استقبال آمریکا از پرواز مستقیم تل‌آویو-دوحه برای فوتبال‌دوستان

بیش از هشت هزار فلسطینی و حدود سه‌هزار ۸۰۰ اسرائیلی، بلیط رقابت‌های جام جهانی قطر را تهیه کرد‌ه‌اند

فلسطینی‌هایی که با پرواز‌های مستقیم از فرودگاه تل‌آویو به قطر می‌‌روند هم به خدمات کنسولی در سفارت فلسطین در دوحه دسترسی دارند- - REUTERS/Hamad I Mohammed

با رایزنی فیفا و هماهنگی‌‌های دولت‌های اسرائل‌ها و قطر، فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌های علاقه‌مند به‌فوتبال می‌توانند با یک پرواز مستقیم از فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو، برای تماشای رقابت‌های جام جهانی فوتبال به دوحه بروند. تصمیمی که با استقبال بین‌المللی مواجه شده است.

آنتونی بلیکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان‌ماه) با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، ضمن استقبال از این تصمیم فدراسیون بین‌المللی فوتبال و هماهنگی‌های دولت‌های اسرائیل و قطر نوشت: این اقدام، گامی در راستای تقویت روابط مردم و پیوندهای اقتصادی است و در عین حال مشوق  آزادی سفر برای همگان، چه اسرائیلی‌ها و چه فلسطینی‌ها، به‌شمار می‌رود.

سخنگوی کمیته برگزاری رقابت‌های جام جهانی قطر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: از زمان کسب امتیاز میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، ما همیشه گفته‌ایم تمامی دارندگان بلیط بازی‌ها می‌توانند در ورزشگاه‌های حاضر شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه خبری سی‌ان‌ان روز جمعه در گزارشی نوشت: بیش از هشت هزار فلسطینی و حدود سه‌هزار ۸۰۰ اسرائیلی، بلیط رقابت‌های جام جهانی فوتبال قطر را تهیه کرد‌ه‌اند.

قطر و اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارد. اما قرار است یک دفتر موقت برای رسیدگی به امور علاقه‌مندان اسرائیلی فوتبال که برای تماشای بازی‌ها به قطر می‌روند ایجاد شود.

وزارت خارجه اسرائیل روز جمعه اعلام کرد از امروز شهروندان اسرائیلی می‌‌توانند برای تماشای رقابت‌های جام جهانی فوتبال به قطر بروند و دولت اسرائیل دسترسی آن‌ها به خدمات کنسولی را در طول اقامتشان تضمین کرده است.

فلسطینی‌هایی که با پرواز‌های مستقیم از فرودگاه تل‌آویو به قطر می‌‌روند هم به خدمات کنسولی در سفارت فلسطین در دوحه دسترسی دارند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: اسرائیل و قطر، از میانه دهه ۱۹۹۰ تماس‌هایی درباره برخی از موضوع‌های دیپلماتیک و اقتصادی، در سطح پایین داشته‌اند، اما هرگز پرواز مستقیمی میان فرودگاه‌های آن‌ها انجام نشده است.

اسرائیل از سال ۲۰۲۰ توافق‌های با برخی دیگر از کشورهای منطقه، از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی، برای استفاده از حریم هوایی این کشورها داشته است.

 رقابت‌های جام جهانی فوتبال مردان تا کمتر از ۱۰ روز دیگر در قطر برگزار می‌‌شود و این نخستین رقابت بزرگ بین‌المللی است که در یکی از کشورهای خاورمیانه انجام می‌شود.

بیشتر از جهان