دانشمندان: یک ساختار مخفی فراکهکشانی پشت کهکشان راه شیری پنهان شده است

ستاره‌شناسان توانستند طیف وسیعی از اجرام مختلف را ببینند که به نظر می‌رسد کهکشان هستند

این کشف جدید، تاحدی به روشن کردن آنچه در آن منطقه بسیار مرموز رخ می‌دهد کمک می‌کند - NASA, JPL-Caltech, Susan Stolovy (SSC/Caltech) et al.

دانشمندان یک «ساختار فراکهکشانی» عظیم یافته‌اند که در پشت کهکشان راه شیری پنهان شده است.

این ساختار به‌دلیل اینکه در اصطلاحا «منطقه اجتناب» قرار دارد، [از دید ما] پنهان شده است. این بخشی از فضا است که «برآمدگی» کهکشان خودمان آن را پنهان کرده است، و از این رو، به این معنی است [که این ناحیه] کم بررسی شده است.

این منطقه که منطقه «تار» کهکشانی نیز نامیده می‌شود، به این دلیل رخ می‌دهد که غبار و ستارگان [کهکشان] راه شیری خودمان، از رسیدن نور آن در مسیرش به زمین جلوگیری می‌کنند. این به معنای آن است که حدود ۱۰ درصد از آسمان که در پشت کهکشان خودمان پنهان شده تا حد زیادی رازآلود است.

این کشف جدید، تاحدی به روشن کردن آنچه در آن منطقه بسیار مرموز رخ می‌دهد کمک می‌کند. به گفته پژوهشگران در نسخه پیش از انتشار یک مقاله جدید، این موضوع نشان می‌دهد که خوشه کهکشانی دیگری در آنجا وجود دارد.

دانشمندان در سال‌های اخیر، برای بررسی «منطقه اجتناب» از طریق طول موج‌های متفاوت، از چندین و چند ابزار مختلف استفاده کرده‌اند. [این موضوع] پیشرفت‌های بزرگی در کاوش در این منطقه فراهم کرده است - اما هنوز هم بسیاری از آن [منطقه]، اسرارآمیز باقی مانده است.

این سرنخ‌ها دانشمندان را به این گمان واداشته بود که چه بسا نوعی ساختار به صورت مخفی در پشت این منطقه وجود داشته باشد. اما اکنون دانشمندان با استفاده از نقشه‌برداری «وی‌وی‌وی» (VVV) توانسته‌اند این [حدس‌ها] را تایید کنند.

این نقشه‌برداری پروژه‌ای است که از طول موج‌های فروسرخ برای اسکن برآمدگی [کهکشان راه شیری] استفاده می‌کند. در حالی که کهکشان راه شیری، نور مرئی را تقریبا به‌طور کامل مسدود می‌کند، گسیل فروسرخ می‌تواند از  آن عبور کند و دانشمندان اینک می‌توانند آن [پروتوهای فروسرخ] را با تجهیزات پیشرفته بررسی کنند.

آن‌ها توانستند طیف وسیعی از اجرام مختلف را ببینند که به نظر می‌رسد کهکشان هستند، که [البته این اجرام]، احتمالا در کنار هم، متعلق به ساختار فراکهکشانی‌اند که دانشمندان کشف کرده‌اند.

دانشمندان می‌گویند که در مجموع ممکن است حداقل ۵۸ کهکشان این ساختار را تشکیل داده باشند. کار[های] بعدی می‌توانند تعداد بیشتری از آن‌ها را آشکار کنند و همچنین اطلاعات بهتری در مورد اندازه آن‌ها ارائه دهند.

این یافته‌ها در مقاله جدیدی با عنوان «آشکارسازی یک ساختار جدید فرا‌کهکشانی پنهان شده از طریق کهکشان راه شیری» گزارش شده است که در نسخه پیش از چاپ پایگاه دانشگاهی آرکایو (arXiv) منتشر شده و به مجله «آسترونومی اند آستروفیزیکس» ارسال شده است.