همزمان با ادامه گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان، ۴۰میلیون دلار دیگر به کابل رسید

حجم بسته‌های کمکی هفتگی در سه ماه گذشته، همزمان با دیدارهای نمایندگان طالبان و دولت آمریکا، افزایش یافته است

در کمتر از یک‌سال گذشته، بیش از  یک میلیارد دلار به‌طور نقدی وارد افغانستان شده است- Twitter/ @AFGCentralbank

در ادامه روند سرازیرشدن بسته‌های پول نقد زیر عنوان کمک بشردوستانه به افغانستان، روز سه‌شنبه دهم آبان‌ماه، یک بسته ۴۰میلیون دلاری دیگر به کابل رسید و به یکی از بانک‌های خصوصی آن کشور تحویل شد. این درحالی است که وزارت خارجه ایالات متحده ادامه گفت‌وگوهای دولت آمریکا با طالبان را در دوحه، تایید کرد.

بانک مرکزی افغانستان با اعلام خبر دریافت کمک بشردوستانه در توییتر، از کشورهای کمک‌کننده به افغانستان خواست تا کمک‌هایشان را از طریق بخش بانکی افغانستان وارد کشور کنند.

ارسال بسته‌های چهل‌میلیون دلاری به افغانستان، از مرداد سال ۱۴۰۱ شروع شد. پیش از آن، کمک‌های بشردوستانه کشورهای جهان به ارزش  ۳۲میلیون دلار پول نقد، هفتگی به افغانستان می‌رسید. گفته می‌شود افزایش مقدار این کمک‌ها، درپی توافق‌هایی که پشت صحنه میان طالبان و دولت آمریکا در حال شکل‌گیری است، صورت گرفته است.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، روز جمعه ششم آبان، در یک سخنرانی در کابل  گفت که هیئت امنیتی طالبان از ماه‌ها پیش، گفت‌وگوهایشان را با افراد باصلاحیت امنیتی دولت آمریکا، در پاکستان آغاز کرده‌اند و اکنون در دوحه به این گفت‌وگوها ادامه می‌دهند. حکمتیار مدعی شد که افزایش میزان پول کمکی هفتگی از ۳۲میلیون به ۴۰میلیون دلار۷ درنتیجه همین گفت‌وگوها صورت گرفته است.

هرچند طالبان تاکنون درباره جزئیات این نشست‌ها چیزی نگفته‌اند، اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه نهم آبان، در نشست خبری‌اش گفت که «دولت آمریکا به گفت‌وگوهای رودررو با طالبان ادامه‌می‌دهد». او تصریح کرد که توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، اخیرا گفت‌وگوهایی با هیئت طالبان در دوحه انجام داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که توماس وست روز جمعه، ۲۹ مهرماه، اعلام کرد که بسته اسکناس‌های تازه‌چاپ‌شده پول افغانی، به‌زودی وارد بازارهای افغانستان می‌شود. وست درباره مقدار این اسکناس‌ها چیزی نگفت، اما گلبدین حکمتیار در سخنرانی‌اش گفت که رقم تقریبی این اسکناس‌های تازه‌چاپ‌شده، حدود  ۲۰۰میلیارد افغانی است.

آمریکا ظاهرا طالبان را پس از بازگشتشان به قدرت، به لحاظ اقتصادی تحت تحریم قرار داده و مراودات بانکی با نهادهای زیر نظر طالبان را منع کرده است؛ اما در یک سال گذشته، بسته‌های کمک بشردوستانه جامعه جهانی به درخواست سازمان ملل متحد به‌شکل نقدی به افغانستان می‌رسد؛ اما این پول به بانک مرکزی افغانستان که تحت نظر حکومت طالبان است، سپرده نمی‌شود، بلکه به یک بانک خصوصی تحویل داده می‌شود، درحالی‌که منتقدان طالبان بر این باورند که این پول اهدایی به‌شکلی در اختیار طالبان قرار می‌گیرد.

ازسوی دیگر، باوجود سرازیرشدن بیش از ۱.۵میلیارد دلار در قالب کمک‌های بشردوستانه درطول یک‌سال گذشته به افغانستان، آمار گرسنگی، بیکاری و افراد تحت خطر گرسنگی و سرما، همچنان در اوج است.

بیشتر از اقتصاد