استخرها و حمام‌های عمومی مردانه و زنانه در مزار شریف تعطیل شدند

در یک هفته اخیر، این سومین دستور طالبان برای وضع محدودیت بر امور روزمره مردم است

از سال‌های دور، در افغانستان حمام عمومی رایج بوده است - SHAH MARAI / AFP

دوشنبه، ششم دی‌ماه ۱۴۰۰، ماموران وزارت امر به معروف طالبان در شهر مزار شریف، تمامی استخرها، سوناها و حمام‌های عمومی مردانه و زنانه در این شهر را تعطیل کردند.

منابعی در شهر مزار شریف به  ایندیپندنت فارسی گفتند که ماموران وزارت امر به معروف طالبان با اسلحه و به‌زور، به حمام‌ها و استخرها وارد شدند و به مسئولان این مکان‌ها هشدار دادند که دیگر حق ندارند فعالیت کنند؛ چون این اماکن گسترش فحشا و گمراهی در میان مردم را سبب شده‌اند.

مسئول یکی از استخرهای شهر مزار شریف، به‌شرط فاش نشدن نامش، به ما گفت: «دیروز افراد مسلح طالبان بدون هماهنگی قبلی، با اسلحه و شلاق، وارد استخر شدند و همه کسانی که در حال شنا بودند به وحشت افتادند. همه‌جا را بررسی کردند و سپس با تهدید تفنگ به من هشدار دادند که این مکان باید برای همیشه بسته شود.»

به گفته این فرد، او این استخر مجهز را چهار سال قبل با هزینه حدود ۶۰۰ هزار دلار در شهر مزار شریف تاسیس کرده، اما مدتی بعد، به دلیل همه‌گیری کرونا از فعالیت باز مانده و تاکنون به‌دشواری توانسته است به فعالیت خود ادامه دهد. او که همه دارایی‌ خود را روی این مجموعه استخر و سونا سرمایه‌گذاری کرده است، دستور طالبان مبنی بر ممنوعیت استفاده از استخر شنا و سونا را برباد دهنده تمام زحمات و سرمایه خود می‌داند.

وزارت امر به معروف طالبان در کنار تعطیل کردن استخرها و سوناها، حمام‌های زنانه و حمام‌های عمومی مردانه را نیز بسته‌اند. در این میان، تنها حمام‌هایی اجازه فعالیت دارند که مردم بتوانند در آن‌ها به شکل انفرادی استحمام کنند. در افغانستان، به این حمام‌ها «حمام نمره‌ای» گفته می‌شود.

از سال‌های دور، در افغانستان حمام عمومی رایج بوده است. در حمام عمومی، افراد در فضایی سربسته مانند یک سالن دوش می‌گیرند. حمام‌های زنانه دو بخش عمومی و انفرادی دارد که به دستور طالبان، فعالیت هر دو بخش ممنوع شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های اخیر و با افزایش جمعیت و توسعه شهرهای افغانستان، سرمایه‌گذاری روی استخر، سونا و حمام یکی از مهم‌ترین اقدام‌های اقتصادی سودآور برای بازرگانان افغان بوده است و در بیشتر شهرهای افغانستان، ده‌ها استخر با هزینه‌های هنگفت و منطبق با معیارهای روز ساخته شدند. اینک صدور مقررات سختگیرانه طالبان ضمن اینکه سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش‌ را از بین می‌برد، مردم را از مکان‌های موردنیازشان مانند حمام نیز محروم می‌کند. در فصل زمستان، بسیاری از خانواده‌ها به دلیل نبود برق و جلوگیری از افزایش بهای گاز، ترجیح می‌دهند از حمام‌های عمومی استفاده کنند و تعطیلی این مکان‌ها شمار زیادی از مردم را در تنگنا و سختی قرار می‌دهد.

یک منبع در دفتر والی طالبان در بلخ با تایید صدور مقررات جدید برای توقف فعالیت استخر، سونا و حمام‌های مردانه و زنانه در شهر مزار شریف گفت که این دستور را شیخ محمد خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان، به تمام شهرها و شهرستان‌ها ابلاغ کرده است و به‌زودی در همه شهرها اجرا خواهد شد.

به گفته منبع، در جلسه‌ سران طالبان در مزار شریف که روز دوشنبه برگزار شد، چنین استدلال شده است که در صدر اسلام، حمام عمومی مردانه یا زنانه و استخر برای آب‌بازی به شیوه امروزی که مردان فقط یک شورت می‌پوشند، رایج نبوده است. در این جلسه همچنین ذکر شده که حمام زنانه صرفا برای زنان مسافر مورد نیاز است که آن را هم هتل‌ها و مسافرخانه‌ها دارند؛ پس به وجود حمام‌ زنانه عمومی نیازی نیست؛ چون این مکان‌ها زنان را به فحشا و فساد می‌کشانند.

این منبع افزود که مالکان استخرها و حمام‌ها با تضرع از طالبان خواسته‌اند اجازه دهند تا این مکان‌ها با در نظر گرفتن محدودیت‌های جدید طالبان، فعالیت کنند؛ اما مسئولان وزارت امر به معروف تصریح کرده‌اند که شیخ محمد خالد حنفی با حمایت سران طالبان، دستور تعطیلی این مکان‌ها را صادر کرده است و تمرد از این دستور، جزای سختی در پی دارد.

ساکنان مزار شریف و کسانی که روز دوشنبه هجوم تفنگداران طالبان به استخرها و حمام‌های عمومی برای تعطیل کردن این مکان‌ها را شاهد بودند، می‌گویند که از تصمیم جدید طالبان و برخورد آنان با مکان‌هایی عمومی که به مسائل دینی و شرعی هیچ ربطی ندارند، شوکه شده‌اند. سید جواد، روز دوشنبه در استخر الماس، از استخرهای مجهز مزار شریف، حضور داشت و سرگرم شنا بود. نیم ساعت بعد، گروهی از مردان طالبان با تفنگ‌هایشان به ساختمان استخر وارد  شدند و وسایل استخر را با لگد ‌به این‌سو و آن‌سو پرتاب کردند. او ابتدا تصور کرده بود که افراد طالبان برای شنا آمده‌اند، اما آنان به همه دستور دادند از استخر خارج شوند و لباس‌ بپوشند. افراد طالبان مردم را تهدید کردند که اگر بار دیگر در چنین مکانی دیده شوند، مجازات خواهند شد. 

سید جواد می‌گوید: «تصور نمی‌کردم طالبان به روش صدر اسلام زندگی کنند؛ چون این‌ها با وارد شدن به شهرها، با نمادهایی از زندگی مدرن مواجه شدند، اما چیزی نیاموختند و اکنون حتی دیدن بدن یک برهنه یک مرد هم این‌ها را تحریک می‌کند.» او تاکید می‌کند که وضع محدودیت‌های سختگیرانه طالبان بر امور روزمره مردم، در حالی که ترس از فقر و گرسنگی آنان را پریشان و بیمار کرده است، زندگی در افغانستان را برای تمام زنان و مردان دشوار و تحمل‌ناپذیر می‌کند.

در یک هفته اخیر، این سومین دستور طالبان برای وضع محدودیت بر زندگی و امور روزمره مردم است. وزارت امر به معروف طالبان پیش‌ از این، برای سفر و گشت‌وگذار زنان در شهرها و خودداری از تراشیدن یا کوتاه کردن ریش مردان هم قوانینی صادر کرده بود.