مد سریع چیست و چرا چندان خوشنام نیست؟

مد سریع قیمت قابل قبولی برای بخش بزرگی از جامعه، مخصوصا جوانان دارند

 مد سریع به دلیل مواد ارزان قیمت و روش‌های ساخت، به صورت برنامه‌ریزی‌شده‌ای آلودگی و ضایعات را افزایش می‌دهد-CANVA

به‌رغم همه حواشی‌‌ حول «مد سریع»، همچنان بسیاری از نام‌های تجاری این سبک مد، تولیدات انبوه خود را به بازار عرضه می‌کنند و بسیاری از افراد مشهور با شرکت در کارزارهای تبلیغاتی آن‌ها، به رشد بیشترشان کمک می‌کنند؛ از جمله کلوئه کارداشیان که با نام تجاری «چینی شین» که مورد علاقه «نسل زد» (Gen-Z) است، همکاری دارد. 

مد سریع چیست؟

مد سریع به مجموعه لباس‌هایی گفته می‌شود که که کاملا بر مد روز منطبقند، و قیمت قابل قبولی برای بخش بزرگی از جامعه، مخصوصا جوانان دارند. این نام‌های تجاری با ایجاد سازوکارهای خلاقانه، زمان فرایند طراحی تا عرضه یک محصول در فروشگاه را به شدت کاهش می‌دهند. در این سیستم تجاری، ضمن اینکه محصولات خیلی سریع آماده می‌شوند، با ارائه مجموعه‌های جدید به صورت متناوب، با جریان مد روز نیز همراه خواهند بود. 

نام‌های تجاری مد سریع، کلیات مجموعه‌های خود را اغلب بر مبنای سبک‌های هنرمندان یا مدل‌هایی که در نمایش‌های مد عرضه می‌شود، بنا می‌نهند. مد سریع به مصرف‌کنندگان اصلی خود این امکان را می‌دهد که ظاهر جذاب و جدیدی را که دوست دارند، با قیمتی معقول تهیه کنند. چیزی که مد سریع را ممکن می‌کند، نوآوری‌ها در مدیریت زنجیره تامین در میان خرده‌فروش‌‌ها است.

رهبران مد سریع چه کسانی‌اند؟

مهم‌ترین نام‌های تجاری که در بازار مد سریع فعالیت می‌کنند، عبارتند از «زارا، اچ‌اند‌ام، یونیک لو، گپ، فوراور۲۱، تاپ شاپ، اسپریت، پریمارک، فشن نووا و نیو لوک، و شین». 

مزایا و معایب مد سریع:

مزایا:

سودآور برای تولیدکنندگان و خرده‌فروشان: معرفی مداوم محصولات جدید، مشتریان را ترغیب می‌کند تا بیشتر به فروشگاه‌ها مراجعه کنند، و در نهایت خرید بیشتری انجام می‌دهند. خرده‌فروش موجودی خود را دوباره پر نمی‌کند، در عوض اقلامی را که فروخته می‌شوند، با اقلام جدید جایگزین می‌کند. بر این اساس، مصرف‌کنندگان می‌دانند که اگر از کالایی خوششان آمده است، باید بدون تعلل آن را بخرند، زیرا احتمالا مدتی طولانی در دسترس نخواهد بود. از آنجایی که قیمت لباس‌ها متعادل است، به راحتی می‌توان مردم را به فروشگاه‌ها یا وب‌سایت‌های مجازی فروش بازگرداند تا خریدهای تازه‌ انجام دهند. 

سریع برای مصرف‌کنندگان: مد سریع این امکان را به مردم می‌دهد تا طبق زمان‌بندی خودشان لباس را دریافت کنند.

لباس‌ها را مقرون‌به‌صرفه می‌کند: حتی آن‌هایی که امکانات متوسطی دارند، می‌توانند همیشه لباس جدید و مطابق مد بخرند، و هر روز چیز متفاوتی بپوشند.

