تشدید بحران گرسنگی در افغانستان؛ صلیب سرخ ۸۰ میلیون فرانک کمک درخواست کرد

بودجه سراسری صلیب سرخ تا پایان سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۲۰۰ میلیون فرانک است و دو میلیون نفر را در افغانستان تحت پوشش می‌گیرد

گروه هدف کمک‌های صلیب سرخ در افغانستان زنان، کودکان و افراد دارای معلولیت‌اند- JAVED TANVEER / AFP

 

دبیرخانه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز پنجشنبه، ۲۶ خرداد (۱۶ ژوئن)، در گزارش جدید خود، اعلام کرد که با توجه به وضعیت شدید بحران گرسنگی در افغانستان، درخواست کمک اضطراری را از ۳۶ میلیون فرانک به ۸۰ میلیون فرانک افزایش داده است. بنا بر اعلام دبیرخانه این کمیته، این بودجه بازه زمانی عملیات اضطراری صلیب سرخ را تا دسامبر ۲۰۲۳ در ۳۴ استان افغانستان افزایش می‌دهد و هدف آن، تحت پوشش قرار دادن یک میلیون نفر خواهد بود.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ افزود که علاوه بر طرح عملیاتی دبیرخانه صلیب سرخ، بودجه سراسری فدراسیون صلیب سرخ که نهادها و انجمن‌های امدادرسان دیگر را نیز دربرمی‌گیرد، تا پایان سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۲۰۰ میلیون فرانک می‌شود. این بودجه قرار است دو میلیون نفر در سراسر افغانستان را تحت پوشش بگیرد «که به معنای ۱۰ درصد از جمعیت آسیب‌دیده در افغانستان است».

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گروه‌های هدف این کمک‌ها را زنان، کودکان و افراد دارای معلولیت عنوان کرد. در بیانیه این کمیته آمده است: «در حال حاضر، حدود ۲۰ میلیون نفر در افغانستان با بحران یا سطوح اضطراری ناامنی غذایی مواجه‌اند و پیش‌بینی می‌شود که بیش از نیمی از کودکان زیر پنج سال به سوءتغذیه حاد مبتلا شوند.»

بر اساس یافته‌های سازمان‌های امدادرسان، بیش از ۵۰ درصد جمعیت افغانستان به دلیل گرفتاری در ترکیبی از بحران‌ها به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. منظور از ترکیب بحران‌ها آثار دهه‌ها جنگ، خشکسالی طولانی و شدید انواع بلایای طبیعی دیگر، تورم اقتصادی شدید و شیوع انواع بیماری‌های ویروسی است که در سال‌های اخیر پی‌در‌پی از مردم افغانستان قربانی گرفته است. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تاکید می‌کند که «محدودیت‌ مشارکت زنان و گروه‌های اقلیت و آوارگی در داخل و خارج از مرزها بر این بحران‌ها افزوده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر بحران‌های اقلیمی و آثار جنگ در سال‌های اخیر، از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، زیرساخت‌های اقتصادی و بهداشتی این کشور نیز به‌شدت از هم پاشیده شده‌اند.

 بسته شدن کانال‌های کمک جامعه جهانی به افغانستان، ساختارهای اقتصادی و بانکداری در این کشور را یک‌شبه زمین زده است و میلیون‌ها نفر به دلایل مختلف شغلشان را از دست داده‌اند.

علاوه بر این، قطع کمک‌های جهانی به دلیل تحریم‌ها علیه طالبان، فروپاشی شدید ساختارهای بهداشتی در این کشور را در پی داشته است و بیش از دو هزار مرکز درمانی در افغانستان تعطیل شده‌اند. در حال حاضر، بیمارستان‌های افغانستان فقط با کمک بسته‌های کمک‌های بشردوستانه فعال‌اند و این در حالی است که بیماری‌های مزمن و ویروسی هر روز از میان مردم این کشور و به‌ویژه کودکان، گروه‌گروه قربانی می‌گیرد.