فاصله انتقال پول‌های کمکی به افغانستان از هفته به روز رسیده است

از آغاز سلطه طالبان تاکنون، نزدیک به یک و نیم میلیارد دلار به صورت بسته‌های نقدی به افغانستان کمک شده است

در دو روز گذشته، دو بسته چهل میلیون دلاری به افغانستان رسیده است - @AFGCentralbank/twitter

بسته تازه کمک بشردوستانه جامعه جهانی، روز چهارشنبه، ۱۱ آبان (۲ نوامبر)، به کابل رسید و به یکی از بانک‌های خصوصی تحویل داده شد. بانک مرکزی افغانستان (در کنترل طالبان) در توییتی رسیدن این بسته کمکی را که شامل ۴۰ میلیون دلار پول نقد است، تایید کرد. 

بانک مرکزی افغانستان نوشته است که از روند ورود ارز خارجی به افغانستان از مجراهای قانونی و اصولی حمایت می‌کند و خواهان افزایش همکاری‌های جامعه جهانی در زمینه مراودات پولی است. 

این چهل و چهارمین بسته کمکی بشردوستانه است که از آغاز سلطه طالبان وارد افغانستان شده است. از این پول‌های نقد که زیر عنوان «کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان» به این کشور فرستاده می‌شود، سازمان‌ها و نهاد‌های کمک‌رسان استفاده می‌کنند.

به دلیل تحریم گروه طالبان که در حال حاضر قدرت را در افغانستان در دست دارند، و قطع شدن روابط بانکی میان بانک‌های دولتی و خصوصی افغانستان و بانک‌های جهانی، کمک‌های بشردوستانه به صورت بسته‌های پول نقد به افغانستان انتقال می‌یابد و از آن برای خرید مواد کمکی استفاده می‌شود.

به باور اقتصاد‌دان‌ها، انتقال پول نقد به افغانستان باعث شده است که کمبود نقدینگی ارز خارجی در این کشور زیاد به مشاهده نرسد. هرچند، به گزارش رسانه‌ها، بخش عمده‌ای از این ارز به صورت قاچاقی به خارج از افغانستان انتقال می‌یابد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به فرارسیدن فصل سرما و افزایش نیازمندی مردم، روند انتقال بسته‌های کمکی نیز تشدید یافته است؛ چنانچه روز سه‌شنبه، اول نوامبر (۱۰ آبان)،  نیز یک بسته چهل میلیون دلاری کمک بشردوستانه به افغانستان انتقال یافت. 

افغانستان در حال حاضر نزدیک به ۹ میلیارد دلار ذخیره ارزی در کشورهای خارجی دارد که هفت میلیارد آن در بانک‌های امریکایی، و دو میلیارد دیگر آن در بانک‌های کشورهای اروپایی و آسیایی است. اما همزمان با سلطه طالبان، این دارایی‌ها مسدود شد و در نتیجه، امکان دسترسی بانک مرکزی افغانستان به آن نیز منتفی شد.

دولت آمریکا به تازگی اجازه داده است که سه و نیم میلیارد دلار از این ذخیره ارزی برای کمک به افغانستان اختصاص داده شود، اما تاکید دارد که این پول مستقیما در دسترس طالبان قرار نخواهد گرفت و برای رشد اقتصاد افغانستان به مصرف خواهد رسید. 

از آغاز سلطه طالبان تاکنون نزدیک به یک و نیم میلیارد دلار به صورت انتقال بسته‌های نقدی، به افغانستان کمک شده است. 

بیشتر از اقتصاد