نرخ دلار در آستانه لمس قله تاریخی ۳۳ هزار و ۵۵۰ تومان

دور جدید افزایش نرخ ارز در بازار‌های ایران از ۲۰ روز پیش آغاز شد

متوسط نرخ دلار از ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان در سال ۱۴۰۰ به ۳۰ هزار و ۱۱۷ تومان در پنج ماه اخیر رسید- AFP

نرخ دلار در بازار آزاد ایران با ۲۶۰ تومان افزایش به ۳۳ هزار ۲۴۰ تومان رسید تا در آستانه لمس قله تاریخی ۳۳ هزار و ۵۵۰ تومانی قرار بگیرد.

بهای دلار در چند روز اخیر حوالی مرز ۳۳ هزار تومان در نوسان بود، اما نتوانست از این سطح بالاتر برود؛ ولی بالاخره در چند روز اخیر، این مرز را هم پشت سر گذشت.

سایت فردای اقتصاد یکی از دلایل بالا رفتن نرخ دلار را افزایش تقاضا در بازار اعلام کرد و نوشت که «حجم معاملات بازار توافقی دلار» به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. به نوشته این سایت، «در صورتی که هیجانات در بازار ارز تشدید شوند، احتمال بازگشت صف به صرافی‌ها همچون گذشته وجود دارد.»

متوسط نرخ دلار از ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان در سال ۱۴۰۰ به ۳۰ هزار و ۱۱۷ تومان در پنج ماه اخیر رسید و سطح ۳۳ هزار تومان را هم رد کرد. روز دوشنبه نرخ پوند هم نسبت به روز قبل (یکشنبه) ۱۶۳ تومان بیشتر شد و در محدوده ۳۸ هزار و ۴۲۴ تومان قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نرخ یورو نیز در مقایسه با روز یکشنبه، ۱۴۰ تومان بالا رفت و به مرز ۳۲ هزار و ۹۴۱ تومان رسید.

سایت اقتصاد نیوز افزایش نرخ انواع ارز در بازار تهران را ناشی از کشمکش پشت‌پرده نهاد مرکزی بازارساز با معامله گران اعلام کرد. این سایت «سرنوشت مبهم برجام، نرخ بالای برابری درهم به دلار، بی‌اعتمادی معامله‌گران دلار به حوادث اخیر و سیگنال نرخ تورم به قیمت دلار» را از مهم‌ترین عوامل افزایش نرخ ارز در بازار نام برد.

حال و روز اقتصاد ایران زیر سایه اخبار اعتراض‌های سراسری روزبه‌روز بدتر می‌شود و شاخص‌های اقتصادی خرد و کلان هم از بدتر شدن وضعیت سبد معیشت مردم خبر می‌دهند.

تجربه ثابت کرده است که افزایش نرخ دلار در ایران بر قدرت پول ملی و قدرت خرید مردم تاثیر منفی قابل‌توجهی می‌گذارد و حالا در ۲۰ روز گذشته، نرخ انواع ارز دوباره در حال بالا رفتن است.

مردم ایران سال‌ها است که در تنگناهای شدید اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی قرار دارند و با بحران‌های متعدد ناشی از حکمرانی ناکارامد مقام‌های جمهوری اسلامی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که این وضعیت روز‌به‌روز هم وخیم‌تر می‌شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی اعتراض‌ها به این وضعیت را «اغتشاش» می‌خوانند و با ارتباط دادن آن به خارج کشور، این اعتراض‌ها را به شکلی خونبار سرکوب می‌کنند و از طرفی تلاش می‌کنند بازار و اقتصاد را با دستور دادن و به ضرب و زور تحت کنترل درآورند.

بیشتر از اقتصاد