فیفا: جام جهانی را سیاسی و حقوق بشری نکنید!

با وجود اعتراضات به حقوق کارگران و ممنوعیت همجنسگرایی در قطر، فیفا واکنش‌ها به این اتفاق‌ها را ممنوع کرد

جمعی از مردم ایران خواهان موضوع‌گیری بازیکنان تیم ملی ایران در رابطه با خیزش سراسری مردم ایران شده‌اند - KARIM JAAFAR / AFP

جیانی اینفانتینو و فاطما سامورا، روسای فیفا، با ارسال نامه‌ای به تمام ۳۲ تیم جام جهانی از آن‌ها خواستند که روی مسائل حقوق بشر قطر تمرکز نکنند و به فوتبال پایبند باشند.

فیفا در این نامه از این کشورها خواسته است که در زمان آغاز مسابقات در ۲۰ نوامبر در قطر، به فوتبال پایبند باشند. این در حالی است که جام‌جهانی تحت‌الشعاع کارنامه حقوق بشری قطر قرار گرفته است. گفته می‌شود که هزاران کارگر مهاجر هنگام ساخت زیرساخت‌های مسابقات جام جهانی جان خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر همجنس‌گرایی نیز در قطر ممنوع است.

اسپورت میل اطلاع داده است که روسای فیفا نامه‌ای را امضا کرده‌اند که از تیم‌ها می‌خواهد به فوتبال پایبند باشند و روی مسائلی که تاکنون مسابقات را فراگرفته است تمرکز نکنند.

جیانی اینفانتینو و فاطما سامورا، روسای فیفا، نامه‌ای به تمام ۳۲ کشور جام جهانی ارسال کرده‌اند و از آن‌ها خواسته‌اند تا در آغاز مسابقات به فوتبال پایبند باشند. جام جهانی ۲۰ نوامبر در قطر آغاز می‌شود. این جام‌جهانی تحت‌الشعاع مجموعه‌ای از مسائل اجتماعی پیرامون سابقه حقوق بشر قطر قرار گرفته است. گفته می‌شود که هزاران کارگر مهاجر هنگام ساخت زیرساخت‌های مسابقات جان خود را از دست داده‌اند، در حالی که همجنس‌گرایی در قطر ممنوع است.

تیم‌های فوتبال در سرتاسر جهان تحت فشار زیادی برای استفاده از این مسابقات برای برجسته کردن مسائل حقوق بشری‌اند. اینفانتینو، رئیس فیفا و سامورا، دبیر کل فیفا، در این نامه از همه کسانی که درگیر این مسابقات‌اند، می‌خواهند از جشنواره فوتبال لذت ببرند و روی مسائلی که تاکنون مسابقات را فراگرفته است تمرکز نکنند. گفته می‌شود در این نامه آمده است که فیفا یک سازمان سیاسی نیست و در موقعیتی نیست که بتواند قضاوت اخلاقی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اینفانتینو در نامه‌اش با این استدلال که «چالش‌ها و دشواری‌های سیاسی زیادی در سرتاسر جهان وجود دارد»، تلاش می‌کند تا نگرانی‌ها در مورد برگزاری مسابقات در قطر را برطرف کند، اما نباید انتظار داشت که فوتبال برای همه پاسخ‌هایی داشته باشد.

در بخشی از این نامه آمده است: «همه بدون در نظر گرفتن منشا، پیشینه، مذهب، جنسیت، گرایش جنسی یا ملیت پذیرفته می‌شوند.»

یورگن کلوپ، سرمربی لیورپول، اوایل این هفته گفته‌های مشابهی را تکرار کرد و گفت: «من دوست ندارم که اکنون [بازیکنان] کاری انجام دهند. آن‌ها برای بازی فوتبال به آنجا می‌روند. این در مورد بازیکنان این نسل نیست که اکنون بگویند «ما نمی‌رویم یا این کار را نمی‌کنیم». تصمیم برگزاری مسابقات در قطر را افراد دیگری گرفته‌اند و اگر می‌خواهید از کسی انتقاد کنید، از افرادی که این تصمیم را گرفته‌اند انتقاد کنید.»

بااین‌حال، تعدادی از کشورهای رقیب همچنان منتظر‌ند تا فیفا به درخواست‌های مختلف مربوط به مسابقات، ازجمله تامین بودجه برای جبران آسیب‌های وارد شده به کارگران مهاجر در ساخت استادیوم‌های جام جهانی پاسخ دهد. هنوز تعهدی از سوی فیفا در مورد چنین طرحی که فدراسیون‌های فوتبال ولز، انگلیس و هلند و همچنین فدراسیون فوتبال ایالات متحده تایید کرده‌اند، در دست نیست.

از سوی دیگر بازیکنان انگلیس و ولز توافق کرده‌اند در طول مسابقات برای حمایت از حقوق LGBTQ+ از بازوبندهای رنگین‌کمانی استفاده کنند. بااین‌حال، اتحادیه فوتبال ولز این هفته اعلام کرد که هنوز منتظر است تا هیئت حاکمه بازی به آن‌ها بگوید که آیا بازوبندها ممکن است ممنوع شوند یا خیر؟

از سوی دیگر جمعی از مردم ایران خواهان موضع‌گیری بازیکنان تیم ملی ایران در رابطه با خیزش سراسری مردم ایران شده‌اند. جمع زیادی از هواداران فوتبال و مردم ایران با بی‌اهمیت خواندن بردوباخت تیم ملی ایران خواهان همراهی بازیکنان تیم ملی ایران با مردم حاضر در خیابان و ادای احترام به کشته‌شدگان اعتراضات شده‌اند.