یک چهارم زنان جلوگیری از بارداری به روش هورمونی را عامل پایان رابطه می‌دانند

بالا و پایین شدن استروژن، تستوسترون و پروژسترون در چرخه قاعدگی زنان بر چگونگی احساس آنان به رابطه اثر نیرومندی دارد

۸۵ درصد زنان گفته‌اند اثرات جانبی پیشگیری، بر ازدواج‌ یا رابطه‌شان اثر گذاشته است - Canva

طبق یک تحقیق جدید به گفته حدود یک‌چهارم زنانی که روش هورمونی را برای جلوگیری از بارداری در پیش گرفته‌اند این عامل موجب پایان رابطه‌شان شده یا در به پایان رسیدنش نقش داشته است.

هم‌چنین طبق داده‌های بزرگترین شرکت حقوق خانواده در بریتانیا که اختصاصی در اختیار ایندیپندنت قرار گرفته است، ۸۵ درصد زنان گفته‌اند اثرات جانبی پیشگیری، بر ازدواج‌ یا رابطه‌شان اثر گذاشته است.

طبق این تحقیق که شرکت حقوق خانوادگی استو (Stowe Family Law) انجام داده است حدود ۶۳ درصد زنان به دلیل تاثیر مخربی که اثرات جانبی یک روش خاص جلوگیری بر رابطه‌شان داشته، مجبور شده‌اند آن روش را کنار بگذارند.

از هر ۱۰ زنی که از روش هورمونی برای جلوگیری استفاده کرده بودند، ۹ نفر گفتند این کار بر سلامت روان یا جسمشان تاثیر داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان با نظرسنجی از ۵۰۶ زن ۱۸ تا ۶۰ ساله دریافتند از هر ۱۰ زنی که از جلوگیری هورمونی استفاده کرده‌اند کمی بیش از هفت نفرشان گفتند دچار تغییرات آنی خلق‌وخو می‌شوند و تقریبا نیمی از آنان دچار افسردگی شده بودند و حدود سه نفر از هر ۱۰ نفر گفتند دچار اضطراب شده‌اند.

از هر ۱۰ نفر حدود چهار نفر گفتند تغییرات آنی خلق‌وخو موجب بروز مشکل در روابطشان با دیگران می‌شود و حدود شش نفر گفتند این تغییرات باعث دعوا می‌شود.

جلوگیری به روش هورمونی برای پیشگیری از باردارشدن زن انجام می‌شود و انواع معمول آن شامل قرص ترکیبی، قرص کوچک، وسیله داخل رحمی (آی‌یو‌دی)، کاشت، تزریق، کاشت زیر جلدی و حلقه واژن است.

سارا بار-یانگ، یکی از شرکای مدیریتی شرکت حقوق خانوادگی استو به ایندیپندنت گفت: «تغییرات هورمونی به‌صورت نه‌چندان نامحسوس بر رابطه اثر می‌گذارد.»

«بالا و پایین شدن استروژن، تستوسترون و پروژسترون در چرخه قاعدگی زنان بر چگونگی احساس آنان به شریک زندگی و رابطه اثر نیرومندی دارد. در مورد زنانی که داروهای ضدبارداری هورمونی مصرف می‌کنند این اثرگذاری بر رابطه بیشتر است.»

بار-یانگ خاطرنشان کرد «فروپاشی» رابطه ممکن است بر اثر «رویدادی انفجاری» مثل رابطه نامشروع، قطع رابطه از سوی یکی از طرفین یا فاصله گرفتن تدریجی زوج از هم رخ دهد.

او افزود: «یک عامل رایج که می‌بینم قطع کامل رابطه بین دو نفر است به‌طوری که نمی‌توانند مشکلاتشان را حل‌وفصل کنند. تغییرات هورمونی به‌ویژه در دوران بارداری، پس از زایمان و یائسگی نیز می‌تواند بر رابطه اثر شدیدی بگذارد و اغلب جزو عوامل منجر به خطر طلاق به شمار می‌آیند.»

اما این وکیل می‌گوید طبق تجربه شخصی خودش بعید است که این «تغییرات» به‌طور «مستقیم» به از هم پاشیدن رابطه منجر شود، بلکه بیشتر مشکلات از پیش موجود را نمایان می‌کند و به آن‌ها دامن می‌زند.

طبق این پژوهش جدید تقریبا یک‌چهارم زنان هراس دارند مبادا اثرات هورمونی جانبی پیشگیری از بارداری در آینده عواقب پیامدهای مخربی برای رابطه‌شان داشته باشد.

بار- یانگ می‌گوید: «اگر رابطه از قبل دچار تنش شده و ارتباط قطع شده باشد، ممکن است نتواند در برابر چالش‌های تغییرات هورمونی تاب بیاورد.‌»

© The Independent