریان است، دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد که کمک‌های ارائه‌شده به افغانستان تاکنون در نتیجه هزینه کردن ۶۰۰ میلیون دلار کمک ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۲ بوده است.

سازمان ملل، پیش از این، یک بودجه ۴.۴ میلیارد دلاری برای کمک بشردوستانه به افغانستان درخواست کرده بود. اکنون این سازمان اعلام کرده که هنوز ۳.۸ میلیارد دلار از این بودجه به حساب کمک‌های بشردوستانه واریز نشده است.