نیمی از زنان در دوره یائسگی از رابطه جنسی خودداری می‌کنند

بیشتر از ۳.۴ میلیون زن ۵۰ تا ۶۴ ساله در بریتانیا از عوارض یائسگی از تپش قلب گرفته تا گُر گرفتگی، درد واژن، اضطراب و افسردگی رنج می‌برند

برای بسیاری از زنان دوره یائسگی و پیش‌یائسگی از نظر عاطفی دوره دشواری است - Pexels

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حدود نیمی از زنانی که وارد دوره یائسگی شده‌اند، از ادامه رابطه جنسی خودداری می‌کنند.

این نظرخواهی که به طور اختصاصی برای نشریه ایندیپندنت انجام شده همچنین نتیجه‌گیری کرده است که حدود یک چهارم زنان (یائسه) نگران آنند که شرکای زندگیشان آن‌ها را برای بی‌ا‌شتهایی جنسی ناشی از یائسگی ترک کرده یا جدا شده‌اند.

موسسه «استوُ فَمیلی لا» در نظرخواهی از ۵۳۴ زن بالای ۴۰ سال نتیجه‌گیری کرده است که ۶۵ درصد آن‌ها معتقدند که ورود به دوره یائسگی ازدواجشان را تحت تاثیر قرار داده است. نیمی از این زنان معتقدند که اگر نظام درمان عمومی بریتانیا آن‌ها را در مقابله با عوارض یائسگی یاری می‌کرد، می‌توانستند روابطشان را (با شرکای زندگیشان) نجات دهند.

ریچل رابرتس، وکیل موسسه «استو فمیلی لا» (Stowe Family Law) بزرگ‌ترین دفتر وکالت خانواده در بریتانیا، به ایندیپندنت گفت که شاهد افزایش موارد تماس زنان یائسه و نزدیک به یائسگی با این موسسه است که به دلیل عوارض ناشی از تغییرات هورمونی بدنشان در روابط خود دچار مشکل شده‌اند.

خانم رابرتس افزود: «در حال حاضر، بیش از ۵۰ درصد مراجعان ما برای جدایی زنان ۴۰ تا ۵۰ ساله‌اند که شاهد افزایش موارد آن هستیم.»

او گفت: «برای بسیاری از زنان دوره یائسگی و پیش‌یائسگی از نظر عاطفی دوره دشواری است. آن‌ها علاوه بر رویارویی با (پیامدهای) تغییرات هورمونی، نگران روابطشان هم هستند. اغلب زنانی را می‌بینیم که به این دلیل به ما مراجعه می‌کنند که احساس می‌کنند شرکای زندگیشان مشکلات عاطفی و روانی که با آن دست به گریبانند درک نکرده یا اینکه مردها نمی‌توانند بفهمند چرا رفتار همسرانشان تا این حد تغییر کرده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت «نگران‌کننده» است که تعداد بسیاری از زنان شرکت‌‌کننده در این نظرخواهی گفته‌‌اند اگر نظام درمان عمومی در مشکلاتشان در مقابله با عوارض یائسگی از آن‌ها حمایت می‌کرد می‌توانستند روابطشان را نجات دهند.

خانم رابرتس افزود: «زمان آن رسیده که در مورد پیامد روانی یائسگی آگاهی بیشتری داده شود تا زنان در زندگی و روابطشان از حمایت بیشتری برخوردار شوند.» 

بیشتر از ۳.۴ میلیون زن ۵۰ تا ۶۴ ساله در بریتانیا از عوارض یائسگی از تپش قلب گرفته تا گُر گرفتگی، درد واژن، اضطراب و افسردگی رنج می‌برند. 

پژوهش اخیر که شامل زنانی از سراسر بریتانیا است نتیجه‌گیری کرد که حدود نیمی از زنان معتقدند که یائسگی بر سلامت روان و جسمشان تاثیر (منفی) داشته است.

دو سوم این زنان گفته‌اند که فکر می‌کنند همسرانشان عواقب و عوارض جسمی، روانی و عاطفی  یائسگی را به درستی درک نمی‌کنند.

موسسه «استو فمیلی لا» که تخصص آن در قانون خانواده و طلاق در سراسر کشور است، می‌گوید به دنبال افزایش تقاضا برای خدماتش در مدت همه‌‌گیری کرونا، این موسسه در حال گسترش است.

به تازگی کارولین هریس، نماینده پارلمان بریتانیا از حزب کارگر، لایحه‌ای برای «تغییرات اساسی در حقوق، استحقاق و آموزش در دوره یائسگی» به مجلس عوام پیشنهاد کرد. 

این سیاستمدار که همچنین موسس گروه پارلمانی و میان‌حزبی «اِی‌پی‌پی‌جی» برای یائسگی است به ایندیپندنت گفت: «بدن زنانی که وارد دوره یائسگی می‌شوند تستوسترون کمتری تولید می‌کند که موجب از دست رفتن چشمگیر میل جنسی می‌شود.»

او افزود: «در نظام درمان عمومی بریتانیا تنها می‌توانید نسخه هورمون‌های استروژن و پروژسترون دریافت کنید و تنها بیماران خصوصی هستند که برایشان هورمون تستوسترون تجویز می‌شود. زنان باید بتوانند برای نجات زناشویی خود از نسخه‌های تجویزشده در نظام درمان عمومی کشور استفاده کنند.»

به تازگی نشریه ایندیپندنت گزارش داد که نیمی از زنانی که وارد دوره یائسگی می‌‌شوند، می‌گویند چاره‌ای جز درمان خصوصی ندارند.

کادر درمان بریتانیا می‌گوید زنان یائسه به دلیلر نبود حمایت‌های لازم یا داروهای صحیح از پزشکان نظام درمان عمومی ناگزیر از مراجعه به پزشکان خصوصی می‌شوند. فعالان اجتماعی هشدار داده‌‌اند که برخی زنان به دلیل هزینه بالای درمان خصوصی که می‌تواند افزون بر هزاران پوند شود، به موسسات مالی و اقوامشان بدهکار شده‌اند.

داده‌های شبکه «حمایت یائسگی» که به طور اختصاصی در اختیار ایندیپندنت گذاشته شده است نشان می‌دهد که ۴۸ درصد زنان شرکت‌کننده در نظرخواهی «گزینه‌ای جز ارجاع به مراکز خصوصی درمان عوارض یائسگی نداشته‌اند».

© The Independent

بیشتر از زندگی