موج انتقاد از نیویورک‌پست بابت سرخط «بازگشت تیپ باکلاس هرویینی»

زنان از سلطه مدهای ناسالم زیبایی بر بدن‌های خود به تنگ آمده‌اند

حساب رسمی نیویورک‌پست در توییتر نوشت: «خداحافظی با باسن گنده: بازگشت مد اندام لاغرمردنی باکلاس» - twitter/ nypost

نیویورک‌پست در توییتی پربیننده که صدای اعتراض اهالی فضای مجازی را درآورده است، مدعی «بازگشت مد اندام لاغرمردنی باکلاس» (heroic chic) و از مد افتادن بدن قوس‌دار شد. حالا مردم در واکنش فوری به این انتقادها، اعلام می‌کنند بدن زنان وسیله مد زیبایی نیست.  

روز چهارشنبه [۲ نوامبر - ۱۱ آبان] حساب رسمی نیویورک‌پست در توییتر نوشت: «خداحافظی با باسن گنده: بازگشت مد اندام لاغرمردنی باکلاس». زیر این توییت، پیوندی به یک مقاله جدید بود با این مضمون که «اندام لاغرمردنی-هرویینی» دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ «دارد به عرصه مد زیبایی باز می‌گردد».

در این مقاله منتشره در نیویورک‌پست ادعا می‌شود که تحولاتی در صنعت مد رخ داده است. روزی روزگاری اندام‌هایی با «پهنای ظریف» در دنیای مد خواستنی بودند و چهره‌های معروفی مانند لیزو و مگان تی استالیون این تیپ اندام را ترویج می‌کردند.

حالا با  سلطه ابرمدل‌‌هایی همچون بلا حدید، لی‌لا ماس و کایا گربر بر صحنه مد پوشاک، ظاهرا «[دختران لاغرمردنی] دربه‌در» روی بورسند.

در ادامه این مقاله آمده است: «حتی به نظر می‌رسد که کارداشیان‌ها با باسن بزرگ معروفشان هم دارند از اندام قوس‌دار فاصله می‌گیرند. اخیرا کیم و کلوئی شدیدا می‌خواهند لاغر شوند و در نتیجه هواداران منتظرند که آن‌ها را پس از انجام روند برعکس عمل برجسته کردن باسن برزیلی ببینند- گرچه هیچ‌یک از آن دو هرگز تایید نکرده‌اند که اصلا چنین عملی انجام داده بوده‌اند».

تعجبی ندارد که این توییت با انتقاد شدید کاربران رسانه‌های اجتماعی مواجه شد که همگی پیام مشابهی را تکرار می‌کنند: بدن وسیله مد نیست.

از جمله منتقدان این مقاله، جمیله جمیل بود که در اینستاگرام خود این مقاله را محکوم کرد: «نه نه، گور بابای این. به عقب بازنمی‌گردیم. رسانه‌ها چطور جرات می‌کنند به چنین گند‌و‌کثافتی مجال نشر بدهند؟! من از نسل اولین موج این موضوعم. ما هرگز کاملا حالمان خوب نشد. دو دهه از عمرم را [اینطوری] از دست دادم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«التماس‌تان می‌کنم به شدیدترین وجه این حرف‌ها را رد کنید و هر شخص، مجله یا رسانه خبری را که در نشر این مزخرفات جهنمی مشارکت دارد، به شدیدترین وجه پس بزنید. آن‌همه زحمت کشیدیم تا کلی پیشرفت کردیم و نمی‌گذاریم ما را به عقب بکشند.»

ستاره «جای خوب» (The Good Place) سپس در این مطلب مدعی شد که باید دیگر برای ترویج فرهنگ رژیم گرفتن «پول خرج نکنیم» و اذعان کنیم که چنین استانداردهای دست‌نیافتنی‌ای‌ [فرم اندام] به مردان «تحمیل نمی‌شود».

جمیل در ادامه نوشت: «حالم به هم می‌خورد. ترویج چنین مزخرفی باید جرم‌انگاری شود. هیچ چیز اعتیاد مرگباری به مواد مخدر که موجب می‌شود آنقدر لاغر شوی *شیک* نیست، زیرا آدم را کم‌کم می‌کشد.»

این بازیگر در پایان نوشت که مطلبش گویای این است که تا چه حد از این «بی‌توجهی چشمگیر به حق رضایت ما از خودمان»، حوصله‌اش «سر رفته» است و سپس عبارت «رضایتمندی باکلاس» را پیشنهاد داد.

مقاله مزبور [نیویورک‌پست] در توییتر هم موجی از انتقاد به پا کرد و نویسنده‌ای به نام صالحه کمال نوشت، «بدن زنان وسیله مد نیست.»

شخص دیگری هم گفت:«چرا دوباره بدن زنان را وسیله مدسازی کرده‌اند.»

«بدن زنان وسیله مد نیست»

سائولها(@Sauliloquy1)

۳ نوامبر ۲۰۲۲

«چرا دوباره بدن زنان را وسیله مدسازی کرده‌اند.»

