در غیبت ورزشکاران مطرح، مراسم رونمایی از لباس تیم ملی به مهمانی خودمانی مدیران تبدیل شد

اعضای تیم ملی واترپلو هم حاضر نشدند سرود جمهوری اسلامی را همخوانی کنند

مراسم رونمایی از لباس تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر عصر سه‌شنبه در برج میلاد تهران برگزار شد - khabarvarzeshi

میدان‌ها و عرصه‌های ورزشی هم در این روزها به کابوسی هولناک برای مقام‌های جمهوری اسلامی تبدیل شده‌اند. همراهی شمار زیادی از ورزشکاران مطرح با خیزش سراسری مردم و حضور ملی‌پوشان با نمادهای اعتراضی در رقابت‌های بین‌المللی، دردسرهای جدی جمهوری اسلامی‌اند که هر روز فراگیرتر هم می‌شوند.

مراسم رونمایی از لباس تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر عصر سه‌شنبه در برج میلاد تهران برگزار شد اما هیچ‌یک از ستاره‌های پیشین فوتبال ایران در آن حضور نداشتند. در این مراسم، نه از علی دایی و علی کریمی خبری بود و نه مهدی مهدوی‌کیا در آن حضور داشت.

بیشتر حاضران در این مراسم را که حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان و مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، میزبانش بودند، مدیرانی تشکیل می‌دادند که برخی از آنان هیچ ارتباطی با جامعه ورزشی نداشتند. شماری از فوتبالیست‌های مطرح از روزهای پیش اعلام کرده بودند که دعوت‌نامه فدراسیون فوتبال را رد می‌کنند و به مراسم رونمایی از لباس تیم ملی نمی‌روند.

در همین ارتباط، امیرحسین صادقی، بازیکن مطرح فوتبال، با انتشار مطلبی در حساب کاربری‌ خود نوشت: «در کشوری که مجلس دستور کشتار بدهد و پلیس بی‌رحم باشد، دیگر فوتبال هیچ معنی ندارد.»

پیش از او، جواد کاظمیان، دیگر فوتبالیست شناخته‌شده ایرانی، هم در فضای مجازی اعلام کرده بود که در مراسم رونمایی از لباس تیم ملی شرکت نمی‌کند چون «دل و دماغی» برایش نمانده است. کاظمیان تاکید کرد: «تیم ملی من نوجوان‌ها و جوان‌هایی بودند که پرپر شدند. اینکه رونمایی است؛ جام جهانی را هم بلیت گرفتم اما نمی‌روم.»

محمد خاکپور، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران، نیز از جمله ورزشکارانی بود که دعوت فدراسیون را رد کرد و در اینستاگرام نوشت: «تیم ملی من نسل جوانان و نوجوانان ایران‌اند که در سبدهای پرخواب مردم سیب سرخ خورشید ریختند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهرزاد معدنچی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال، نیز در روایتگر (استوری) اینستاگرام، تصویری از دعوت‌نامه فدراسیون فوتبال را منتشر کرد و زیر آن نوشت: «فوتبالی که کسی رو خوشحال نمی‌کنه، دیگه رونمایی نداره. ایرانم تسلیت».

فدراسیون فوتبال با مدیریت مهدی تاج که پرونده‌‌های فساد‌ مالی‌ او مفتوح است، از ورزشکاران زیادی برای شرکت در مراسم رونمایی لباس تیم ملی فوتبال در جام جهانی قطر دعوت کرد اما امتناع ورزشکاران موجب شد این مراسم به مهمانی خودمانی مدیران تبدیل شود.

با شروع خیزش سراسری اخیر، شمار زیادی از اعضای جامعه ورزشی به مردم ایران پیوستند و همراهی خود را با اعتراض‌ها اعلام کردند. برخی از آنان در عرصه‌های بین‌المللی، با اقدام‌های نمادین کوشیدند صدای آزادی‌خواهی مردم را به گوش جهانیان برسانند. برای مثال، روز سه‌شنبه، ۱۷ آبان، اعضای تیم واترپلو مردان ایران که برای رقابت‌های قهرمانی آسیا به بانکوک، پایتخت تایلند، سفر کرده‌اند، در مراسم رسمی پیش از آغاز مسابقه حاضر نشدند سرود جمهوری اسلامی را همخوانی کنند.

پیش‌تر نیز اعضای تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در رقابت‌های بین‌قاره‌ای دبی از همخوانی سرود جمهوری اسلامی خودداری کرده بودند. اقدام نمادین سعید پیرامون، عضو تیم ملی فوتبال ساحلی، پس از گلزنی که در حمایت از زنان ایران انجام شد، مورد توجه بسیاری از مردم و رسانه‌ها قرار گرفت.

حضور بدون حجاب اجباری الناز رکابی، سنگ‌نورد ملی‌پوش و نیلوفر مردانی، اسکیت‌باز ایرانی، در عرصه‌های بین‌المللی نیز با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو بود.

اکنون مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نگرانی بزرگ دیگری دارند؛ با وجود ۲۲ هزار تماشاگری که به دوحه سفر می‌کنند، حضور تیم ملی فوتبال ایران در قطر خطر بالقوه اقدام‌های نمادین اعضای تیم ملی یا شکل‌گیری اعتراض علیه حکومت را در پی دارد. هرچند حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، در حاشیه مراسم رونمایی از لباس تیم ملی ابراز امیدواری کرد تماشاگران «بدون حاشیه» فقط تیم ملی را تشویق کنند، اتخاذ برخی تدابیر مانند اعزام طلاب و تعدادی از نمایندگان مجلس همراه اعضای تیم ملی فوتبال به جام جهانی این موضوع را اثبات می‌کند که حکومت ایران در تلاش است از دردسرهای حضور تیم ملی در قطر بکاهد.

پس از قهرمانی تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در دبی، ایرانیان در اطراف استادیوم شعارهای ضدحکومتی سر دادند. این اقدام خشم فدراسیون فوتبال و رسانه‌های حکومتی را در پی داشت؛ فدراسیون فوتبال اعضای تیم ملی را به برخورد تهدید کرد و روزنامه دولتی ایران هم مدعی شد که برگزاری تجمع اعتراضی ایرانیان در دبی «دامن امارات» را می‌گیرد.

بیشتر از فوتبال