عفو بین‌الملل: جامعه جهانی نباید رنج زنان افغانستان را نادیده بگیرد

با سلطه طالبان بر افغانستان، حقوق زنان در این کشور به‌طور هدفمند مورد حمله قرار گرفته است

با وضع و اعمال مقررات سختگیرانه طالبان علیه زنان در افغانستان، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز جمعه ۲۰ آبان، منتشر کرد، از جامعه جهانی خواست چشمانش را به روی رنج زنان افغانستان نبندد. در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است: «هرگونه تصمیم طالبان [علیه زنان] باید فورا لغو شود، زیرا حقوق زنان تحت سلطه طالبان به‌طور هدفمند مورد حمله قرار گرفته است.»

عفو بین‌الملل افزود که زنان افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان از ابتدایی‌ترین حقوق خود مانند حق کار، تحصیل و مشارکت سیاسی محروم شده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، طالبان روز پنجشنبه ۱۹ آبان، فرمان منع ورود زنان به پارک‌ها و حمام‌های عمومی را صادر کردند. بر اساس این فرمان که از سوی وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر طالبان صادر شده است، زنان حق ندارند حتی با داشتن «محرم شرعی» به پارک‌ها و مکان‌های تفریحی بروند. عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به‌معروف و نهی از منکر طالبان، در صحبت با یکی از رسانه‌های محلی تایید کرد که این دستور وزارت است و به مسئولان پارک‌ها ابلاغ شده تا از ورود زنان جلوگیری کنند.

هرچند سخنگوی وزارت امر به‌معروف و نهی از منکر طالبان گفت که ممنوعیت ورود زنان به پارک‌ها، تنها در کابل عملی شده است، اما ساکنان چندین شهر دیگر افغانستان در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که در دو روز گذشته، از ورود زنان به پارک‌ها جلوگیری شده است.

یکی از ساکنان شهر میمنه در مرکز استان فاریاب در شمال افغانستان، گفت: روز جمعه برگه‌هایی از سوی طالبان بر در و دیوار شهر میمنه نصب شد که در آن دستور منع ورود زنان را به پارک‌ها تذکر داده بودند. این منبع آگاه عکس برگه تبلیغاتی طالبان را با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشت. در این برگه که بر دیوار یک پارک به نام چهارباغ در شهر میمنه نصب شده، آمده است: «به اطلاع عموم شهروندان شهر میمنه رسانیده می‌شود که طبق دستور وزارت امر به‌معروف و نهی از منکر، از تاریخ نشر این اطلاعیه، رفتن خانم‌ها به مکان‌های ذیل ممنوع است: پارک‌های تفریحی، باشگاه‌های ورزشی، حمام‌های زنانه و رستوران‌ها.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این اطلاعیه تذکر داده‌اند که زنان می‌توانند با داشتن محرم شرعی به رستوران‌ها بروند.

طالبان در ۱۴ ماه سلطه بر افغانستان، ضمن وضع محدودیت‌ بر زندگی و فعالیت زنان افغان، تمامی نهادها و ساختارهایی را که در دولت پیشین افغانستان برای دادخواهی و حمایت از زنان ایجاد شده بودند حذف کردند. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، یکی از این نهادها بود که به‌دست طالبان تعطیل شد. این کمیسیون علاوه بر مستند کردن خشونت علیه زنان و نقض حقوق بشر، به دادخواهی و حمایت از قربانیان نیز می‌پرداخت. طالبان در ۲۰ سال جنگ با دولت‌های پیشین افغانستان و نیروهای ناتو، چندین بار به کارمندان کمیسیون مستقل حقوق بشر حمله کردند و شماری از آنان را کشتند.

با این حال، در بیش از یک‌سال گذشته و با وجود انتقادهای گسترده سازمان‌های مدافع حقوق بشر درباره نقض حقوق انسانی زنان و وضع قوانین سختگیرانه علیه آنان‌، سران طالبان در راستای لغو این مقررات اقدامی نکرده‌‌اند.

در تازه‌ترین مورد، چند تن از فعالان حقوق بشر که در ماه‌های اخیر چندین تجمع اعتراضی در کابل سازماندهی کرده بودند، به دست طالبان بازداشت و ناپدید شدند. ظریفه یعقوبی، مسئول یکی از سازمان‌های مدافع حقوق زنان در کابل، روز جمعه ۱۳ آبان، در محل برگزاری یک کنفرانس در غرب کابل بازداشت شد و تاکنون از سرنوشت او خبری در دست نیست.