فاطمی‌امین وزیر صمت باقی ماند؛ نابسامانی بازار و صنعت خودرو ادامه می‌یابد

یک نماینده مجلس: بیش از ۷۰ نفر به وزارت صمت وارد شده‌اند که حتی سابقه یک ساعت کار اداری هم ندارند

فاطمی‌امین در دفاع از خود، هرگونه انتصاب افراد غیرمتخصص و دوستان و فامیلش در وزارت صمت را انکار کرد - eghtesadonline

استیضاح سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم، رای نیاورد و او با کسب رای اعتماد نمایندگان، بار دیگر در سمت وزیر ابقا شد.

وزیری‌ که یکی از مهم‌ترین موارد اتهامی‌ او فساد و به کارگیری نیروهای غیرمتخصص بود، در جلسه استیضاحش، ادعا کرد که ابراهیم رئیسی «اسطوره مبارزه با فساد» و خود او «نخستین مدعی مبارزه با فساد در دولت» است. 

ابراهیم رئیسی با وجود تمام تلاش‌های پشت‌پرده خود برای ممانعت از استیضاح وزیر صمت، صبح سه‌شنبه، ۱۰ آبان، به بهانه استقبال از نخست‌وزیر ارمنستان، برای دفاع از فاطمی‌امین به مجلس نرفت.

فاطمی‌امین در دفاع از خود، هرگونه انتصاب افراد غیرمتخصص و دوستان و فامیلش در وزارت صمت را انکار کرد و مدعی شد که «فساد و فامیل‌بازی» به او نمی‌چسبد. وزیر صمت اتهام پولشویی در وزارتخانه‌اش را نیز تکذیب کرد و گفت که اگر ثابت شود دوستانش خودرو وارد کرده‌اند، استعفا می‌کند.

فاطمی‌امین با بیان اینکه وارد کردن اتهام به مدیر دولتی «جایز» نیست، مشکلات موجود در وزارت صمت را به دولت‌های پیشین نسبت داد و گفت که این وزارتخانه «پرچالش و پردردسر» در چهار سال گذشته، «ثبات مدیریت» نداشته است.

او که از زمان شروع به کار در دولت سیزدهم، ساماندهی بازار خودرو را وعده داده بود، بار دیگر وعده‌اش را تکرار کرد و مدعی شد که وضعیت صنعت خودرو روبه‌بهبود است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌ که فاطمی‌امین به کارگیری افراد غیرمتخصص در وزارت صمت را انکار کرد، صدیف بدری، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس، در جلسه استیضاح او گفت که بیش از ۷۰ نفر به‌صورت فامیلی به وزارت صمت وارد شده‌اند که حتی سابقه یک ساعت کار اداری هم ندارند. بدری در ادامه گفت که «وعده‌های برزمین‌‌مانده» وزیر صمت در حوزه خودرو و «نابسامانی این صنعت» با گذشت ۱۴ ماه، نشان می‌دهد که فاطمی‌امین از واقعیت‌های صنعت خودرو «درک درستی» ندارد. 

نماینده اردبیل افزود: «یکی دیگر از وعده‌های برزمین مانده وزیر صنعت، معدن و تجارت حذف قرعه‌کشی خودرو است که به‌دفعات این را وعده دادند اما با ورود به سال جدید، موضع وزارت صنعت ۱۸۰ درجه تغییر کرد و به‌یک‌باره اعلام کردند که نمی‌توان قرعه‌کشی را یک‌شبه حذف کرد.»

به گفته او، از دیگر وعده‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت کاهش قیمت‌تمام‌شده خودرو است؛ اما آنچه در بازار خودرو می‌گذرد با اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت کمترین تشابهی ندارد. نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه سخنانش گفت که وزیر صمت برای کنترل بازار و خروج دلالان هیچ حرکت مثبتی انجام نداده است.

جلال رشیدی کوچی و لطف‌الله سیاهکلی نیز از نمایندگانی بودند که در جلسه روز سه‌شنبه مجلس، در موافقت با استیضاح فاطمی امین صحبت کردند. رشیدی از رانت واردات خودرو برای شرکت‌های خودروسازی انتقاد کرد و سیاهکلی نیز گفت که استیضاح وزیر صمت باید سه ماه پیش انجام می‌شد؛ اما رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با رئیس مجلس، تفکیک صمت ظرف دو ماه را وعده داد که چنین نشد.

ناتوانی وزیر صمت در مدیریت بخش‌های فولاد و معادن، تنظیم بازار و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و ادامه آشفتگی در بازار خودرو از محورهای اصلی استیضاح فاطمی‌امین بودند. وزیر صمت پیش‌تر در واکنش به خبر وصول استیضاحش، گفته بود که از استیضاح استقبال می‌کند؛ چون فرصت خوبی برای ارائه گزارش اقدام‌هایش به مردم است.

استیضاح فاطمی‌امین از زمستان ۱۴۰۰ مطرح شد. او خرداد ۱۴۰۱ از مجلس کارت زرد گرفت و در نهایت تیرماه همین سال، طرح استیضاحش به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع شد؛ اما محمدباقر قالیباف و هیئت‌رئیسه مجلس با هدف حمایت از دولت رئیسی از اعلام وصول آن خودداری می‌کردند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در واکنش به درخواست استیضاح فاطمی امین به‌صراحت گفت که هر سه قوه باید با یکدیگر «هماهنگ و هم‌افزا» باشند. او از نمایندگان خواست به رئیسی برای «اصلاحات ساختاری» در وزارت صمت و تقسیم آن به دو وزارتخانه صنعت و معدن و بازرگانی دو ماه مهلت بدهند. قالیباف اگرچه ادعا کرد استیضاح وزیر به معنای اختلاف دولت و مجلس نیست، کوشید از استیضاح وزیر منتخب و پرحاشیه رئیسی جلوگیری کند.

لطف‌الله سیاهکلی پیش‌تر در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران، با اشاره به نقل‌قولی از رئیسی، گفته بود: «رئیسی گفت چون وزارت صمت بزرگ است، فاطمی‌امین نمی‌تواند آن را خوب اداره کند.»

بیشتر از اقتصاد