وزرای خارجه امارات متحده عربی و روسیه در ابوظبی ملاقات کردند

ابوظبی خواهان ایفای نقش میانجیگری میان روسیه و اوکراین است

سه هفته بعد از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در سن‌پترزبورگ، میزبان شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات متحده عربی، بود، وزرای خارجه دو کشور در ابوظبی با هم دیدار و بر سر موضوع‌های مختلف، از جمله موضوع‌های منطقه‌ای و بازارهای انرژی، گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی، هدف از این دیدار را در راستای «گسترش چشم‌انداز همکاری‌های دو جانبه در همه زمینه‌ها» عنوان کرد. 

وزارت خارجه روسیه نیز با انتشار بیانیه‌ای اشاره کرد سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور در دیدارش با شیخ عبدالله بن زاید، همتای اماراتی خود، درباره موضوع‌های منطقه‌ای، به‌طور مشخص مناقشات خاورمیانه و تحولات یمن، لیبی، سوریه و روند صلح اعراب و اسرائیل صحبت کرده است.

شبکه خبری العربیه روز جمعه چهارم نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) در گزارشی به‌ نقل از یک دیپلمات ارشد اماراتی نوشت که نشست روسای دولت‌های روسیه و امارات متحده عربی و تماس‌های بعدی، نشان رشد سریع همکاری‌های میان دو کشور است.

تصمیم ماه گذشته، کشورهای عضو اوپک‌پلاس، از جمله امارات متحده عربی و روسیه، برای کاهش دو میلیون بشکه در روز، با خشم و نارضایتی کشورهای غربی، به‌طور مشخص ایالات متحده آمریکا، مواجه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 آمریکا و کشورهای متحد با آمریکا، بالارفتن بهای نفت را موجب تضعیف دامنه تحریم‌های نفتی علیه مسکو می‌دانند. 

شبکه خبری العربیه، در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود، به این تلاش‌ها اشاره کرد و نوشت که پوتین از تلاش‌های ابوظبی برای مبادله اسرا و زندانیان میان روسیه و اوکراینی قدردانی کرده است و گفته‌ که  تلاش‌های ابوظبی نشانگر آمادگی این کشور برای ایفای نقش میانجیگری است.

مقام‌های امارات متحده عربی همزمان به تلاش‌های خود برای حفظ رابطه با کی‌یف هم ادامه می‌دهد.

به‌گزارش العربیه، بعد از تماس تلفنی ماه گذشته شیخ محمد بن زاید آل نهیان با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، ابوظبی بلافاصله یک بسته از کمک بشردوستانه، به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار، در اختیار اوکراین قرار داد.

بیشتر از جهان