راه‌اندازی کارزاری برای حمایت از زنان افغان، در واکنش به اقدامات طالبان

فعالان زن افغان قرار است در ۲۷ نوامبر، در شهر لندن و چند شهر اروپایی علیه طالبان تظاهرات برگزار کنند

در این کارزار شعارهای «نان، کار، آزادی» و «زنان آزاد افغان» به‌شکل هشتگ درمیان کاربران توییتر بازنشر می‌شود- WAKIL KOHSAR/ AFP

کارزاری برای حمایت از زنان افغان در فضای مجازی آغاز شده و قرار است در زیرمجموعه این کارزار، در ماه نوامبر راهپیمایی‌هایی به حمایت از زنان افغان در شهر لندن و برخی از دیگر شهرهای دیگر جهان برگزار شود.

فوزیه کوفی، نماینده پیشین پارلمان افغانستان و عضو هیئت گفت‌وگوکننده صلح با طالبان در دولت اشرف غنی، در حساب توییتر خود از کاربران خواست که برای افغانستان عاری از تبعیض، با زنان هم‌صدا شوند و در مبارزاتشان، آنان را همراهی کنند.

در این کارزار شعارهای «نان، کار، آزادی» و «زنان آزاد افغان» به‌شکل هشتگ در میان کاربران توییتر بازنشر می‌شود.

این کارزار به بخشی از محرومیت‌های زنان در دوران طالبان و زنان با دستاورد اشاره می‌کند. این کارزار آنلاین، پس از صدور فرمان‌های محدودکننده اخیر طالبان شکل گرفت که زنان را از رفتن به پارک‌ها، حمام‌های عمومی و رستوران‌ها منع کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یک‌‎سال گذشته، طالبان محدودیت‌های گسترده‌ای برای شهروندان، به‌ویژه زنان، وضع کرده‌اند. زیر سلطه‌ طالبان، شمار زیادی از زنان از کارکردن در بیرون از خانه و همچنین دختران بالاتر از کلاس ششم مدارس از ادامه تحصیل محروم شدند.

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه، ۲۰ آبان‌ماه، در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست چشمانش را به روی رنج زنان افغانستان نبندد. در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است که هرگونه تصمیم طالبان [علیه زنان] باید فورا لغو شود.

طالبان اعتراض‌های مدنی زنان با شعار «نان، کار، آزادی» را سرکوب کرده‌اند و در چندین مورد دست به بازداشت و گرفتن اعتراف اجباری از زنان معترض کرده‌اند. هم‌اکنون ظریفه یعقوبی و فرحت پوپل‌زی، دو تن از زنان معترض، در بازداشت طالبان به‌سر می‌برند.

طالبان به‌تازگی برای مقابله با اعتراض‌های مدنی، واحد زنانه پلیس ضدشورش را در کابل رونمایی کردند. وزارت داخله (کشور) طالبان دوشنبه، نهم آبان‌ماه، اعلام کرد که صدها زن اکنون در صفوف پلیس خدمت می‌کنند و آموزش‌های جدید فرامی‌گیرند.

طالبان مدعی‌اند که «شریعت اسلامی» را در جامعه افغانستان اجرا می‌کنند، اما زنان می‌گویند که دیدگاه طالبان از اجرای «شریعت اسلامی» وارونه است و به‌همین دلیل، آنان به خود اجازه می‌دهند که دست به سرکوب و سلب آزادی‌های فردی و اجتماعی زنان بزنند.

زنان معترض افغان بارها از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد خواسته‌اند که طالبان به‌دلیل نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان، به‌رسمیت شناخته نشوند.