رئیس دولت امارات برای دیدار با پوتین عازم روسیه می‌شود

این احتمال وجود دارد که امارات بتواند میان روسیه و اوکراین میانجیگری کند

پوتین و شیخ محمد بن زاید آل نهیان در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه مشترک گفتگو خواهند کرد - AFP

رئیس دولت امارات متحده عربی روز سه‌شنبه یازدهم اکتبر (۱۹ مهر) برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، به این کشور سفر خواهد کرد.

آژانس خبری دولتی امارات (WAM) اعلام کرد که پوتین و شیخ محمد بن زاید آل نهیان در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه مشترک گفتگو خواهند کرد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که رهبران دو کشور در زادگاه رئیس‌ جمهوری روسیه در سن پترزبورگ با یکدیگر دیدار می‌کنند.

سفر رئیس دولت امارات متحده عربی در حالی انجام می‌شود که تهاجم تقریبا هشت ماهه پوتین در پی پیشروی‌های اوکراین و انفجار در یک پل کلیدی به کریمه تشدید شده است. مسکو، سرویس‌های مخفی اوکراین را مسئول انفجار در این پل کلیدی می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موشک‌های روسیه روز دوشنبه به کی‌یف پایتخت اوکراین و دیگر شهرهای سراسر این کشور اصابت کردند و پوتین تهدید کرد حملات بیشتری در راه است. هفته گذشته نیز بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا درباره احتمال وقوع تهدیدهای پوتین برای استفاده از سلاح هسته‌ای در حمله به اوکراین هشدار داد.

امارات و روسیه به همراه عربستان سعودی بخشی از ائتلاف اوپک پلاس‌اند. هفته گذشته این سازمان با کاهش عرضه نفت خام، آمریکا را به چالش کشید، تصمیمی شوکه‌کننده که قیمت نفت را در زمان نگرانی جهانی درباره تورم بالا نگه می‌دارد.

عربستان سعودی و ترکیه در اواخر سپتامبر به میانجی‌گری یک دور مبادله زندانیان بین روسیه و اوکراین کمک کردند و این احتمال وجود دارد که امارات بتواند در شرایط کنونی میان طرف‌های درگیر میانجیگری کند.

امارات، عربستان سعودی و ترکیه از اجرای تحریم‌های غرب علیه روسیه خودداری کرده و روابط خود را با هر دو طرف در جنگ حفظ کرده‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهوری ترکیه که اواخر این هفته با پوتین دیدار خواهد کرد، بارها پیشنهاد کرده است که به عنوان یک میانجی در جنگ بین روسیه و اوکراین فعالیت کند.

النا سوپونینا، کارشناس خاورمیانه مستقر در مسکو در این زمینه گفت: «اماراتی‌ها نشانه‌هایی ارسال کرده‌اند که آماده میانجیگری (میان روسیه و اوکراین) هستند. آنها مایلند این تلاش‌ها را با عربستان سعودی و ترکیه هماهنگ کنند.»

ناصر الشیخ، رئیس سابق دارایی دبی نیز در توییتر نوشت که حاکم امارات تلاش خواهد کرد «جنگ اروپایی را حل و فصل کند»؛ جنگی که هیچ‌کس انتظار نداشت تا این اندازه تشدید شود.

بیشتر از جهان