(@misshepbvrn)

۳ نوامبر ۲۰۲۲

کاربران بسیاری احساس کردند که این پیام توییتری، تبلیغات مثبت برای ترویج اختلالات تغذیه‌ای و مصرف مواد مخدر است، برخی هم  صرفا جا خوردند از اینکه در قرن ۲۱ نیز بدن زن همچنان موضوع گپ‌و‌گفت است.

کاربری نوشت «در دهه ۲۰۲۰ داریم همه چیز، از جمله اختلالات جانفرسای تغذیه‌ای را از نو آغاز می‌کنیم.»

شخص دیگری هم گفت: «حرف مرا تکرار کنید، بدن زنان وسیله مد نیست. اختلالات غذایی جانفرسا است و نباید از آن تمجید کرد. اعتیاد به مواد مخدر زیبا نیست.»

سالی لی پیج، محتواساز یوتیوب هم در توییتر پیام داد: «نخیر نخیر نخیر. دختر که بودم، تیپ باکلاس هرویینی «مد روز» بود. یادم می‌آید برنامه‌های تلویزیونی می‌گفتند چطور به اندازه صفر برسیم. دورانی که نمی‌شد گفت مدلی دچار بی‌اشتهایی عصبی است یا نه. وزن همراه با تندرستی داشتن، مایه خجالتی باورنکردنی می‌شد. نسل Z نباید بگذارد برگردیم به آن دوران.»

«در دهه ۲۰۲۰ داریم همه چیز، از جمله اختلالات جانفرسای تغذیه‌ای را از نو آغاز می‌کنیم.»

ستایشگر فنی(@ArmyStrang)

۳ نوامبر ۲۰۲۲

«حرف مرا تکرار کنید، بدن زنان وسیله مد نیست. اختلالات غذایی جانفرسا است و نباید از آن تمجید کرد. اعتیاد به مواد مخدر زیبا نیست.»

باگل انجل(@MoonBrood)

۳ نوامبر ۲۰۲۲

«نخیر نخیر نخیر. دختر که بودم، تیپ باکلاس هرویینی «مد روز» بود. یادم می‌آید برنامه‌های تلویزیونی می‌گفتند چطور به اندازه صفر برسیم. دورانی که نمی‌شد گفت مدلی دچار بی‌اشتهایی عصبی است یا نه. وزن همراه با تندرستی داشتن، مایه خجالتی باورنکردنی می‌شد. نسل Z نباید بگذارد برگردیم به آن دوران.»

دکتر سالی لی پیج(@sallylepage)

۳ نوامبر ۲۰۲۲

کاربران دیگری صرفا این نکته آشکار را در نوشته‌های خود خاطرنشان کردند که لاغر هرگز از  پسند روز بیرون نبوده است، و شخصی گفت: «این فقط نوع دیگری از مد «لاغری روی بورس برگشته» است؛ انگار که هیچ زمانی از قلمرو دنیای مد بیرون بوده.»

«این فقط نوع دیگری از مد «لاغری روی بورس برگشته» است؛ انگار که هیچ زمانی از قلمرو دنیای مد بیرون بوده.»

(@pIatformboot) ۳ نوامبر ۲۰۲۲

 فقط همین امسال، چندین مد پا گرفت که در آن‌ها وضع و ظاهر زنان به آنان دیکته می‌شود. مد «زیبایی‌شناختی دختر بی‌آلایش» به زنان می‌گوید حداقل آرایش را انجام بدهند و موهای خود را پشت سر به صورت گوجه درآورند تا به جوان‌ترین شکل خود به نظر آیند، هم قیافه‌ای قابل عرضه در هر زمانی داشته باشند. «مادربزرگ ساحل‌نشین» اما مد همه‌گیر دیگری است که با آنکه تا حدی سهل‌گیری‌ در [معیارهای] زیبایی‌شناختی دارد، [باز هم] به زنان می‌گوید چطور باید بپوشند یا جلوه کنند.

این نخستین بار نیست که نیویورک‌پست بابت اعلام کردن مد زیبایی جنجالی، با موج انتقاد مواجه می‌شود. در ماه مارس هم پیوند مقاله‌ای را با عنوان «لباس پوشیدن مانند زنان همجنس‌گرا، روند شهوانی و نیرومند جدیدی در مد است» در توییتر منتشر کرد.

اما این پیام توییتری همه‌بین، گفت‌وگویی در مورد هموند کردن هویت همجنس‌گرایان در مد روز به پا کرد و بسیاری تاکید کردند که همه زنان همجنس‌گرا یا دگرباشان جنسی، شبیه هم لباس نمی‌پوشند.

شاید با فرا رسیدن سال نو، صنعت مد باید اتکا به روندهای همه‌بین را کناری نهد و بگذارد زنان زندگی خودشان را بکنند.

ایندیپندنت با نیویورک‌پست تماس گرفته است تا نظرشان را جویا شود.

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی