تراکنش‌های هشت میلیارد دلاری صرافی رمرز‌ارز بایننس با ایران

«نوبیتکس» در وب‌سایت خود به کاربران توصیه کرده برای دور زدن تحریم‌ها و مخفی ماندن هویت خود از رمزارز «ترون» استفاده کنند

صرافی «بایننس» ۱۲۰ میلیون کاربر دارد و یکی از اصلی‌ترین فعالان بازار یک تریلیون دلاری ارز‌های دیجیتال است - REUTERS/Darrin Zammit

داده‌های شبکه بلاک‌چین نشان می‌دهد یکی از بزرگ‌ترین‌ و شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های خدمات مبادلات رمزارزها، با وجود محدودیت‌های مالی و تحریم‌های مالی ایالات متحده، تراکنش‌هایی به ارزش تقریبی هشت میلیارد دلار با شرکت‌های ایرانی داشته است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه چهارم نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) در یک گزارش اختصاصی نوشت ۷.۸ میلیارد دلار از تراکنش‌های شرکت خدمات رمزارز «بایننس»، که یکی از بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان به‌شمار می‌رود، با شرکت «نوبیتکس»، از اصلی‌ترین شرکت‌های رمزارز ایران انجام شده است.

بر اساس داده‌های منتشر شده این تراکنش‌ها از سال ۲۰۱۸ با اشخاص یا نهادهایی در ایران انجام شده است.

به نوشته رویترز، شرکت خدمات رمزارز «نوبیتکس»، در وب‌سایت خود راهنمایی‌ها و دستور‌العمل‌های برای چگونگی دور زدن تحریم‌های بین‌المللی ارائه داده است.

 بر پایه داده‌هایی که رویترز روز جمعه منتشر کرد، سه‌-چهارم تراکنش‌ها میان دو شرکت خدمات ارزی «بایننس» و «نوبیتکس»، از طریق یک ارز دیجیتالی، به‌نسبت متوسط و سطح پایین، با نام «ترون» انجام شده است.

REUTERS/Dado Ruvic

«ترون» رمزارزی که به کاربران اجازه می‌دهد تا هویت خود را پنهان نگاه دارند.

«نوبیتکس» در وب‌سایت خود آشکارا به کاربرانش توصیه کرده به‌منظور مخفی ماندن هویت و تراکنش‌های خود از رمزارز «ترون» استفاده کنند.

رویترز در ادامه گزارش روز جمعه خود نوشت: یافته‌های تازه از همکاری شرکت خدمات ارزهای دیجیتال «بایننس» با نهادهای ایرانی در حالی منتشر می‌شود که وزارت دادگستری ایالات متحده در حال انجام تحقیقاتی گسترده از فعالیت‌های احتمالی این شرکت در زمینه پول‌شویی است.

یافته تازه خبرگزاری رویترز و ادامه تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا می‌تواند بر روی فعالیت‌ها و ارزش این شرکت بزرگ خدمات رمزارز تاثیر گذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صرافی «بایننس» ۱۲۰ میلیون کاربر دارد و یکی از اصلی‌ترین فعالان در بازار یک تریلیون دلاری ارز‌های دیجیتال به‌شمار می‌رود.

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود، به‌نقل از وکلا و کارشناسان حقوقی تحریم‌های مالی، نوشت: تراکنش‌های هشت میلیارد دلاری «باینس» با شرکت‌های ایرانی می‌‌تواند مصداق نقض تحریم‌ها و ممنوعیت‌های تجاری با ایران قلمداد شود.

به گفته وکلا و کارشناسان تحریم های تجاری، این معاملات شرکت را در معرض خطر نقض ممنوعیت های ایالات متحده برای تجارت با ایران قرار می دهد.

در واکنش به انتشار گزارش روز جمعه رویترز، سخنگوی بایننس اعلام کرد هرچند این شرکت یک موسسه مالی آمریکایی نیست، اما با این حال، مجموعه اقدامات پیشگیرانه‌ای برای محدود کردن دسترسی کاربران در ایران به خدمات این شرکت اعمال کرده است.

در ۱۱ ژوئيه امسال، خبرگزاری رویترز در یک گزارش دیگر فاش کرد شرکت خدمات رمزارز «بایننس» همچنان به ارائه خدمات به کاربران خود در ایران ادامه می‌دهد و این شرکت مالی یکی از محبوب‌ترین صرافی‌ها در میان فعالان بازار ارزهای دیجیتال در داخل ایران به‌‌حساب می‌آید.

در روز انتشار گزارش قبلی رویترز، شرکت بایننس با انتشار پیامی در وبلاگ رسمی خود اعلام کرد از قوانین تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران آگاه و به این قوانین متعهد است.

در همان روز (۱۱ ژوئیه) چانگ پنگ ژائو، بنیانگذار باینش در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت این شرکت در چارچوب تحریم‌های بین‌المللی حساب هفت تن از کاربران ایرانی را مسدود کرده است.

بیشتر از اقتصاد