مد را برای همه قابل استفاده می‌کند: دیگر جدیدترین ظاهر، «خوش‌‌پوش بودن» یا داشتن کمدلباس بزرگ، مخصوص ثروتمندان و افراد معروف نیست و همه می‌توانند خوب به نظر برسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معایب:

مواد ارزان و کیفیت نازل: استفاده از مواد اولیه ارزان‌تر و نیروی کار خارجی که دستمزد کمتری می‌گیرد، از عوامل اصلی ارزان‌تر بودن این محصولات است. با توجه به این مورد، دوام لباس کمتر خواهد بود و اگر دقیق‌تر بررسی کنیم، احتمالا هزینه چندین دست لباس مد سریع از هزینه تعداد کمتری لباس گران‌قیمت‌تر بادوام‌تر، بیشتر خواهد شد. 

ترویج ذهنیت مصرف‌گرایی: به همین دلیل است که به مد سریع، مد «یک بار مصرف» نیز گفته می‌شود. بسیاری از کسانی که لباس‌های خود را از این محصولات انتخاب می‌کنند، اعتراف می‌کنند که هر لباس را فقط یک یا دو بار پوشیده‌اند. 

مضر برای محیط زیست: منتقدان ادعا می‌کنند که مد سریع به دلیل مواد ارزان قیمت و روش‌های ساخت، به صورت برنامه‌ریزی‌شده‌ای آلودگی و ضایعات را افزایش می‌دهد. اغلب لباس‌های مد سریعی که مستعمل می‌شوند، قابل بازیافت نیستند، زیرا بیش از ۶۰٪ آن‌ها از مواد مصنوعی ساخته شده‌اند. بنابراین، وقتی دور ریخته می‌شوند، سال‌ها در محل‌های دفن زباله باقی می‌مانند.

شرایط کار ناعادلانه: تولیدکنندگان این محصولات عموما در کشورهای در حال توسعه مستقرند، و برخی از آن‌ها نظارت سختگیرانه‌ای بر پیمانکاران فرعی و زنجیره تامین ندارند. در نتیجه، شرایط کار برای کارگران بسیار بد، با دستمزد پایین و استثمارگرایانه است. 

سرقت مالکیت معنوی: برخی از طراحان مدعی‌اند که شرکت‌های مد سریع طرح‌های آن‌ها را به صورت غیرقانونی به تولید انبوه رسانده‌اند.

برهمین اساس، شبکه تلویزیونی «کانال ۴» بریتانیا مستندی تهیه کرده است و در آن جزئیات بیشتری در مورد شیوه‌های تجاری شرکت چینی مد سریع «شین» کشف کرده است. این رسانه، یک کارگر مخفی را به داخل دو کارخانه این نام تجاری در گوانگجو فرستاد تا به صورت مخفیانه از آنجا فیلم‌برداری کند.

«کانال ۴» دریافت که در یکی از کارخانه‌ها کارگران ماهانه ۴۰۰۰ یوان - تقریبا ۵۵۶ دلار- برای تولید ۵۰۰ لباس در روز دریافت می‌کنند و حقوق ماه اول از آن‌ها دریغ می‌شود. در کارخانه دیگر، کارگران معادل چهار سنت برای هر کالا دریافت می‌کنند. کارگران هر دو کارخانه تا ۱۸ ساعت در روز کار می‌کنند و تنها یک روز در ماه مرخصی دارند. ساعات کاری و شرایط کاری گزارش‌شده هم ناقض قوانین کار چین است.

این کابوس به همینجا ختم نمی‌شود. از ساعت‌های طولانی و شرایط بد کاری که بگذریم، طبق گزارش‌ «اینسایدر»، شرکت «شین» به دلیل استفاده از مقدار زیاد مواد شیمیایی سمی در تولیداتش نیز مقصر است. علاوه بر آن، نقض حق‌تالیف طراحان مستقل و سوءاستفاده از اطلاعات مشتریانش نیز از جمله مشکلات این نام تجاری است. 

با این حال، قیمت‌های پایین و تولید فوق‌العاده سریع این نام تجاری، آن را در جایگاه یکی از محبوب‌ترین محصولات «نسل زد» تثبیت کرده است. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مد سریع در جهان است که ارزش آن از مجموع ارزش «زارا» و «اچ‌اند‌ام» بیشتر است.

بیشتر از مُد و زیبایی