ولنتینو؛ عقب‌نشینی محتاطانه یا آزادی انتخاب شخصی

تماشاچیان از تبدیل صورتی تند فصل پیش به رنگ‌های خنثی سال آینده شگفت‌زده شدند

در روزهای پایانی هفته مد پاریس، ولنتینو که از جمله نشان‌های تجاری معروف حاضر در این رویداد مد بود، سبک‌های بهار و تابستان خود را در حالی ارائه داد که بسیاری از منتقدان و کارشناسان آن را یک عقب‌نشینی و حتی محافظه‌کاری نامیدند.

ولنتینو که به دلیل شرکت افراد مشهور در نمایش‌هایش زبانزد است، در نمایش مد بهار و تابستان ۲۰۲۳ خود که در معبد کارئو در پاریس برگزار شد، هم میزبان افراد نامداری چون زندایا، نائومی کمپبل، اریکا بادو و اشلی پارک بود. بسیاری از مهمانان این مراسم لباس‌های مجموعه سال گذشته این نشان تجاری به رنگ آن صورتی معروف را پوشیده بودند که به سالن نمایش جلوه جالبی داد و شبیه لباس فرم شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجموعه جدید ولنتینو به طرز چشمگیری بدون رنگ بود

ولنتینو بر خلاف فصل گذشته که از رنگ‌های شاد و تند استفاده کرد، در این فصل بر رنگ‌های خنثی تمرکز داشت. همه ۱۶ ترکیب آخر نمایش مشکی بودند که به نظر می‌رسد برای بهار و تابستان ۲۰۲۳ تاحدی تکراری و غیرالهام‌بخش باشند. قطعا لباس‌های راسته بدون آستین و برش‌دار در همه کمدها جای خود را دارند، اما بعد از آنکه پیرپائولو پیچیولی تسلط خود بر رنگ‌ها را به ما نشان داد، این نمایش به نظر یک عقب‌نشینی شدید و کمی غیرعادی بود.

طیف‌های رنگی بژ مایل به قهوه‌ای، قهوه‌ای و خاکستری نقره‌ای رنگ‌های غالب این مجموعه بودند و تک‌وتوک هم لباس‌هایی به رنگ قرمز کلاسیک ولنتینو در مدل‌های چین‌دار و دامن‌های پولک‌درشت به چشم می‌خورد. تعداد کمی لباس‌ به رنگ‌های زرد لیمویی سلطنتی، ارغوانی ارکیده و سبز نیز در این نمایش دیده شدند.

لوگو جدید حسابی درخشید

اولین مدلی که بر صحنه قدم گذاشت، از سر تا پا  لوگو جدید ولنتینو را نمایش می‌داد. ظاهر او عبارت بود از شنلی به رنگ بژ با جوراب ساق بلند، کفش و صورتی پوشیده از لوگو وی (V). تمام پیراهن‌های شنل‌دار، کت‌های بلند بزرگ‌تر از سایز، شلوارک‌‌ها، دامن‌ کوتاه‌ها و بالاتنه‌ گشاد‌ها پر از لوگو ولنتینو بودند.

واضح بود که این مجموعه با عنوان «جعبه‌ گشایی ولنتینو» (unboxingValentino) قصد داشت تزیینات و رنگ‌ها را از بین ببرد و به اصول اولیه‌ای بازگردد تا هر کسی بتواند آن‌ها را در یک محیطی روزمره بپوشد. درست است که بسیاری از لباس‌ها مثل فصل قبل برجسته و شگفت‌انگیز نبودند اما خود این نکته هم جزئی از‌ نمایش بود.

در یادداشت‌های نمایش چنین نوشته شد: «خلوص به عنوان یک پیوند آگاهانه، حذف عمدی همه اضافه‌ها است. این یک حذف شدن است نه وجود نداشتن. خلاقیت در چیزی که برداشته شده است. این فضاهای خالی نشانه کم بودن چیزی نیستند. آن‌ها بر انتخاب‌های فردی دلالت دارند. حذفیات کنایه‌ای از عمق هویت پنهان‌اند. برش‌ها و بخش‌های شفاف لباس‌ها نشانه شخصیت فردی‌اند.»

نمایش ولنتینو با ۹۱ مدل بیشتر به رنگ‌های مشکی و بژ و تاحدودی شبیه هم، در حالی برگزار شد که بسیاری از مدل‌ها برای اولین بار روی صحنه می‌رفتند و به همین دلیل فقدان تسلط آن‌ها هنگام گام برداشتن با کفش‌‌های پاشنه‌ بلند، توجه کارشناسان را جلب کرد. از جمله انتقاد‌های دیگری که به این نمایش وارد شد، استفاده نکردن از مدل‌های سایزبزرگ بود؛ چیزی که در نمایش سال قبل ولنتینو آن را شاهد آن بودیم.

مدل‌های ولنتینو در پایان نمایش، به خیابان رفتند و در برابر تماشاچیان خیابانی نیز قدم زدند؛ نمایشی که با حضور پیرپائولو پیچیولی تکمیل و با استقبال شدید هواداران همراه شد.

بیشتر از مُد و زیبایی