نماینده جام جهانی قطر: همجنسگرایی «آسیب ذهنی» است

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان، در گفت‌وگو با رویترز، گفته‌های خالد سلمان را آشکارا «وحشتناک» توصیف کرد

مقام‌های قطری بارها تاکید کرده‌اند که در طول رقابت‌ها از همه افراد و هوادارانی که به قطر می‌آیند استقبال می‌شود- AFP

کمتر از دو هفته مانده به شروع رقابت‌های جام جهانی فوتبال مردان در قطر، نماینده این کشور در گفت‌وگو با شبکه خبری زد‌.دی‌‌.اف آلمان «همجنسگرایی» را یک اختلال و «آسیب ذهنی» توصیف کرد. اظهارنظری که با واکنش‌های گسترده فعالان اجتماعی و حقوق بشری مواجه شده است.

حضور فعالان و جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی، با پرچم‌های رنگین‌کمانی و نمادهای شناخته‌شده، یا مصرف مشروبات الکلی در وزرشگاه‌ها، از موضوع‌هایی است که برای مسئولان برگزاری جام جهانی قطر مسئله شده است. هر گونه اظهار نظر آن‌ها درباره این موضوع‌ها، با واکنش‌های گسترده بین‌المللی همراه می‌شود.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه هشتم نوامبر (۱۷ آبان‌ماه) در گزارشی به‌نقل از خالد سلمان، مقام مسئول دولتی و ملی‌پوش سابق قطر نوشت: «علاقه‌مندان و هواداران فوتبالی که برای تماشای بازی‌ها به قطر می‌آیند باید قوانین ما را بپذیرند.» به‌‌گفته این مقام دولت قطر، همجنسگرایی حرام است.

خالد سلمان در ادامه صحبت‌هایش گفت: «من مسلمان سخت‌گیری نیستم. اما همجنسگرایی حرام است، برای این که یک آسیب ذهنی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالان حقوق دگرباشان جنسی، برخی از بازیکنان تیم‌های ملی و بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری نسبت به اعمال قوانین تبعیض‌آمیز علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی، به‌ویژه افراد و زنان دگرباش، در طول رقابت‌های جام جهانی قطر ابراز نگرانی کرده‌اند.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت: «فدراسیون بین‌المللی فوتبال، به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر درباره گفته‌های این مقام قطری پاسخ منفی داده است.»

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان، که هفته پیش برای ارزیابی شرایط برگزاری رقابت‌ها به قطر سفر کرده بود، در گفت‌وگو با رویترز، گفته‌های خالد سلمان را آشکارا «وحشتناک» توصیف کرد.

مقام‌های قطری بارها تاکید کرده‌اند که در طول رقابت‌ها از همه افراد و هوادارانی که به قطر می‌آیند استقبال می‌شود. با این حال، علاوه بر رعایت حقوق و آزادی‌های فردی، سازمان‌های حقوق بشری بارها از برگزار‌کنندگان رقابت‌های جام جهانی قطر، به‌خاطر رفتاری که با کارگران خارجی، در جریان ساخت ورزشگاه‌‌ها شده است، انتقاد کرده‌اند.

انتظار می‌رود بیش از یک میلیون نفر برای تماشای رقابت‌های جام جهانی از کشورهای مختلف جهان به قطر سفر کنند. 

جام جهانی قطر، نخستین رقابت ورزشی مهم بین‌المللی، در کشورهای منطقه به‌شمار می‌رود. بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی و فعالان اجتماعی نسبت چگونگی برگزاری آن در یک کشور اسلامی، با ارزش‌های محافظه‌کارانه، حساسیت دارند.

بیشتر از جهان